אגדת כדורגל: דיוויד בקהאם פורש מכדורגל. דיוויד בקהאם פורש. צילום: פייסבוק

אגדת כדורגל: דיוויד בקהאם פורש מכדורגל

דיוויד בקהאם הודיע הערב על פרישה. אחד השחקנים הגדולים בתולדות המשחק ששיחק בין היתר במנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד. סיים את הקריירה בפריז סן ז'רמן

אחרי הפרישה המפתיעה של סר אלכס פרגוסון והפרישה הצפויה של פול סקולס, גם דייויד בקהאם הודיע שיפרוש בסיום העונה.

הקהאם זכה לקריירה ארוכה ומזהירה שכללה את קבוצות הכדורגל הגדולות בעולם, חוזי פרסום אדירים ומעמד כמעט מלכותי בעיני אזרחי אנגליה. 

דיוויד בקהאם התחיל את הקריירה שלו במדי מנצ'סטר יונייטד, בקבוצת הנוער של הקבוצה. הוא היה חלק מ"תינוקות פרגוסון" שכללה בין השאר את ראיין גיגס, פול סקולס וגארי נוויל. יחד הם זכו בגביע האנגלי לנוער ב-1992.

אחרי תקופת השאלה קצרה בפרסטון, בעונת 1994-95, המשיך בקהאם ביונייטד וזכה להצלחה רבה בשנים הבאות. בשתים עשרה שנותיו בקבוצה זכה בקהאם בליגה האנגלית שש פעמים, פעמיים בגביע האנגלי, ארבע פעמים במגן הקהילה וכמובן פעם אחת בליגת האלופות בעונת 1998-99, אחד מרגעי הגמר הזכורים ביותר של המפעל. בעונת 2002-03 הסתכסך בקהאם עם פרגוסון, ומעבר קרוב היה בלתי נמנע.

בקיץ 2003 הגיעו מנצ'סטר יונייטד וברצלונה להסכם להעברת בקהאם לשורותיה, אך בסופו של דבר נמכר בקהאם לאלופת ספרד, ריאל מדריד, תמורת שלושים וחמש מיליון יורו. בקהאם היה חלק מקבוצת הגלאקטיקוס של פלורנטינו פרז, עמה זכה בליגה הספרדית בעונת 2006-07 ובסופר-קאפ הספרדי ב-2003.

השערים היפים בקריירה של בקהאם.

 

בנוסף לפן המקצועי שלו בקבוצה, הביא בקהאם הרבה פרסום לריאל מדריד, כי היה דמות מאוד פופולארית בעולם, עוד לפני שהגיע לקבוצה. לפי מגזין פורבס, בקהאם היה אחראי להרבה מהכנסות הקבוצה ממכירת מרצ'נדייס, סכום שעבר את ה-600 מיליון דולר.

לאחר ארבע שנים במדריד, בקהאם עבר יבשת והגיע לאמריקה, לשחק בשורות לוס אנג'לס גלאקסי. המעבר עשה הרבה רעש בעולם הכדורגל, והיו שטענו שהוא עבר ללוס אנג'לס מכמה סיבות - או שהלך בשביל הכסף, או בגלל שאשתו ויקטוריה רצתה לעבור לשם והוא הסכים למעבר.

הסיבה הרשמית היא כמובן שכדי לשפר את הליגה המקומית, חייבים להשקיע ולהביא שחקנים מפורסמים ברמה עולמית, ואכן בקהאם עזר ל-MLS להיות יותר פופולארית. שחקנים נוספים הגיעו ל-MLS לאחר מכן, שחקנים כמו תיירי הנרי ורובי קין.

בזמן תקופתו בגלאקסי, הושאל בקהאם למילאן פעמיים בתקופות שונות בזמן הפגרה בליגה האמריקאית. בקהאם אף שיחק בליגת האלופות עם מילאן במשחק מול מנצ'סטר יונייטד.

בקהאם.
דיוויד בקהאם.
צילום: פייסבוק.

בזירה הבינלאומית, בקהאם רשם מאה וחמש עשרה הופעות במדי נבחרת אנגליה בהן כבש שבעה עשר שערים, ורשם עוד שתים עשרה הופעות בנבחרות הצעירות. בקהאם היה לקפטן הנבחרת מנובמבר 2000, עד ליום בו נבחרת שלושת האריות נוצחה בגביע העולמי על ידי פורטוגל, ביוני 2006.

בקהאם היה לשגריר בריטניה במרוץ לאירוח אולימפיאדת 2012, ורבים בממלכה רואים בו הסיבה העיקרית לזכייתה של לונדון באירוח המשחקים. לבקהאם יש גם קשר יהודי, סבא שלו היה יהודי, ובקהאם עצמו אמר שהוא תמיד התחבר הרבה יותר ליהדות מכל שאר הדתות.

בקהאם אמר שבבית הספר היסודי כששאלה המורה את הילדים מה הם רוצים להיות כשיגדלו, הוא ענה לה "כדורגלן". כשהיא אמרה לו שהיא התכוונה מה הוא לעשות כעבודה קבועה, הוא ענה לה שהכדורגל זה כל מה שרצה לעשות אי פעם. ואנחנו יכולים רק לשמוח שהוא אכן גדל להיות כזה, ולא סתם כדורגלן, אלא הכדורגלן המפורסם ביותר בעולם. 

בקהאם בפריז.
בקהאם בפריז.
צילום: פייסבוק.

לאחר שזכה בשתי אליפויות עם הגלאקסי, האחרונה שבהן ב-2012, עבר בקהאם בהעברה חופשית לפריז סן ז'רמן ביום האחרון של חלון ההעברות בינואר 2013. בקהאם הצהיר שהוא תורם את כל המשכורות שלו לעמותות עזרה לילדים. בפריז, בקהאם לא הצליח להתבלט והיווה אטרקציה מאשר שחקן כדורגל. למרות זאת, הוא הצליח לזכות באליפות צרפת.

במהלך הקריירה זכה בקהאם בשש אליפויות פרמייר ליג, שני גביעי FA, שני גביעי ליגת אלופות, גביע בין יבשתי ושישה מגני קהילה. כמו כן, באליפות ספרד, בסופר קאפ הספרדי, בשני גביעי MLS.

בין התארים האישיים זכה בקהאם בשחקן הצעיר של הליגה האנגלית בעונת 9697, כדורגלן השנה בעולם, איש השנה בספורט, נכנס להיכל התהילה בכדורגל האנגלי. בין עשרות התארים לבקהאם יש קריירת מרובת שערים עם 639 שערים בכל המסגרות.

 

תגובות