עיטורי כבוד: מה המשמעות של העיטורים בצה"ל? . צילום: באדיבות דובר צה"ל

עיטורי כבוד: מה המשמעות של העיטורים בצה"ל?

קרה לכם שראיתם עיטור על מדיו של חייל כלשהו ברחוב או בטלוויזיה ולא ידעתם מה משמעותו? רובנו אינם מומחים לענייני צבא, וכנראה לא מכירים את עיטורי הכבוד בצה"ל. לכן אנחנו כאן, כדי לעשות סדר בעניינים!

בשיתוף עם אתר צהל

המושג ציון לשבח מוכר לרובנו בעיקר מתחום הלימודים, כשהמורה נותנת לנו ציון על ההתנהגות שלנו במהלך השיעור (ואנחנו מתפללים כל פעם מחדש לקבל את הח"ח ממנה). אך גם בצבא, יש ציונים לשבח (צל"שים) ואף עיטורים שניתנים במקרים מיוחדים. מסוקרנים? גם אנחנו!

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

מנהג חלוקת עיטורים צבאיים החל עוד בימי קדם, כשהעיטורים נבדלים זה מזה במשמעותם וצורתם. הם יכולים להיות למשל בצורת סיכה או מדליה, עשויים מסרט או ממתכת. עיטורי הכבוד הם בין הסמלים הידועים ביותר של הצבא, וניתנים על הצטיינות יוצאת דופן והפגנת אומץ וגבורה מעבר לנדרש.

בצה"ל קיימים שלושה סוגי עיטורים וארבעה סוגי צל"שים (ציון לשבח), אשר ניתנים לחיילים יחידים או ליחידות שלמות.

ציונים לשבח

הענקת ציון לשבח נעשית לפי שיקולו האישי של מפקד בכיר, לרוב העומד בראש אגף, זרוע, פיקוד, חטיבה או אוגדה. המפקד ימליץ לוועדה המוסמכת בנושא על החייל שלדעתו זכאי לציון לשבח, בשל הצטיינות יתרה בעת מילוי תפקידו, והוועדה תהיה אחראית על דחיית בקשתו או אישורה. 

במקרים מסוימים, בהתאם לגבורה שהפגין החייל, תמליץ הוועדה על הענקת עיטור במקום ציון לשבח ותעביר את המלצותיה לרמטכ"ל.

ציון לשבח ראש המטה הכללי (הרמטכ"ל)

ציון לשבח זה הוא הראשון בחשיבותו ומוענק לפי החלטת הרמטכ"ל. הוא מעוצב כפס ירוק כהה, שבמרכזו שלוש חרבות מוצלבות עם ענף עץ זית.

 

ציון לשבח רמטכ
ציון לשבח רמטכ"ל © דובר צה"ל

ציון לשבח אלוף

ציון לשבח זה הוא השני בחשיבותו ומוענק לפי החלטת אלוף. הוא מעוצב כפס ירוק כהה, שבמרכזו שתי חרבות מוצלבות עם ענף עץ זית.

 

ציון לשבח אלוף
ציון לשבח אלוף © דובר צה"ל

ציון לשבח מפקד האוגדה (מאו"ג)

ציון לשבח זה הוא השלישי בחשיבותו ומוענק לפי החלטת מפקד אוגדה. הוא מעוצב כפס ירוק כהה, שבמרכזו חרב מוצלבת עם ענף עץ זית.

 

ציון לשבח מפקד אוגדה
ציון לשבח מפקד אוגדה © דובר צה"ל

ציון לשבח מפקד חטיבה (מח"ט) 

ציון לשבח זה הוא הרביעי בחשיבותו ומוענק לפי החלטת מפקד חטיבה. הוא מעוצב כפס ירוק כהה לרוחב.

 

ציון לשבח מפקד חטיבה
ציון לשבח מפקד חטיבה © דובר צה"ל

עיטורים

עיטור הגבורה: 

זהו העיטור הראשון בחשיבותו והנדיר ביותר בצה"ל, שניתן על ידי שר הביטחון בהמלצת הרמטכ"ל על "מעשה גבורה עילאית, שנעשה בעת לחימה מול פני האויב תוך חירוף נפש". העיטור מורכב מסרט צהוב הנושא כוכב מגן דוד עם חרב וענף עץ זית במרכזו, צורה המזכירה את סמלו של צה"ל.

 

עיטור גבורה
עיטור גבורה © דובר צה"ל

עיטור העוז: 

זהו העיטור השני בחשיבותו, שניתן על די הרמטכ"ל על "מעשה גבורה שנעשה במילוי תפקיד קרבי תוך חירוף נפש". העיטור מורכב מסרט אדום הנושא שש חרבות וחיטה היוצרים בסידורם את המנורה, סמל לאומי יהודי שמקורו בימי התנ"ך ועם השנים הפך לסמל הציונות ומדינת ישראל.

 

עיטור העוז
עיטור העוז © דובר צה"ל

עיטור המופת: 

זהו העיטור השלישי בחשיבותו, שניתן על ידי הרמטכ"ל על "מעשה שנעשה באומץ לב והוא ראוי לשמש כמופת". עיטור זה הוא למעשה היחיד מבין השלושה שניתן עבור הצטיינות גם מחוץ לשדה הקרב. העיטור מורכב מסרט כחול הנושא מעגל מתכתי שבמרכזו מוטבעת חרב לצד חיטה, שני סמלים נפוצים בארגונים הלוחמים של ההתיישבות היהודית המייצגים את עבודת החלוצים והגנתם על המולדת.

 

עיטור מופת
עיטור מופת © דובר צה"ל

אות מצטיין הנשיא

מדי שנה זוכים 120 חיילים מכלל זרועות, אגפי ומערכי צה"ל השונים לקבל את אות מצטיין הנשיא במעמד ראש הממשלה, הרמטכ"ל, שר הביטחון ואלופים שונים. את האות הם מקבלים מידי נשיא המדינה באירוע חגיגי במשכנו ביום העצמאות. האות מוענק על הצטיינות יוצאת דופן בעת מילוי התפקיד ומעוצבת כענף זית וחרב מוזהבים, בדומה לסיכת הקצינים, על רקע המנורה.

תגובות