נאבקים על שנת השירות: "התקנים צריכים להתרחב".

נאבקים על שנת השירות: "התקנים צריכים להתרחב"

בשנים האחרונות, עוד ועוד בני נוער מחליטים לדחות את גיוסם בשנה כדי לעשות שנת שירות, אלא שרק שליש מהם מתקבלים, ושני השליש האחרים שרוצים לתרום ולהשפיע לפני גיוסם נותרים בלי מקום ונאלצים להתגייס מיד. חושבים שזה הכול? התקציבים לשנת השירות אף עשויים להצטמק בקרוב

תמי אומרים לכם ש"הנוער של היום הוא כבר לא מה שהיה פעם"? עכשיו אתם יכולים גם לענות בחזרה. בכל שנה מתמודדים כ-3000 בני נוער על שנת שירות בתנועות ובארגונים שונים, כאשר רק שליש מהם מתקבלים בסופו של דבר. איפה המדינה בעניין? היא צפויה לקצץ את התקציב ב-20% בשנה הבאה.

עוד במדור על מדים של פרוגי:

"אנחנו פועלים בשני ערוצים מקבילים", מספרים מנהלי דף הפייסבוק 'נאבקים למען שנת השירות בישראל', שמוביל את המאבק העיקרי על המשך קיומו של מפעל שנת השירות. "האחד, יצירת הד ציבורי ולחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות בדמות פעילות בפייסבוק ועיתונות. הערוץ השני, הוא פעולה במסדרונות משרדי הממשלה והכנסת, אנחנו בקשר ישיר עם חברי וחברות כנסת רבים שמנסים לסייע בהבאת התקציב ממשרד הביטחון".

© צילום מסך

"צריך להגיע למפגש חשיפה, למיונים ולעבור הרבה הכשרות"

"כדי להתקבל לשנת השירות צריך להגיע למפגש חשיפה, למיונים, ואחר כך לעבור הרבה הכשרות", משתפת חן ציפורה, תלמידת כיתה י"ב מקרית אתא, שניסתה להתקבל לשנת שירות בתנועת הנוער 'כנפיים של קרמבו', אך לא התמזל מזלה. "צריך להגיע ליום המיון עם סבלנות, זה יום שלם, ארוך ומייגע. צריך ראש פתוח, כי אתה צריך לעמוד בסיטואציות של שינשינים (מתנדבי שנת השירות) ולדעת לחשוב מחוץ לקופסה. רוצים לראות שאתה אמין, עם רגליים על הקרקע, שתעשה את הדבר הנכון, אבל שלא תשכח שגם אתה בן אדם. הדבר הכי חשוב הוא יכולת הביטוי. תצטרך להביע את עצמך במקומות קבוצתיים ובראיונות אישיים, לדעת לבטא במילים את היכולות שלך, מי אתה, ולמה מגיע דווקא לך מתוך כל מאות הילדים שהגיעו איתך".

כשהיא שמעה על ההחלטה של הממשלה היא אמרה כי "יש פה בני נוער שרוצים לתת שנה נוספת מחייהם למען הכלל, איפה ההערכה? ללא ספק התקנים צריכים להתרחב ואם זה לא יקרה, לפחות לא לצמצם את מה שכבר קיים. עצוב לי ממש לשמוע ומקווה שזה ישתנה, כי שנת שירות זו זכות גדולה לשני הצדדים".

לדבריה, מצטרף טל רחמים, תלמיד כיתה י"ב מאפרת, שניסה להתקבל לשנת שירות בסוכנות היהודית. "רציתי שהשנה לפני הצבא תהיה מוקדשת לעשייה, להתחיל את השירות הצבאי עם התחלה טובה. גם למדתי יותר מדי זמן, 12 שנים רק למדתי והרגשתי שאני רוצה להתחבר לצד היותר פעיל שלי".

רחמים. הגיע לדיונים בכנסת© בני ג'אג'אטי

רחמים אף לקח חלק במאבק נגד ההחלטה "הגעתי כבר לדיונים על זה, והעליתי קטעים לכנסת בנושא במסגרת המועצה הארצית. אני מודע לזה וזה מתסכל אותי".

ולסיום, יושב ראש ועדת שנת השירות ומזכ"ל תנועת "המחנות העולים", אילן גזית, מסביר מדוע חשוב לשמור על קיומן של שנות השירות: "סדר העדיפויות החברתי של מדינת ישראל צריך להעמיד את התנאים ההולמים על מנת לאפשר לבני הנוער להתנדב לשנת שירות משמעותית, אשר תורמת לחוסן החברתי ולדמוקרטיה הישראלית. זו המחויבות של כולנו לאפשר לכל נער ונערה, לא משנה מה הרקע שלהם להגיע לשנת השירות. מפעל שנות השירות, פועל בישראל מעל ל- 70 שנה, הוא אחד מהמפעלים הציוניים והערכיים במדינה. מתנדבי שנת השירות הם מנהיגי המחר, ובכל יום הם אחראים על פעילותם של כמעט חצי מיליון ישראלים. בהיעדר תקצוב הולם נצטרך לצמצם משמעותית את שנת השירות. הפגיעה בצה"ל ובחברה הישראלית תהיה גדולה".

 

תגיות
תגובות