מיוחד: אז מי אתה לאונרדו דה וינצ'י?. המציא את כלי הרכב המשוריין והמצנח. צילום: קינגס גלרי

מיוחד: אז מי אתה לאונרדו דה וינצ'י?

לפני 493 בדיוק, נפטר ליאונרדו דה וינצ'י. דה וינצ'י נחשב לא רק לאחד מגדולי אמני הרנסאנס אלא גם לאיש אשכולות, שעסק בין היתר גם במדע, מתמטיקה, הנדסה ואנטומיה. בואו לשמוע את סיפורו של האיש המיוחד

"אפילו החתול הקטן ביותר הוא יצירת מופת". כך אמר האמן ליאונרדו דה וינצ'י, שהשבוע אנחנו מציינים 493 שנים ליום מותו. ואכן, דה וינצ'י ראה בכל פרט ופרט בעולמנו דבר חשוב. מלבד היותו אחד מגדולי הציירים מתקופת הרנסאנס, דה וינצ'י נחשב גם לאיש אשכולות, שבין היתר התעניין ועסק במדע, בהנדסה ובאוטונומיה.

כתבת "פרוגי" בחרה הפעם שלא להתמקד ביצירות האומנות של גדול האומנים, שאותן רובנו מכירים, אלא לספר לכם, הקוראים, על ליאונרדו דה וינצ'י הממציא, שלדעת רבים "הקדים את זמנו" בהמצאותיו.

דה וינצ'י נולד בשנת 1452 באיטליה כ"ממזר" (בן לאישה מחוץ לנישואין). דבר זה מנע ממנו להשיג השכלה כמו כל ילד אחר ולהשיג משרות רווחיות. בגיל 15 הצליח דה וינצ'י, הודות לכישרונו הרב, להפוך לשולייתו של אמן מהעיר פלורנס. יכולתו כאמן התפתחו ופרחו באותה תקופה.

דה וינצ'י התחיל לעסוק בהמצאות כאשר עזב את פלורנס לטובת מילאנו, עיר שהתעסקה הרבה יותר בענייני פוליטיקה וצבא. במילאנו, ליאונרדו מכר את עצמו לדוכס "האפל", שנחשב למנהיג צבאי מצליח. ליאונרדו הועסק כממציא של הדוכס במשך 17 שנים, במהלכן המציא המצאות רבות וטובות, שלא פעם הקדימו את זמנו של הגאון.

בין השרטוטים הרבים שליאונרדו השאיר אחריו ניתן למצוא שרטוט של מצנח. אולם שלא כמו המצנח שאנו מכירים היום, כיפת המצנח של ליאונרדו הייתה משולשת ולא מעוגלת. כמו כן, ליאונרדו תכנן את המצנח כך שיוכן ממסגרת עץ שאותה יעטוף בבד פשתן – דבר שמכביד מאד על המצנח.

שני הפרטים הללו מעלים את השאלה האם המצנח מתאים לצניחה. ליאונרדו עצמו מעולם לא בדק את ההמצאה, אולם בשנת 2000 החליט הצנחן הבריטי, אדריאן ניקולס להחיות את השרטוט של דה וינצ'י ולראות האם המצנח עובד או לא. לתדהמת הספקנים, ניקולס עבר את הצניחה בשלום.

המצאה נוספת של דה וינצ'י הוא כלי הרכב המשוריין, שדומה במהותו לטנק שאנו מכירים היום. דה וינצ'י תכנן שהרכב המשוריין יכנס לקרב לפני חיל הרגלים ושהוא ישנה את כללי המשחק של המלחמה. השריון של כלי הרכב עשוי ממתכת ופה ושם ליאונרדו דאג להכניס חורים בשריון על מנת שהחיילים שבתוכו יוכלו לירות על האויבים שבחוץ.

על מנת לתפעל את כלי הרכב, שמונה אנשים היו אמורים לסובב את גלגלי השיניים מבפנים, ואלו היו אמורים לסובב את גלגלי הרכב. בשרטוטיו שרטט את גלגלי השיניים בצורה הפוכה משהם אמורים להיות, ודבר זה הדהים את מי שחקר את המצאתו.

הועלתה ההשערה שדה וינצ'י פחד שמישהו יעתיק את הרעיון שלו, שכן בתקופתו לא היו זכויות יוצרים. השערה נוספת שהועלתה הייתה שדה וינצ'י פחד שמישהו באמת יחיה את ההמצאה שלו. הוא עצמו מעולם לא בנה את כלי הרכב המשוריין ויש אומרים שהוא כלל לא דגל במלחמות ולכן לא רצה שהמצאותיו יתממשו. 

תגובות