נוסטלגיה: האבולוציה של משחקי הפיפא. צילום: צילום מסך

נוסטלגיה: האבולוציה של משחקי הפיפא

אי-שם בשנות ה-90' כבר דיברו על משחק שיסחף המונים איתו מרחבי העולם. כעת, שני עשורים מאז יצא המשחק לראשונה, כתבי פרוגי סוקרים את התפתחותה של סדרת פיפא. "האבולוציה" מ-1993 ועד ל-2013

מאז יציאתו לראשונה של משחק הספורט האלקטרוני "פיפא" בשנת 1993, המשחק עבר כמות גבוהה של שיפורים, אם אז היה מפוקסל היום הוא כבר נראה מציאותי להפליא.

FIFA 94 – FIFA 95

חברת EA החלה לפתח את המשחק בצעדים קטנים. בשנת 93' יצא המשחק לשלל הקונסולות שהיו קיימות בשוק ובנוסף, גם למחשב האישי בגרסה מותאמת ל-DOS. בשנים אלו, המשחק היווה פריצת דרך לגרפיקה מכיוון שכלל מספר זוויות צילום שעדיין לא נראו באותם שנים.

בפיפא 94' נכללו רק נבחרות במשחק ולא צויינו שמות השחקנים האמיתיים, אך שנה לאחר מכן, ב-95' נכללו גם מספר ליגות מהעולם וביניהם הליגה האנגלית והספרדית. שתי גרסאות אלו היו דומות מבחינת הגרפיקה ומנוע המשחק.

FIFA 96 – FIFA 98

בשנים אלו החלו השינויים הטכניים והגרפיים של המשחק. המשחק התחיל להתבסס בעיקר על גרפיקת תלת-מימד ויחד עם זאת, נוספו גם שמות אמיתיים לשחקנים. בנוסף לזאת, השחקנים דורגו לפי הרמה האישית.

ב-96' נוספה לראשונה האפשרות לתצוגת תלת מימד למשחק, אולם בשתי הגרסאות שבאו לאחר מכן, חזרה EA לגרפיקה דו מימדית. בתקופה זו המשחק יצא גם לשחקני הפלייסטיישן.

FIFA 99 – FIFA 2003

ב-99' השפה העברית לא נכללה, אולם נכללו שתי קבוצות ישראליות (מכבי חיפה ובית"ר ירושלים) והחל משנת 2000 ועד ל-2003, EA שחררה את המשחק עם תמיכה בעברית מלאה כולל את נבחרת ישראל, ליגת העל ואפילו שדרני המשחק דיברו בשפה העברית והממשק תורגם לעברית - ללא ספק זה היה חלום שהתגשם עבור כל אוהדי הכדורגל בישראל.

יש לציין כי המשחק השתפר רבות מבחינה גרפית, זאת לצד חזרתה של גרפיקת התלת מימד שנמצאת איתנו עד היום. בנוסף לשיפורים הגרפיים, נוספו גם שיפורים טכניים רבים כמו הטעיית שחקנים, בעיטות מספרת, תרגילים שונים ואינספור תוספות.

פיפא 2000 ו-2001 בעברית

FIFA 2004 – FIFA 2006

בתקופה זו התווספה האפשרות לשחק ברשת האינטרנט (און-ליין), דבר שהגדיל משמעותית את קהל המשחק. באותם שנים החלה חברת EA לעבוד על כותר חדש - "FIFA Street". לצד התפתחות ה-FIFA, גדלה היריבות מול המתחרה מבית קונאמי - "PES".

FIFA 2007 – FIFA 2010

בשנים אלו מצבי המשחק המגוונים מעצימים את חווית המשתמש, כאשר חלקם מוכרים מהגרסאות האחרונות של המשחק. מצב המשחק העיקרי בו נעשה שימוש (וגם המוכר ביותר) הוא מצב ה-"Manager Mode" שבמהלך השנים שינה את שמו ל-"Career Mode". הפעם השינוי המשמעותי לא היה של הגרפיקה, אלא של האפשרות לשחק עם שלט במחשב האישי, כמו בקונסולות המשחקים האחרות (בהם פלייסטיישן וכדומה).

FIFA 2010 – FIFA 2013

ניצחון מוחץ של פיפא על פרו אבולושן סוקר. בעקבות שדרוג המשחקיות עם נגיעה ראשונה בכדור, שליחות עצמיות, בעיטות מסובבות, התנהגות ריאליסטית ויציבה של השופטים והשוערים, טקטיקות חדשות, דאבל פסים, שיפור מצבי המשחק והוספת מצב המשחק שהעלה רבות את מכירות המשחק המכונה "אולטימייט טים" ("Ultimate Team"), אימוני משחק פנימיים, מצב ארנה, תרגילים בצורה חופשית וחגיגה באופן חופשי, המשחק דרס את יריבו הגדול ביותר והפך למשחק הספורט הטוב ביותר שיצא בכל הזמנים.

בסופו של יום פיפא חוזרת לעצמה ומדורגת במקום הראשון במשחקי הספורט בכל הזמנים. ללא ספק, ההשקעה הגדולה של EA SPORT בסדרת משחקים זו במשך 16 שנים הוא עצום ומספק את הגיימרים בצורה המשולמת ביותר מידי שנה.

סיכום השינויים מפיפא 94' ועד ל-2013
תגובות