דעה: מכבי ת"א צריכה מאמן זר גם בנוער. פאולו סוזה. מכבי ת"א צריכה מאמן זר גם בנוער? צילום: ראובן שוורץ

דעה: מכבי ת"א צריכה מאמן זר גם בנוער

התהליך שהקבוצה של מיץ' גולדהאר עוברת בשנה וחצי האחרונות מצוין, אבל אם הם רוצים לעשות קפיצת מדרגה אמיתית צריך להתחיל להכניס את המנטאליות האירופית גם לדור הצעיר

לאחר שנתיים בהן שפך מיץ' גולדהאר מאות מיליוני דולרים והעסיק ארבעה מאמנים ישראלים (אבי נימני, יוסי מזרחי, מוטי איוניר וניר לוין), הוא הפנים שזה פשוט לא זה. המיליונר היהודי-קנדי הבין שאם הוא שואף למצוינות גם בגזרת ה'בייבי' הישראלי שלו, הוא חייב להביא אנשי מקצוע שיודעים ומכירים מצוינות מהי.

לשם כך הוא מינה את ג'ורדי קרויף (לשעבר שחקן ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד, והבן של) לתפקיד המנהל המקצועי. המנג'ר ההולנדי אחראי בעיקר על שני נושאים: הרכבת ובניית הצוות המקצועי ומדיניות הרכש של המועדון.

בעונה שעברה ג'ורדי הביא את אוסקר גרסיה וחואן טוריחו בשביל שיקבעו סטנדרטים ונהלים חדשים שלא היו מוכרים בישראל, על המגרש ומחוצה לו. גרסיה דאג לסדר של הקבוצה ומערכיה על המגרש ביחס לבלאגן התמידי השורר במערכי שאר הקבוצות הישראליות, ובבוא הזמן ניסה להטמיע באופן חלקי את עקרונות המשחק של ברצלונה, בעוד שטוריחו דאג לחלק הפיזי - אימוני כושר אינטנסיביים, אימוני שחרור ומבדקים. 

בעונה הנוכחית, לאחר עזיבת הצוות המקצועי, דאג קרויף להביא תחליפים ראויים. ויקטור סאנצ'ז שהגיע אף הוא מברצלונה ממשיך לדאוג לסדר ועמידה נכונה של הקבוצה על המגרש יחד עם ניסיון לשפר את הנעת הכדור. ופאולו סוזה, כמי שלמד וינק את הכדורגל שלו באיטליה וגרמניה, שידרג את זה למשחק מהיר, תכליתי ומסוכן יותר.

פאולו סוזה, שידרג את המשחק של מכבי.
פאולו סוזה, שידרג את המשחק של מכבי.
צילום: ראובן שוורץ

אבל אין תחליף ליסודות בריאים. אם מכבי תל אביב רוצה לעשות קפיצת מדריגה אמיתית, קרויף חייב לקחת תחת אחריותו עוד נושא אחד: הנוער

בשבעת משחקיה של מכבי תל אביב באירופה העונה (מוקדמות ליגת האלופות ושלב הבתים של הליגה האירופית), המאזן עומד על 3 ניצחונות 2 תוצאות תיקו ו-2 הפסדים. מאזן סביר לחלוטין ואף יותר מכך. אבל היו שני משחקים (משחקי החוץ בבאזל ובפרנקפורט) שצריכים להדליק נורה אצל אנשי המקצוע בכדורגל הישראלי ובמכבי תל אביב בפרט.

בשני המפגשים בלטו בצורה ברורה הפערים העצומים בין השחקנים השוויצרים והגרמנים לעומת עמיתיהם הישראלים בכל הנוגע לדברים הבסיסיים כמו עצירת כדור נכונה ומהירה, מהירות מחשבה, דיוק במסירה, אתלטיות, פיזיות ועוד. פערים אלו נובעים מהעבודה הלקויה שנעשית במחלקות הנוער בישראל.

למי שצופה בליגות השונות מדי שבת, ניתן להבחין בהבדלים העצומים בין השחקן הישראלי למקבילו האירופי, הנה כמה דוגמאות: שחקן אירופי צריך 10 ס"מ כדי להשתלט על כדור מהאוויר, בעוד ששחקן ישראלי צריך מטר שלם כדי להשתלט על כדור שכזה.

לאוסקר גארסיה, פאולו סוזה או כל מאמן אחר שיגיע, טוב ככל שיהיה, תהיה תקרת זכוכית אותה הוא לא יוכל לשבור, בשל הנחיתות הבסיסית של השחקנים הישראליים לעומת אלו האירופאים.
 
אם גולדהאר רוצה שהקבוצה שלו תעשה קפיצת מדריגה אמיתית, הוא צריך להורות למנג'ר שלו להשתמש בקשריו ושורשיו על מנת להביא לקריית שלום מאמני נוער איכותיים מספרד והולנד (בשתי המדינות האלו, יחד עם גרמניה, נעשית העבודה הטובה ביותר עם הנוער). או אז יוכלו השחקנים הצהובים, גם הישראלים שבהם, להתמודד בצורה שווה עם יריביהם מאירופה.

תגובות