אוי טאטה – ברצלונה על פרשת דרכים. שחקני ברצלונה מציגים את התלבושות החדשות שלהם, יציגו גם עונה טובה יותר? צילום: צילום מסך מהפייסבוק

אוי טאטה – ברצלונה על פרשת דרכים

ברצלונה נפרדה ממאמנה טאטה מרטינו לאחר שנה אחת בתפקיד. מי שסומן על ידי ליאו מסי כמאמן העתיד של ברצלונה, אחראי למעשה לחוסר ההצלחה העונה של ברצלונה. בינתיים, לואיס אנריקה הוא מחליפו בתפקיד, וינסה להחזיר את ברצלונה בחזרה לטופ האירופי

בחודש יולי האחרון, לפני כעשרה חודשים, דווח על כך שליאונל מסי בכבודו ובעצמו, אוהב ומעריך את טאטה מרטינו כאיש כדורגל, ושהוא חושב שהוא האיש הנכון לקחת את אחד התפקידים הגדולים בעולם הכדורגל, ולאמן את ברצלונה. כיום אנו יודעים שמרטינו כנראה לא היה המאמן הנכון לתפקיד, ושהמנהלים של ברצלונה ומסי בעצמו טעו בהחלטתם. מרטינו לקח קבוצה מלוכדת והפך אותה לשחקנים בודדים.

 עוד במדור הספורט של פרוגי:

מסי ניימאר ועוד תשעה

הגעה של רכש חדש עוד לפני חילופי מאמנים זה לא תמיד דבר שעובר בצורה חלקה. מאמן חדש רוצה להביא את משנתו לקבוצה, ולא בטוח שהוא היה רוצה ששחקן כזה או אחר יגיע לקבוצה. ניימאר הגיע לברצלונה כשהרבה תקוות תלויות בו, ציפו ממנו להרבה מאוד. שיתוף הפעולה עם מסי נראה דבר מבטיח, אך סגנון המשחק של מרטינו לא תאם לכך. כבר בתחילת העונה אפשר היה לראות שברצלונה תקועה בין כמה סגנונות שונים, ושאין לשחקניה את התיאום שאפיין אותם כל כך הרבה שנים.

מסי וניימאר, שיתוף הפעולה בין השניים לא צלח
מסי וניימאר, שיתוף הפעולה בין השניים לא צלח © פייסבוק

ניימאר הגיע במטרה להגביר את המהירות בהתקפה ולהוריד מעט מהלחץ שמופעל על מסי בהובלת הקבוצה קדימה. את זה הוא בקושי עשה במהלך העונה ולכן הוא יראה את העונה כמאכזבת, חשוב להזכיר: זו העונה הראשונה שלו בבארסה.

אין ספק שהבאלגרונה זקוקה לשינוי בסגל. ויקטור ואלדס וקרלס פויל לא יהיו שם בעונה הבאה, וכך עזיבתם של שני סמלים ומנהיגים, משאירה חור גדול בעורף הפגיע גם כך של הקבוצה. צ'אבי בן 34, דני אלבס ואנדרס אינייסטה בשנות השלושים שלהם גם כן, וניימאר היחיד באחד עשר הפותחים, שגילו פחות מ-25 שנים. הבעיה היא שאף מאמן לא היה מוציא שחקן פותח ומתחיל עם צעיר מהאקדמיה במקום, ולכן אין לבארסה שחקנים צעירים עם מספיק ניסיון לפתוח משחק בעתיד. הרי מי יוציא את צ'אבי לטובת שחקן אחר?

טיקי מה?

פפ גווארדיולה הטמיע מושג חדש בכדורגל האירופי, וזה סגנון הטיקי טקה. ממשיך דרכו בברצלונה לאחר שגווארדיולה עזב היה טיטו וילאנובה המנוח, ששמר על הסגנון הזה ועל ההרכב שנוצר בשנים האחרונות, ורק מחלתו הקשה מנעה ממנו להמשיך. עתה הגיע מאמן שרצה לשחק אחרת, אבל הקבוצה בנויה בהתאם לשיטת הטיקי טקה, שחקני רכש הגיעו בכדי להיות מתואמים לשיטה הזו. מרטינו נפל בין רצונותיו לבין המציאות שאליו נקלע, ולא הצליח לצאת מזה.

ברצלונה נראתה לפעמים כקבוצה הבלתי - מנוצחת של פעם, אך רוב הזמן, ולפרקים בתוך המשחקים הנפלאים שלה, היא נראתה אבודה העונה. אף אחד לא ידע מה הוא אמור לעשות בכל רגע נתון. זה לא בהכרח באשמת המאמן בלבד, כאשר לחץ ההנהלה והאוהדים משפיע רבות על כל החלטה. ניתן לשחק עם בארסה ולנצח, אבל לאבד את סגנון המשחק היפה והמפורסם כדי לנצח? לא במחוזותינו, תודה.

אתלטיקו 1, ברצלונה 0:

זה היה בידיים שלה, אך ברצלונה איבדה את עצמה ברגע הכי חשוב. לאחר שלושה משחקים מול אתלטיקו מדריד במסגרות ספרדיות העונה שהסתיימו בתיקו, ברצלונה היתה חייבת ניצחון ביתי מולה בכדי לזכות באליפות ספרד. במשחקים הקודמים שלהם העונה, במסגרת הסופר קאפ הספרדי הסתיימו שני המפגשים בתיקו: 1-1 במדריד, ו0-0 בברצלונה, ולכן ברצלונה זכתה בתואר היחיד שלה העונה, בזכות שער חוץ. במסגרת הליגה, המשחק במדריד הסתיים גם הוא ב-0-0 בינואר, וברצלונה היתה חייבת להשיג ניצחון ביתי במחזור האחרון. זה לא קרה, ואחרי עוד תיקו 1-1 בין הקבוצות, אתלטיקו זכתה באליפות ספרד.

בליגת האלופות נקלעו שתי הקבוצות לצמד משחקים נוסף אחת נגד השנייה ברבע גמר המפעל, כשבמשחק הראשון נפרדו הקבוצות בתיקו 1-1 נוסף בברצלונה. אתלטיקו השכילה לנצל את המצב הבעייתי של ברצלונה העונה, והיא הצליחה לנצח בבית 1-0. בסך הכל, לאחר שישה משחקים בין הקבוצות, חמישה תוצאות תיקו וניצחון אחד לאתלטיקו כשאף קבוצה לא מצליחה להבקיע יותר משער אחד למשחק.

המשחק בו איבדו את האליפות
המשחק בו איבדו את האליפות © פייסבוק

 מה צופן העתיד?

לואיס אנריקה יהיה המאמן הבא של ברצלונה, ואוהדי הקבוצה יכולים רק לקוות שהוא יוכל להחזיר את המועדון למקום שבו היה בשנים האחרונות, המקום הראשון בספרד ובאירופה. תהיה מהפכה בסגל ושחקנים חדשים יגיעו כדי להחיות את הקבוצה מחדש. לדברי שלי, אוהדת מושבעת של המועדון, על המאמן החדש לנסות כמה סוגי טקטיקה, לראות איזו תעבוד ולהישאר עימה עד לסוף העונה. חשוב ביותר לא להיתקע בין שתי צורות משחק כמו בעונה שעברה, ולאחר שהקבוצה תתרגל לצורת המשחק החדשה, היא תוכל גם להתחזק בינואר ובעונה הבאה, מתי שהמאמן וההנהלה יודעים אילו שחקנים יתאימו לקבוצה הכי טוב.

בצד המנהלי של המועדון, ברצלונה חייבת להתאפס על עצמה. רק לאחרונה ריחף מעליה עונש כבד, שהיה מונע ממנה לרכוש שחקנים חדשים בשנה הקרובה, דווקא כאשר היא היתה זקוקה לזה הכי הרבה. פיפ"א ביטלה את העונש החמור לאחר כמה שבועות של הלם בעולם הכדורגל, ועתה ברצלונה נראית כמי שמסתכלים עליה בזכוכית מגדלת, כמי שצופים בה בכל צעד וצעד שלה ומחכים שהיא תבצע טעות. אין ספק שאם פיפ"א תרגיש שעדיין יש צורך בענישה, העונש הבא יהיה חמור יותר, ובעל השפעה רבה יותר מבעבר.

לואיס אנריקה, יחזיר את המועדון לטופ?
לואיס אנריקה, יחזיר את המועדון לטופ? © פייסבוק

קיץ חם

קיץ מעניין ביותר יהיה לברצלונה, עם עזיבות אפשריות של שחקנים, והגעת שחקנים חדשים, ובראשם שני שוערים ברמה טובה. כאשר ואלדס נפצע העונה, פינטו בן ה-38 היה מחליפו, והיו לו כמה טעויות גדולות שעלו לקבוצה בספיגת שערים. ללואיס אנריקה תהיה הרבה עבודה, השחקנים שלו ירצו להוכיח שיש להם עוד מה לתת, והנוער ירצה להוכיח את עצמו כמה שאפשר, כי בקרוב ברצלונה תהיה זקוקה למחזור נוסף של שחקנים כמו שגדלים ומשחקים באותה צורה יחד כמו הדור הקודם.

"הם מוכיחים מה זו לחימה בכדורגל. הם לא חייבים תקציב ענק, לא את השחקנים הבינלאומיים הכי טובים. מספיקה העבודה הקבוצתית, הלחימה, האמונה. היא הקבוצה שמגיע לה הכי הרבה לזכות בליגה".

את הדברים האלה אומרת שלי על אתלטיקו מדריד, אותם דברים שאמרו לפני כמה שנים על ברצלונה, ושהיא ושאר האוהדים מקווים שיחזרו על זה גם בעתיד. לברצלונה פשוט לא הגיע העונה לזכות בתואר משמעותי, ואת זה הם חייבים לתקן בעונה הבאה.

תגובות