מלש"בים מדברים: למה פחות נערים מתגייסים לקרבי?. צילום: דובר צה"ל

מלש"בים מדברים: למה פחות נערים מתגייסים לקרבי?

בעקבות חשיפת נתוני הירידה בגיוס ללוחמה הקרבית בקרב הבנים בשנים האחרונות, שוחחנו עם מספר מלשב"ים שאינם רוצים להתגייס לתפקיד קרבי על התופעה הדרמטית, ועם מלש"ביות שמסבירות את החלטתן להיות לוחמות

אתמול (ג'), נחשפו נתוני אכ"א המצביעים על ירידה דרמטית במוטיבציה לשירות קרבי בקרב נערים. ירידה זו נמשכת עוד משנת 2011, אז עמדה בשיאה על 79 אחוזים מהחיילים המיועדים לקרבי שהביעו רצון לשרת בתפקידי בלוחמה. לעומת זאת, בגיוס אוגוסט האחרון חלה ירידה דרמטית ומדאיגה - רק 67 אחוזים מהמיועדים לקרבי הביעו רצון לשרת בתפקידי לוחמה. הסיבות לחוסר הרצון להתגייס לקרבי נובעות מבחירת המלש”בים להתגייס דווקא לתפקידים מדעיים וטכנולוגיים ותפקידים שייתנו להם יתרון מקצועי באזרחות, מהפחד למות או להיפגע בקרב ולא לשוב הביתה, מהקושי הפיזי והמנטלי הנדרש מלוחמים ומההבנה שהתפקיד מתאים לאופי מסויים בלבד - כך עולה משיחה שלנו עם מועמדים לשירות צבאי קרבי, שמעדיפים לוותר על כך ולא להיות לוחמים. 

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

כ' בן ה-17 סיפר כי הוא לא רוצה להתגייס כלוחם קרבי בעקבות התנאים הקשים שהתפקיד מביא עמו, כמו המגורים, היחס והקפדנות, הטירונות הקשה, הכושר והסיבולת והפחד להילחם. על המצב כיום הוא אומר כי "בנות רוצות להוכיח את עצמן, כי עד השנים האחרונות הוחשבו כמין חלש יותר בצבא. הבנים לא מרגישים שיש להם מה להוכיח, כיוון שיש הרבה בנים ששירתו בתפקידי לחימה קרבית. רק אלו שבאמת מוכנים להקריב את עצמם למען המדינה רוצים להיות לוחמים קרביים. רוב הבנים מפחדים על עצמם יותר מהפחד שהמדינה תיהרס".

פוחדים להיות קרביים© דובר צה"ל

ש' מפתח תקווה, דווקא מאמין כי הוא מסוגל לתרום יותר בתחום העורפי וביחידות ממוחשבות שעוסקות יותר בנושאים כלליים, ולהיות בצד המתכנן יותר מהגורם המוציא לפועל. "אני חושב שהם מגינים על המדינה באותה מידה".

הוא חושב שהירידה בשיעורי הגיוס הקרבי בקרב גברים יורדת כי "הרבה נערים מתחילים לחשוב על העתיד שלהם, ומבינים שהוא לא מתבסס על חיים קרביים. עם כל הכבוד ללוחמים הקרביים ולערכים החשובים שמגיעים משם והאנשים הגדולים שיוצאים משם, בסופו של דבר אנשים מסתכלים יותר על החיים שלהם ומבינים שזה לא יבטיח להם את העתיד". כמו כן, הוא מעלה את עניין הפעילות הגופנית המאומצת שהתפקיד דורש, ואת הסיכון הגבוה ביותר המהווה גורם פחד מרכזי אצל מרבית מהאוכלוסייה-סכנת החיים: "הרבה לא רוצים לקחת את הסיכון הזה. זה מצריך סכנת חיים והקרבה מלאה עבוד המדינה".

לעומת זאת, העלייה בשיעורי הגיוס הקרבי בקרב נערות נראת לו לגיטימית ביותר. "אני חושב שתמיד היה את הרצון הזה בקרב הבנות, אך רק לאחרונה נפתחו להן יותר דלתות ללחימה קרבית, וניתן לראות את השינוי. אני חושב שלא השתנה כלום מבחינת התפישה חוץ מעניין השוויון שמתעצם. עצם זה שנפתחו יותר יחידות המיועדות לבנות קרביות מאפשר מימוש של יותר בנות החולמות להיות לוחמות. לדעתי הן תמיד רצו את זה וזה תמיד בער בהן".

© דובר צה"ל

א' בן ה-17 מאמין כי יש תפקידים שיכולים לקדם אותו בחיים האזרחיים הרבה יותר מתפקיד בחיל קרבי, והוא דווקא שואף ששירותו הצבאי יתן לו ייתרון באזרחות, ואף מקצוע.

על הירידה בשיעורי הגיוס הקרבי בקרב בנים אומר א' כי "זה קורה כי היום רוב הנערים מתעסקים יותר בתחום הטכנולוגי ופחות בעניין לחימה קרבית. יוצא מצב שבמיוחד הדור עכשיו פחות בכושר, פחות קרבי. בנוסף, הם מפחדים שיהיה להם קשה מבחינה פיזית ומנטלית. אני לא מסכים עם זה שלוחמים קרביים מגנים על המדינה יותר מלוחמים עורפיים, כי בסופו של דבר כל תפקיד הוא חשוב, ואין משהו שיותר חשוב מאחר. לוחמי קרבי בלי מודיעין, ובלי סייבר והגנה טכנולוגית- לא יוכלו להגן על המדינה".

© דובר צה"ל

נער נוסף בן 17 וחצי מפתח תקווה טוען כי שירות בלוחמה קרבית "לא מתאים לכולם, בעיקר מבחינה רגשית. יש הרבה חיילים שמתים בקרב, אני חושב על המשפחה שלי. יש אנשים שמוכנים להקריב את עצמם בשביל המדינה. לדעתי זה חשוב מאוד אבל זה לא מתאים לכל אחד ובמיוחד מבחינה רגשית, לא אוכל להתמודד עם הדברים האלו בשטח. אני חושב שזה קשור הרבה לאופי של הבן אדם. יש אנשים שקרבי זה באופי שלהם ויש כאלו שלא".

עם זאת, העובדה שבנות ממשיכות להתגייס לתפקידים קרביים לא מפתיעה אותו כלל: "כיום נפתחות לבנות יותר הזדמנויות לתפקידים קרביים. אני חושב שגם אם בשנים קודמות האופציות האלו היו קיימות עבורן, הרבה בנות היו מתגייסות ללוחמה קרבית. כיום הצבא הופך ליותר שוויוני".

הנער מספר כי לדעתו אחד הגורמים לירידה בגיוס הקרבי קשור דווקא בדיווחים בכלי התקשורת: "בשנים האחרונות יש יותר מודעות כי יש יותר מבצעים והכל מסוקר בכלי התקשורת. פעם היו אומרים בוא לקרבי, אנשים היו שומעים על מלחמות אבל לא היו מבינים מה באמת קורה. לאחרונה יש המון דיווחים בתקשורת על חיילים שנפצעים ונהרגים במסגרת שירותם הצבאי, הכל מדווח באופן מהיר ונגיש יותר, ואני חושב שזה גורם לירידה ברצון הבנים להתגייס לתפקידים קרביים".

עוד מוסיף הנער כי "מבחינתי השירות הצבאי הוא חשוב, כל שירות שהוא, גם ג'ובניקים, צריך אנשים כאלה. צריך לכל תפקיד אנשים, ככה גם לקרבי ששם עדיף שיהיו כמה שיותר לוחמים כי מלחמות באות והולכות וצריך הרבה אנשים שילחמו בשביל המדינה. כל אחד צריך לבחור את התפקיד המתאים לו לפי האופי שלו. זאת צריכה להיות בחירה. לדעתי כדי לעלות את אחוזי הגיוס הקרבי צריכים להסביר על היחידות והתפקידים השונים מראש, דרך בתי הספר, לתת יותר הפניות ויותר הסברים - ככה המלש"ב מודע יותר למה שהוא רוצה".

© באדיבות דובר צה"ל

בשנים האחרונות, עם פתיחת תפקידי לוחמה קרביים נוספים המיועדים לבנות, עולה המוטיבציה בקרבן להתגייס ולהיות לוחמות העתיד

לירון בן חרות, בת ה-17.5, חולמת להיות לוחמת קרבית ולהתגייס ליחידת העוקץ, וכבר בימים אלו היא מתמיינת ליחידות קרביות ומקדמת את הנושא בקרב נערות. "תמיד רציתי להגיע לקרבי וזה תמיד משהו שדיבר אליי, ואני שמחה שבנות לא נותנות למחסום של 'אחים לנשק' למנוע מהן להתגייס לקרבי. להפך, בעיניי זה מעלה להרבה בנות את החשק. כיום בנות מבינות שגם הן מסוגלות, הן יותר רוצות ויותר תפקידים נפתחים. גם צה"ל מקבל את זה".

"אני חושבת שאחד מהדברים שיהפוך את השירות שלי למשמעותי זה לשרת במקום שאני ארגיש שהוא משמעותית. אני בן אדם של לעשות ולזוז, ופחות לשבת מול מחשב. אני חושבת שזה משהו מדהים לתרום למדינה שלי."ממשיכה בן חרות להסביר.

אך עם זאת, היא מאמינה שתרומה למדינה יכולה להגיע מכל חייל שקיים ולאו דווקא מקרבי: "אני מאמינה שגם אלה שיושבים במודיעין או תצפיתניות גם מגנים על המדינה וכולם עושים תפקידים חשובים. צריך שגם יהיו אנשים שיעשו את זה בשטח, אך אין הבדל בין התפקידים ברמת החשיבות שלהם."

בן חרות מאמינה כי הירידה בשיעורי הגיוס הקרבי בקרב בנים נובעת דווקא מפיתוח התפקידים המדעיים בצבא והמודעות לכך, "פתאום בנים רואים שיותר קל להתקבל לעתודה, זה יותר קורץ להם."  אך עם זאת, היא חושבת כי "מפחידים את הנערים עם קרבי - בצוק איתן ובפיגועים הרבה איבדו את החיים שלהם, זה כן משהו שצריך לקחת בחשבון כשמתגייסים, אך לפעמים מפחידים אותם יותר מידי שהם לא יחזרו הביתה. הדור הזה דיי מפונק, אך זה כן דבר שיכול להלחיץ".

 

© דובר צה"ל

שירה ארבל רוצה להתגייס דווקא בגלל כישוריה ואופי השירות הקרבי: "אני מאוד ספורטיבית ותחרותית ופעילות גופנית היא חלק עיקרי מהשגרה שלי. אני חושבת ומאמינה שאתרום בצורה הטובה ביותר בתפקיד שכולל אתגר וקושי גופני רב, אני מאמינה שהדבר הכי משמעותי וגדול בשבילי בזמן השירות יהיה לשרת בקרבי. אני מאוד אוהבת אתגרים, אקסטרים ופעילויות בטבע, מאוד מתלהבת ממה שכולל השירות ומחכה לזה".

"אני חושבת שבעקבות ההתפתחות הטכנולוגית והדחיפה החזקה לא לוותר על חמש יחידות ועל מקצועות מדעיים, והעובדה שרוב השכר וההתפתחות במקצועות ההייטק, הרבה יותר בנים (וגם בנות) יוצאים מהתיכון עם רעיון ושאיפה להגיע לשם ושירות ביחידות צבאיות, למשל מודיעיניות, תורם מאוד לקורות החיים ופותח הרבה דלתות. בנוסף גם המודעות בחברה לכוח הנשי ושוויון בין נשים לגברים, שנשים יכולות לעשות אותם דברים והן חזקות באותה מידה, וזה דוחף בנות רבות לשרת בקרבי ובתפקידי לוחמות".

© דובר צה"ל

שי בר סיפרה כי "מאוד חשוב לי להיות קרבית כדי לשרת את המדינה שלי, וכדי להוכיח לעצמי שזה שאני אישה זה לא מונע ממני לעשות מה שגבר מסוגל לעשות. אני חושבת שהעובדה שמספר הבנות שמתגייסות לקרבי עולה היא מבורכת אבל עצם העובדה שבנים מפסיקים להתגייס לקרבי זה מקולל. למדינה יש צורך בלוחמים ולוחמות. אני חושבת שחלק מזה זה עניין הסירוב לשריון ובעקבות כך בנים מגוייסים לתפקידים של תומכי לחימה. אני מקווה שהמגמה רק תעלה וכל אחת ואחד ייתגייסו לשירות שהוא משמעותי כמה שיותר ותורם למדינה."

תגובות