שוטי שוטי ספינתי: יום בחיי לוחם בחיל הים. צילום: דובר צה"ל

שוטי שוטי ספינתי: יום בחיי לוחם בחיל הים

הם נמצאים במשך ימים ואפילו שבועות על ספינה אחת. הם עובדים ביחד, אוכלים ביחד, מתאמנים ביחד, ישנים ביחד והכל קורה עמוק בלב הים. הכירו את לוחמי ספינת הטילים - אח"י חרב

 

בשבוע שעבר הצטרפנו אל לוחמי סטי"ל (ספינת טילים) חרב - ספינת הקרב של חיל הים מבסיס חיל הים בחיפה, לתרגיל אימונים בלב הים התיכון. איך החיים על הספינה? אילו תפקידים מומלצים מחכים לכם בחיל? ועוד טיפים מיוחדים מהחיילים הנפלאים ששומרים עלינו מהמים - כולם מחכים לכם.  

סמל עמית אבני, בקר שליטה ובקרה באח"י חרב סיפר לנו על החיל: "לפני הגיוס תמיד חשבתי שאני אעשה משהו אחר, עד שהגעתי לגיבוש והכרתי הכל באמת. כרגע אני שמח מאוד שהגעתי לחיל הים יותר מכל מקום. זה חיל מאוד קטן ומשפחתי, אתה יוצא מהשירות עם חוויות שאתה לא תוכל לעשות בשום מקום אחר, כמו לחיות בתוך ספינה במשך שלוש שנים".
 
עוד בערוץ על מדים של פרוגי:
© צילום: דובר צה"ל

איך בסופו של דבר הגעת לסטי"ל?

"במנילה היו לי כמה אופציות: חיל השריון, חיל התותחנים, הנדסה קרבית ואת הלוחמה הימית. התלבטתי מה יותר מתאים לי, גם אחי הגדולי היה בסטי"לים והוא סיפר לי קצת ומאוד המליץ. אתה הולך לגיבוש של יומיים, ובסיומו חותם אם אתה רוצה או לא, אם אתה מתאים - אתה בפנים".

ואיך מרגישה ההתנתקות כשאתה מפליג בלב הים?

"כשאתה נמצא בהפלגה, באימון וכמובן במבצע, אתה כמעט מתנתק מכל העולם. בהתחלה קצת קשה לחשוב איך מסתדרים עם זה ואיך אפשר, אבל מהר מאוד מגלים שזה יכול להיות כיף, הניתוק. זה מאוד מבגר, כשקשה לך אתה לא יכול לדבר עם המשפחה או החברים מהבית כמו שהיית רגיל, אז אתה מכיר את האנשים שחיים איתך ימים שלמים על הספינה ויכול לדבר עם כל אחד מהם".

מה החשיבות של העבודה שלכם בספינה לדעתך?

"החשיבות של חיל הים בכללי היא מאוד גדולה עבור המדינה. הים אחד הגבולות הגדולים של המדינה ויש המון אויבים שמנסים לנצל את זה ולתקוף אותנו דרכו. המוטו של הספינה הוא שעוד לא נוצח הצבא ששלט בים, וזה נכון. בזכות חיל הים אנחנו יכולים להיות רגועים".

idf_7523_(4)
@ צילום: דובר צה"ל

אילו תפקידים אתה ממליץ למלש"בים שרוצים להגיע לחיל הים?

"בלוחמה בחיל הים יש את הסטי"לים שאחראיים על מבצעיים מסווגים מחוץ לגבולות המדינה והדבורים שזו יחידה של ביטחון שוטף, זו יחידה מאוד מגובשת ומשפחתית. לתפקידים המיוחדים כמו צוללות, חובלים ושייטת 13 צריך להגיע מיום סיירות או דרך גדנ"ע צלילה, ומשם לגיבוש של חמישה ימים. יש את יחידת סנפיר, תפקיד מעורב לבנים ולבנות, הם אחראיים לאבטח את הנמלים של ישראל ובין היתר גם צוללים. יש את תפקיד בקרת שליטה ימית שמתאים גם לבנים וגם לבנות. הם העיניים של המדינה, זה תפקיד שדורש המון אחראיות, הם אלו שמוודאים שאף אחד לא חודר לגבולות המדינה מהים".

"לא כל כך הכרתי את חיל הים לפני שהגעתי לפה", כך אומר רב"ט יואב גיורא, בקר לוחמה אלקטרונית באח"י חרב. "במקום שאני גר בו ובכלל בארץ יש הרבה מקומות שלא מכירים לגמרי את חיל הים והפעילויות שלו. אני לא מתחרט על ההגעה שלי לפה, להפך, מי שמגיע לפה מאוד יהנה".

סגן אביחי אזובל, סגן קצין אלקטרוניקה בספינה מסכים ומוסיף: "הרבה צעירים לא יודעים אם להגיע לכאן, כי הם פחות מכירים את חיל הים. זה מגיע בגלל שאנחנו עושים הרבה דברים מתחת לפני השטח, דברים מסווגים שאי אפשר לפרסם. אני מאוד ממליץ לכם להתעניין ולקרוא על התפקידים בחיל. בתור מפקד שעבר קורס מאוד ארוך, אני חושב שזה המקום הכי טוב שאפשר להגיע אליו בצבא".

© צילום: דובר צה"ל
אתה נתקל לפעמים בקשיים במהלך השירות על הספינה?

"כן, אחד הקשיים שניצבים בפני כמפקד על החברה בספינה הוא הניתוק מהפלאפון והבית למשך ימים ואפילו שבועות, זה קשה כי אתה צריך להיות אחראי על העבודה שלהם מבחינה מקצועית, אבל גם לתמוך ולהיות האמא והאבא שלהם כשצריך".

אחרי כמה שעות טובות של אימונים על הספינה מגיע אחד הרגעים הטובים ביותר ביום של הלוחמים - ארוחת הצהריים. הפסקה מהעבודה המחייבת בשביל לנוח ולאכול ארוחה חמה, אנחנו יורדים לירכתיים של הספינה, לאכול עם הלוחמים בחדר האוכל שבו הם גם ישנים בצפיפות.
 
"יש המון אחווה בספינה. זה מה שהופך את השירות לכל כך חוויתי ומהנה". כך מספר לנו אזובל: "למשל בכינויים שיש פה כמעט לכולם. היה מישהו שבאחד הלילות אמר מתוך שינה את המילה 'מלח' ומאז פשוט כולם קוראים לו ככה".
 
רב"ט דניאל יפרח, נשק באח"י חרב מוסיף: "הסטי"ל הוא מקום צפוף ולפעמים לא מקום פשוט, אבל החברים שלי בספינה הם האנשים שעליהם אני סומך. אנחנו חיים ביחד, אוכלים ביחד ומתאמנים ביחד ומבחינתי הם המשפחה שלי".

© צילום: דובר צה"ל

לא הרבה יודעים, אבל להרבה תפקידי לוחמה בחיל הים יש גיוסים רבים של בנות. שירה, צוערת בקורס חובלים שעוברת הסמכה באח"י חרב, מספרת איך הגיעה לקורס חובלים: "כמה חברות שלי סיפרו לי על התפקיד, נרשמתי לגדנ"ע ואהבתי את האווירה ואת האנשים. זה היה משהו שונה ממה שציפיתי שיהיה, החלטתי ללכת על זה. הלכתי לגיבוש, ועברתי".

איך אפשר להגיע לקורס חובלים?

"בעיקרון יש שלוש דרכים כדי להגיע לקורס חובלים: אצל הבנים אפשר להתמיין דרך יום סיירות, הדרך השנייה היא מיון שאתה מקבל דרך הנתונים שהוצאת בצו הראשון והדרך השלישית היא כמו שאני הגעתי - דרך הגדנ"ע שאליה אתה נרשם בכיתה י"א".

מהם שלבי קורס החובלים?

"בשלב הראשון אנחנו נמצאים בימ"פ בחיפה, זה שלב מאוד פיזי, שכולל הרבה מאוד ריצות ומסעות. אחר כך מתחילים להתמקצע כל אחד במגמה (תפקיד) שלו שאליה הוא מיועד. אני למשל עכשיו בשלב האקדמיה, והתחלתי לעשות תואר במדעי המדינה. השלב האחרון הוא שלב ייעודי שם אתה מתמקצע עוד יותר בעיקר בנהלים שדרושים לחובל ולתפקוד שוטף בספינה".

איך המשפחה והחברים מגיבים לשירות שאת עושה?

"הם מאוד מעודדים. זה תפקיד שהרבה בנות לא הולכות לעשות, אני מאוד אוהבת את התפקיד וזה מה שמוקרן החוצה וגורם לי להיות טובה יותר. אני מאוד ממליצה לבנות להגיע, אין סיבה שמישהי לא תצליח להגיע לפה אם יש לה מוטיבציה לכך, זה לא דורש יכולות בלתי אפשריות, זה הרבה מאוד בראש".  

איך זה להיות בת אחת מתוך כל כך הרבה בנים בקורס?

"בקורס בסך הכל אנחנו שלוש בנות, בין המחזורים הגדולים שהיו. אני ממש אוהבת את הצוות שלי, הם חברים לחיים. אין הבדל בין קבוצת בנים וקבוצת בנות. אני מאוד אוהבת אותם, אם תתקעו אותי על אי בודד איתם אני יותר מאשמח, צוות זה צוות ללא הבדל בין בנים ובנות".

© צעלום: דובר צה"ל
 

לסיכום, אם אתם בנים ובנות שאוהבים את הים, אוהבים הרפתקאות ואוהבים ללמוד דברים חדשים - מחכים לכם עשרות תפקידים בחיל הים!

 

 

תגובות