יום האישה: "יש עדיין הרבה יותר גברים בכל תחום ספורט". רונן הוכברג, Jaap van der pijll, אוגוסטו ביצי

יום האישה: "יש עדיין הרבה יותר גברים בכל תחום ספורט"

לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל היום (ג') מיה תירוש, ניקול פייגלין ומאי יולזרי, שלוש ספורטאיות אלופות, כל אחת בתחומה – כדור-מים, סייף וכדוריד בריאיון משותף על הבחירה בענפי ספורט לא שגרתיים, השאיפות לעתיד ומה דעתן על מצב הנשים בספורט כיום.

8 במרץ הוא יום האישה הבינלאומי ולכבוד המאורע איחדנו לראיון מיוחד שלוש נערות אלופות וספורטאיות - מיה תירוש (16) שמתחרה בכדור-מים, ניקול פייגלין (19) שמתחרה בסייף ומאי יולזרי (18) שמתחרה בכדוריד. בריאיון הן סיפרו על החוויות שלהן, על "אתנה" ומצב הנשים בספורט ועל השאיפות שלהן לעתיד. מה עם אולימפיאדה? גם על זה הן עונות ואנחנו לגמרי לא נתפלא אם נשמע את שמן בשנים הקרובות בתחרות.

עוד בערוץ הספורט של פרוגי:

מאי יוזלרי "הכדוריד הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי" © Jaap van der pijll

 - ספרו לנו בקצרה על תחומי הספורט שלכן

מיה: "אני מתחרה בכדור-מים, שזה בעיקרון כמו כדור יד רק בתוך המים. אני משחקת בהפועל קריית טבעון וגם אני הקפטנית של הנבחרת הלאומית עד גיל 16 ומשחקת בנבחרת עד גיל 19".

ניקול: "אני עושה סייף. המטרה בסייף זה דקר, כלומר לדקור את היריב שלך לפני שהוא דוקר אותך והראשון שמגיע ל-15 דקירות מנצח. אפשר לדקור בכל הגוף וכל דקירה שווה נקודה אחת".

מאי: "אני מתחרה בענף הכדוריד, בליגת העל של הבוגרות. הכדוריד הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי ומאז שהגעתי לכדוריד צברתי המון חוויות בלתי נשכחות, אם זה לטוס לחול ולשחק ולייצג את ישראל ואם זה להיות במחנות אימונים והכנות לטורנירים בחו"ל."

למרות שמדובר בשלושה ענפי ספורט לא שגרתיים, הבנות התחילו לעסוק בתחומים הללו כבר מהילדות ונראה שהן גם מתכננות קריירה ארוכת שנים. איך הגעתן לתחום שלכן?

מיה: "יש לי אחות גדולה ששחתה המון שנים בבריכה בטבעון ובאיזשהו שלב המאמן שלה, שהיום הוא המאמן שלי גם, החליט לפתוח קבוצת כדור-מים והיא הצטרפה לשם. כשראיתי אותה ואת הנבחרת, ממש רציתי להצטרף. הצטרפתי לכדור-מים ועד כמה שזה נשמע קיטשי התאהבתי בזה מאוד. זה באמת משלב הכל מבחינתי, זה משחק שהוא לא משעמם לרגע, הוא משלב קבוצתיות שזה ממש חשוב לי, המון אגרסיביות ואינטנסיביות. באמת התאהבתי בספורט".

ניקול: "התחלתי בזה ממש במקרה, המאמן שלי נגיע לבתי ספר היסודיים ופרסם את החוג שלו. היו לי הרבה חברות בחוג הזה וכל הזמן קראו לי להתנסות בו. מאז הפעם הראשונה שבאתי, לא עזבתי, שזה מצחיק כי כולן עזבו ואני בסוף היחידה שנשארתי."

מאי: "בבית ספר יסודי היו כל מיני תחרויות כדוריד. מאוד אהבתי את זה וקראו לי להגיע לקבוצת 'מכבי ארזים' ושם התחלתי להתאמן".

מיה תירוש "כבר עשור בתחום" © רונן הוכברג

- מה השאיפות שלכן?

מיה: "השאיפות שלי זה כמובן להגיע כמה שיותר רחוק. להגיע לאולימפיאדה. החלום שלי זה באמת להיות בנבחרת הראשונה בישראל שמגיעה לאולימפיאדה בכדור-מים. זה כבר נהיה קרוב יותר ויותר לאט לאט. גם הייתי רוצה ללמוד בארה"ב ולשחק שם כדור-מים".

ניקול: "להגיע לאולימפיאדה, גם בתור יחידים וגם עם הקבוצה שלי בסייף".

מאי: "בעזרת השם להגיע עוד לחו"ל, לשחק שם".

 ניקול פייגלין חולמת להגיע לאולימפיאדה © אוגוסטו ביצי

"אתנה", המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל, הוקמה בשנת 2007 לפי החלטת שרת החינוך התרבות והספורט, הגברת לימור לבנת במטרה לשפר ולקדם ספורט נשים בארץ. איך אתנה עזרה לכם?

מיה: "מה ש'אתנה' עושה בעצם זה לתת לנו שקט נפשי כזה, אנחנו יכולות להתעסק רק בספורט ולא בדברים הטכניים. הם דואגים לנו למחנות אימונים, דברים שרק ישפרו אותנו ויעזרו לנו לקדם את הקבוצתיות שלנו. אני מכירה כמה חברות שלי שהצטרפו בזכותם לכדורמים. הם דואגים לנו בכל מיני דברים שפשוט עוזרים לנו להתמקד במטרה".

ניקול: "העמותה לקחה אותי לTop Teen שלהם, מגיל מאוד צעיר, עוד לפני שהייתי בסגל אולימפי. זה ממש עזר לי, כי אני מהפריפריה וזה פחות נפוץ שיש ספונסרים ודברים כאלה והם ממש עזרו לי והם עדיין ממשיכים לעזור לי. אני יודעת שאם יש בעיה אני תמיד יכולה לפנות אליהם והם תמיד יעזרו ותמיד יתנו לי מענה".

מאי: "הם עוזרים בכל מיני סבסודים – למחנות אימונים, טיסות, טורנירים בחו"ל, קורסי מאמנים. גם השידור של משחקי הכדוריד זה ממימון של 'אתנה' ואז זה גורם לחשיפה גדולה יותר של הענף. אני יכולה לספר על עצמי שאני מגיל 13 נוכחתי בהמון מחנות בויינגייט ובטורנירים בחול ומאוד הרגישו את הסיוע שלהם. אם זה בביגוד או בסיבסוד של המחנות והטורנירים ואם זה בטיפולים רפואיים. המחנות האלה קידמו אותי מאוד ברמה האישית ועזרו לי בהתקדמות האישית שלי בענף ובנוסף זה מאוד עזר לקבוצה להתגבש ולדעת ללמוד לשחק כקבוצה ובכלל לחיות ביחד. זה באמת עוזר ונותן שקט להתעסק רק בלקדם את עצמך."

- אנחנו מציינים היום את יום האישה, אתן חושבות שיש מקום לפרוייקטים לקידום ספורט אצל נשים?

מיה: "אני חד משמעית חושבת שכן. אני חושבת שזה מאוד השתפר בשנים האחרונות, באמת רואים שהספורט הישראלי עושה קפיצה עצומה. רואים יותר ויותר נשים שמגיעות להישגים גדולים בספורט. חשוב שיראו שגם נשים יכולות, שספורט זה לא רק משהו גברי. ספורט זה באמת משהו יפה, זה כל כך חזק וכל כך גדול לעשות ספורט וגם אצל נשים זה משהו שאפשרי וטוב".

ניקול: "כן, ברור. יש עדיין הרבה יותר גברים בכל תחום ספורט, גם אצלנו בסייף. תמיד טוב שיהיה כמה שיותר בנות במיוחד בארץ".

מאי: "כן, חד משמעית. הספורט הנשי הוא עדיין לא מפותח מספיק בארץ וזה טוב תמיד לקדם ספורט, ובקרב נשים עוד יותר חשוב".

תגובות