האם ברצלונה עומדת לשקוע בים הכדורגל?. ברצלונה והמדים החדשים. צילום: פייסבוק

האם ברצלונה עומדת לשקוע בים הכדורגל?

האם תקופת ברצלונה הגדולה של שנים עברו הגיעה לסופה? תקופת מעבר עוברת על הקבוצה מהעיר הקטאלנית, והגיע הזמן שפיצול האישיות הנוכחי ייגמר. כתב פרוגי מנתח

באפריל 2012 נפתח דף חדש בברצלונה כשהמאמן פפ גווארדיולה הודיע שלא ימשיך בקבוצה. המאמן שהמציא מחדש את הכדורגל עם שיטת הטיקי טקה שהנחיל בבארסה, הביא לקבוצה הצלחות רבות כמו שני גביעי ליגת האלופות ושלוש אליפויות ספרד, והותיר קבוצה שיש שיגידו שהיתה מושלמת עם ליאו מסי בראשה.

אמנם תחת המאמן החדש טיטו וילאנובה השיטה נשמרה, אך היו שהרגישו בחסרונו של גווארדיולה. היה חסר המחץ בהתקפה והחוסן בהגנה, ומהר מאוד ברצלונה איבדה את כתר הקבוצה המאיימת ביותר באירופה, לטובת הקבוצות באיירן מינכן וריאל מדריד השנואה. רגע השפל הגיע בהפסד המביך לבאיירן בחצי גמר ליגת האלופות, בתוצאה המשפילה 7-0. משהו חייב להשתנות.

חזרתה של מחלת הסרטן אל וילאנובה לא נתנה לו ברירה והוא נאלץ לעזוב כדי לטפל בבריאותו. כאן הגיעה השאלה שכל אוהד ברצלונה חשש ממנה: לאחר שגווארדיולה ו-וילאנובה כבר אינם בקבוצה, מי יכול להמשיך את המורשת?

איזה מאמן אפשר להביא כדי שברצלונה תמשיך להיות ברצלונה כמו פעם? ראשי הקבוצה בחרו בטאטה מרטינו, מאמן ארגנטינאי חובב כדורגל התקפי ולוחץ. בחירה מעניינת במאמן שאמור להמשיך את המסורת של ברצלונה של פפ וטיטו.

לצערם של אוהדי ברצלונה, החיבור הזה לא לגמרי עובד. לא שהבעיה היא של המאמן בלבד, אלא של הקבוצה כולה. הגעתו של ניימאר לברצלונה חיזקה מעמד שיטת הכדורגל - "Pass And Move", מסירת הכדור וריצה לשטח פתוח, שיטת הטיקי טקה שמסתמכת על ראיית משחק ויכולת אישית גדולה של השחקנים, אבל טאטה שינה את זה.

שחקני ברצלונה בביקורם האחרון בישראל.
שחקני ברצלונה בביקורם האחרון בישראל.
צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

הוא משחק בשיטה יותר מקובלת בכדורגל האירופאי, שיטה שלפיה המעבר מהגנה להתקפה מהיר, פחות מסירות סתמיות ואחזקה מיותרת בכדור, ויותר כדורים ארוכים, הגבהות כדורים לרחבה ומסירות רוחב שטוחות.

לברצלונה של היום יש את השחקנים שישחקו בשיטה הישנה, זו שהביאה את ההצלחות ואת הדומיננטיות באירופה. מסי, פברגאס, צ'אבי ואינייסטה, גדלו על השיטה הזו, אך במעבר לשיטה החדשה, אינייסטה הורד לספסל.

פיקה הבלם משחרר כדורים ארוכים, דני אלבס מגביהה כדורים סתמיים לרחבה אך בהיעדר חלוץ טבעי קשה לברצלונה. גם נתוני אחזת הכדור הדרדרו כשאפילו ראיו וייקאנו הקטנה החזיקה יותר בכדור במשחק האחרון בין הקבוצות.

לברצלונה יש שני סוגי אישיות: הסוג האחד, חזרה לשיטת הטיקי טקה, אך זה כרוך בויתור מצד המאמן, ובהודאה בכשלונו להביא את תורתו לקבוצה. הסוג השני הוא להמשיך להטמיע את השיטה החדשה בקבוצה, להתאים שחקנים לתפקידים שלהם וזה כולל להביא חלוץ מטרה אמיתי כדי שתהיה כתובת לכדורים הארוכים ולהגבהות.

ברצלונה תהיה חייבת להחליט איזו אישיות היא תאמץ. היעדר החלטיות ימשיך את תצוגת הכדורגל הנוראה והמשעממת של ברצלונה הנוכחית, ואפילו עם ניימאר ומסי ביחד, התוצאה לא תהיה מה שהאוהדים וחובבי הכדורגל רוצים לראות.

תגובות