עונה ללא הפסדים: סיכום העונה של באיירן מינכן. צילום: צילום מסך מהפייסבוק

עונה ללא הפסדים: סיכום העונה של באיירן מינכן

בעיצומה של עונה חלומית נוספת לאחר עונה נפלאה לפני שנה בה זכתה בכל התארים האפשריים, היא הצליחה לעלות מדרגה נוספת, ומראה לעולם איך קבוצה אמורה להתנהל. סיפורה המופלא של באיירן מינכן.

אף אחד לא חשב שזה אפשרי להתעלות על העונה שעברה שהסתיימה עם אליפות גרמניה, גביע גרמני וזכייה בליגת האלופות בסטייל. יופ היינקס עזב את משרת האימון לטובת פפ גווארדיולה, והוא מנגד נכנס למשרה בעלת המון ציפיות מהעונה החולפת.

 עוד במדור הספורט של פרוגי:

עשרים וחמישה נצחונות ושלושה תוצאות תיקו מתוך עשרים ושמונה משחקים הם הנתון הכי מרשים העונה של הקבוצה מבוואריה. שבירת השיא הגרמני עם אליפות שהושגה עוד בחודש מרץ בעונה ללא הפסדים עד כה, מראים שגווארדיולה אכן הצליח להפוך את באיירן מינכן לקבוצה עוד יותר טובה למרבה הפלא. באיירן של היום היא ללא ספק הקבוצה הטובה בעולם, ועוד קבוצה מיצירות הפלא בהיסטוריית מועדון הפאר הגרמני.

מכונת שערים שלא עוצרת

לבאיירן נתון נוסף שמעורר השתאות. הקבוצה הגיעה במשחק האחרון ברבע גמר ליגת האלופות ל-60 משחקים רצופים שבהם היא כובשת לפחות שער אחד בכל משחק. אמנם זה הלך לה קשה מול מנצ'סטר יונייטד – יריבתה הנצחית, אך בסופו של דבר היא הצליחה לכבוש.

משני הצדדים אריאן רובן ופרנק ריברי אוהבים לחתוך פנימה, או שהם חוברים יחד בצד כלשהו להפתעת היריבה וחותכים בקלות את ההגנה. תומאס מולר או מריו מנדז'וקיץ' משחקים בחוד, וקישור חזק שכולל את טוני קרוס, טיאגו ובסטיאן שוויינשטייגר, הופכים את הקבוצה לכמעט בלתי עבירה. פפ גווארדיולה הצליח להפוך את הקבוצה הנפלאה של היינקס לקבוצה אדירה, יציבה, למכונת שערים שלא ניתנת לעצירה.

רובן וריברי צמד הקשרים הנהדרים

הגנת ברזל

בעמדת השוער אין הרבה חוכמות, מנואל נוייר עבר לבאיירן משאלקה לפני כשנתיים, שם כבר הוכיח את עצמו כשוער טוב, ועכשיו בבאיירן כבר מחשיבים אותו לאחד השוערים הטובים בעולם. יציבות ועמידה נכונה כל כך חשובים לשוער, ואת זה יש לו בשפע. לא סתם ויין רוני השווה אותו לשוער האגדי פטר שמייכל, כן אותו שמייכל שעורר לבאיירן כל מיני צרות ב-1999, שהיתה לו יכולת לעמוד מול התוקף בצורה מרשימה ביותר, ולגרום לשער להיראות קטן בהרבה ממה שהוא באמת.

דאנטה המחוזר על ידי כמה קבוצות באירופה נחשב לאחד הבלמים הטובים בעולם, כמו גם דוד אלבה המגן השמאלי. כולם יחד מהווים הגנה מעולה שספגה רק 16 שערים ב-28 משחקי ליגה. באיירן נוצחה רק פעם אחת העונה על ידי מנצ'סטר סיטי, משחק שהיה קרוב להיות לפרוטוקול בלבד, ולכן לא היה כל כך חשוב לה.

נוייר, אחד השוערים הטובים בעולם
נוייר, אחד השוערים הטובים בעולם
צילום: פייסבוק

הזמנים משתנים?

אולי היינס היה יושב הראש של באיירן מינכן עד לאחרונה, כאשר הוא התפטר לאחר שהואשם והורשע בהעלמות מס. הוא מצדו לא טען לחפותו וקיבל את גזר הדין, שלוש וחצי שנות מאסר בפועל. עניין זה לא אמור לשנות יותר מדי במועדון מאחר ובכל מקרה היינס לא שימש בפועל כיו"ר המועדון מאז שהודיע כי יתפטר זמנית מהמשרה, כבר בחודש מאי 2013.

קרל היינץ רומינגה החליף אותו בתפקיד זמנית, ועתה באפון קבוע, אותו תפקיד שמילא כמה שנים קודם לכן. לכן כנראה לא יהיו הרבה שינויים בהתנהלות המועדון, מה גם ששום דבר לא ישתנה לאחר עזיבת אדם אחד בלבד. אותה המסורת, אותם המנהלים, והכי חשוב, אותו המאמן, יתנו למועדון המשכיות באותה הדרך עד כה. 

שלא יגמרו כמו ברצלונה

ברצלונה הוענשה השבוע על ידי התאחדות הכדורגל העולמי (פיפ"א) לאחר שנמצאה אשמה במעבר שחקנים קטינים בצורה לא חוקית, ועתה לא יכולה לקנות ואפילו אף לא למכור שחקנים בשנה הקרובה, אם העונש יעמוד בעינו. כמו אולי היינס, גם נשיאה לשעבר של ברצלונה, סנדרו רוסל, הורשע בעברות מס ולכן ייתכן ופעולותיה העתידיות של באיירן תיבדקנה תחת זכוכית מגדלת. באיירן צריכה להיזהר שמא היא תיתפס גם כן במשהו שהוא על סף החוקיות, ושלא תיתקע בעתיד כמו ברצלונה הנוכחית, עם סגל מזדקן שלאחר השיא שלו.

מבט לעתיד

גווארדיולה לומד מהטעויות שקבוצתו הקודמת ברצלונה עשתה. יש לו קבוצה קרובה מאוד למושלמת, והיא נחשבת הקבוצה החזקה ביותר בעולם כיום. אך למרות זאת, באיירן מסתכלת לעתיד, מחפשת להתחזק עוד יותר, גם אם בו בזמן להחליש את היריבות העיקיריות שלה. רוברט לבנדובסקי, החלוץ האימתני הפולני של בורוסיה דורטמונד, חתם בקבוצה לחמש שנים ויעבור אליה בקיץ. מהלך זה אמנם מחליש את דורטמונד ומציב את באיירן כקבוצה המובילה בגרמניה בפער גדול אפילו יותר, אבל באופן יותר חשוב, הוא מחזק אותה ומציב אותה כקבוצה המובילה באירופה, בצורה בולטת מאוד.

בתחילת העונה הנוכחית התחזקה באיירן במריו גצה ובטיאגו אלקנטרה הצעירים, שהוסיפו רבות לקישור שהיה חזק עוד לפני כן. ברצלונה הגיעה בעבר לעמדה של "הקבוצה המושלמת", אך היא לא עשתה מאמצים כבירים ביצירת דור המשך לאותה קבוצה. גווארדיולה מבין זאת ולכן ממשיך להתחזק, קונה שחקנים צעירים ומבטיחים ולא מהסס לשלוח אותם לכר הדשא. מבחינתו, הכנסת טיאגו להרכב הפותח היה מהלך מצוין, לאור זאת שטיאגו היה מהשחקנים המובילים של באיירן עד הפציעה שלו לאחרונה.

לבנדובסקי, הרכש הראשון
לבנדובסקי, הרכש הראשון
צילום: פייסבוק

"קבוצת היהודים"

אי אפשר לכתוב כתבה על באיירן מינכן ולפספס את הפן היהודי שלה. לבאיירן היתה מסורת ארוכת שנים במינוי יהודים לתפקידים בכירים במועדון כמו מנהלים ומאמנים, וזה היה מוקד הבעיה של הקבוצה עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון בשנת 1933. נשיא המועדון דאז, קורט לנדאוור, היה המוח מאחורי הפיכתה של באיירן מינכן לקבוצה גדולה ואחראי להתקדמות שלה.

לאחר עליית השלטון הנאצי, לנדאוור המשיך לנהל את הקבוצה מאחורי הקלעים, אך ב-1938 הוא נאסר ולאחר מכן הועבר למחנה הריכוז דכאו. הוא הצליח לברוח לשווייץ הניטרלית ואחרי המלחמה חזר לתפקיד נשיא המועדון, ותרם רבות להפיכתה לבאיירן מינכן של היום. שלטים מונפים בביתה של באיירן המנציחים את לנדאוור כ"אבא" של המועדון. נשיא המועדון כיום, קרל רומינגה, מנציח את הקשרים היהודים של באיירן מינכן בבניית אגף חדש במוזיאון של המועדון: "אנחנו צריכים להתגאות בעבר שלנו, בכלל ההיבטים".

כמו ארסנל הבלתי מנוצחת? הצחקתם אותנו

כזכור, גם לארסנל הייתה עונה ללא הפסדים בעונת 2003/04, וכמובן זכתה בליגה האנגלית בסוף העונה. אך בהשוואה לארסנל של אז, באיירן כיום הינה קבוצה הרבה, הרבה יותר עדיפה. ארסנל הגיעה עד לחצי גמר הגביע, והגיעה רק עד לרבע הגמר של ליגת האלופות תוך ספיגת שני הפסדים בשלושת המשחקים הראשונים של שלב הבתים. לאחר עונה זו ארסנל כבר לא הצליחה לזכות באליפות אנגליה ונחלשה כל שנה לאחר מכן. היתה לה פשוט הבלחה אחת של עונה בלתי מנוצחת, אך חוץ מזה היא קבוצה רגילה לחלוטין. באיירן לעומתה, שונה מאוד. היא דורסת בלשון המעטה. מציגה כדורגל מרהיב, שליו של הטיקי-טקה וכדורגל אירופי מהיר וחד, שפועל בצורה חלקה ויעלה, באופן שובה עיניים. לא רק בליגה היא דורסת אלא גם בליגת האלופות ובגביע נראית כאילו כל קבוצה שתשחק מולה, היא תוכל לנצח בקלות. קבוצות כאלה יש רק פעם בכמה שנים. הקבוצה שניתן אולי להשוות לבאיירן היא ברצלונה מלפני ארבע שנים, וגם אותה היא כנראה הייתה מנצחת.

באיירן מינכן היא הקבוצה הטובה ביותר בעולם כיום. היא ממשיכה להתחזק עוד ועוד, והיא לא נראית כאילו היא הולכת להתפוגג לה תוך כמה שנים. היתרון הגדול ביותר שלה הוא המאמן, פפ גווארדיולה, שיחד עם השחקנים המצוינים שלו – הצעירים והמנוסים גם יחד, מצליח להפעיל קבוצה חזקה מאוד שמממשת את הפוטנציאל הענק שגלום בה. בעתיד, כשהשחקנים הוותיקים יפנו את מקומם לצעירים של היום והצעירים יהפכו למנוסים, שחקנים צעירים נוספים ייכנסו לקבוצה. מעגל שחקנים שכזה הוא הסוד לשמור על הקבוצה חזקה כמו היום, ולכן בכל הקשור לבאיירן מינכן, העונה הזאת היא אך ורק ההתחלה.

עדיין טובה יותר מארסנל של אז
עדיין טובה יותר מארסנל של אז

 

 

תגובות