שנה לטבח הנוראי של עשרות בני נוער בנורבגיה . הרוצח שטבח ב-69 הנערים. צילום: ערוץ ביוגרפיה

שנה לטבח הנוראי של עשרות בני נוער בנורבגיה

שנה עברה מאז אותו היום הנוראי, בו נרצחו 69 נערים שהשתתפו בוועידת נוער פוליטית באי הסמוך לנורבגיה. ערוץ ביוגרפיה חושף את דמותו של הרוצח ואת העדויות של בני הנוער שראו את הטבח בעיניים

כשפיצוץ מסתורי הלם בלב קריית הממשלה באוסלו ב-22 ביולי לפני שנה, לא שיערו השלטונות כי 8 הקורבנות שגבה יהוו את תחילתו של יום דמים רצחני במיוחד.

אנדרס בהרינג ברייוויק היה צעיר מבודד ובעל מוזרויות, שהרחק ממוסכמות החברה אימץ לעצמו תפיסת עולם ימנית קיצונית, שראתה בגלי ההגירה המוסלמית לאירופה סכנה קיומית ליבשת אירופה.

תלוש, דכאוני ומובטל, הלך ברייויק ושקע בפנטזיה אפלה בה משמש צליין נועז של הגזע הנוצרי האירופי, היוצא למסע צלב חסר רחמים שמטרתו לעורר את ארצו להקיא את הפולשים המוסלמים מתוכה.

הפנטזיה העניקה תכלית חדשה לחייו, וברייויק החל להתכונן ליום הפקודה שיבוא. הוא רכש אמצעי לחימה מתחת לאפם של השלטונות, העביר שעות במשחקי וידאו אלימים כדי להתאמן כצלף, ניסח מניפסט (מכתב) מפורט של השקפת עולמו וגם "חוברת הדרכה" מפורטת לצליין הגזע-הנוצרי-האירופי המתחיל.

בבוקר ה-22 ליולי 2011, מעט לאחר ששלח את המניפסט שלו בתפוצה המונית באימייל, פוצץ ברייוויק מטען נפץ ליד בניין הפרלמנט הנורווגי. מרבה אכזבתו, הפיצוץ גבה מניין קורבנות נמוך יחסית - "רק" שמונה אנשים איבדו בו את חייהם ולכן, הוא החליט לפנות לתוכנית ב' ונסע לאי אוטויה המבודד בו התקיימה ועידה מסורתית של בני נוער התומכים במפלגה השלטת.

שם, כשהוא לבוש במדי שוטר, הסתובב ברייויק ללא מפריע במשך שעה וחצי וצלף מקרוב ובקור רוח בעשרות בני הנוער ששהו במקום - כשהוא הורג 69 מתוכם ופוצע עשרות אחרים, שקפצו למי הים הקפואים בניסיון להציל את חייהם.

ביום א' הקרוב, יום השנה לטבח, ישדר ערוץ ביוגרפיה תכנית מיוחדת המוקדשת לברייויק ומביאה עדויות הניצולים מהטבח, וחושפת באופן מעמיק ומטריד במיוחד את מוחו החולני של אדם רדוף שנאה.

תגובות