המחאה הכוללת במצרים עומדת לחזור?. מצרים, המצב יוצא שוב הפעם משליטה? צילום: פייסבוק

המחאה הכוללת במצרים עומדת לחזור?

לאחר שפורסמו צווי המדינה החדשים של נשיא מצרים מורסי, בו נקבע כי לו יינתנו זכויות שאפילו בית המשפט לא יוכל לבטלם, האם הדבר יוביל למהפכה נוספת באזור? "זו פגיעה בדמוקרטיה", מסביר מוחמד אל-ברדאעי

נשיא מצרים מורסי, פרסם צו, שעל פיו ניתנות לו סמכויות בלתי מוגבלות, זאת בנוסף לסדרת החלטות דרמטיות שקיבל בזמן האחרון, ביניהן התיווך להפסקת האש במבצע "עמוד ענן".

הצו שהוצא לאור לפני מספר ימים, מביא לתגובה חריפה מצד איגוד השופטים במצרים שהכריזו על שביתה כנגד משטר מורסי. 

כל הצווים המתפרסמים לאחרונה, מעניקים כח רב לשליט מצרים -מורסי. הצווים הנראים, מביאים עד כה לוויכוחים והמולות בציבור המצרי, שמתנגד בכל תוקף לכתיבת חוקה חדשה למדינה.

הצו האחרון, נותן לשליט המצרי פריבילגיות רבות, זאת מכיוון שעל פיו כל החלטה שקיבל הנשיא מורסי מאז כניסתו לתפקיד, ובנוסף לכך כל החלטה שיחליט בעתיד, לא יהיה ניתן לשנות או לבטל על ידי מערכת המשפט המצרית או על ידי כל סמכות אחרת שיש לה את הכח לעשות זאת.

מוחמד אל ברדאעי, מנהיג האופזיציה חתן פרס נובל לשלום ואחד המנהיגים של המהפכה הגדולה נגד ממשל מובארק שהופל לפני כמה חודשים אמר כי מדובר ב, "דיקטטוריות, מדכאות ומעוררות שאט נפש". עוד טען כי הוא מצפה לגינוי חריף מצד ארצות הברית להחלטתו של מורסי".

שינוי מעניין שעלול לערער את מעמדו של הנשיא המצרי החדש, הוא שהקצינים של צבא מצרים החליטו לנקוט צד בדבר ויצאו להפגין כנגד הודעתו של מורסי. כך דיווח במהלך תחילת השבוע העיתון "אל קודס אל ערבי", עיתון בעל חשיבות גבוהה במצרים.

מתנגדו של מורסי, אל ברדאעי הוסיף להתבטא באופן חריף ואמר שסדרת ההחלטות הן "מכה למהפכה - עלולות להיות לה השלכות נוראיות", כך ציין בחשבון הטוויטר שלו.

מורסי אשר לאחרונה ניסה לבסס את כוחו האזורי על ידי קריאות להפסקת ההתקפות של ישראל לעבר רצועת עזה במבצע "עמוד ענן". מתפנה כעת לתחזק את מעמדו במדינתו שלו, דבר זה לא מביא תמיכה גורפת מצד אזרחי מצרים אשר עמדו לצידו בקריאות הפרו פלסטיניות ויצאו להפגין בכיכר א-תחריר.

אותו הכיכר בו לפני שנה מחו מיליוני אזרחים מצרים נגד הנשיא הקודם מובארק וחזרו אתמול להפגין בחסות הדמוקרטיה נגד שורת החלטות שמחזירות אותם לאותם הימים בצל שלטונו של מובארק.

במקום התפתחו עימותים רבים בין תומכיו של הנשיא לבין מתנגדיו, תנועתו של הנשיא"האחים המוסלמים" קראה להשתתף בהפגנות לתמיכה בנשיא שהתקיימו ביומיים האחרונים.

תגובות