הצו הגיע? מה צריך לדעת לפני ההכרות הראשונה עם צה"ל. באדיבות דובר צה"ל

הצו הגיע? מה צריך לדעת לפני ההכרות הראשונה עם צה"ל

אם הנושא הכי מדובר כשאתם נפגשים עם חברים הוא הצו הראשון ואתם הולכים כל יום לקחת דואר, כנראה שהגיעה התקופה בה אתם תפגשו בפעם הראשונה עם המערכת הצבאית. בין אם קיבלתם כבר את המכתב המיוחל או שאתם עדיין מחכים לו ליד תיבת הדואר, כדי שתדעו מה מצפה לכם

הצו הראשון הגיע? חבר שלכם קיבל זימון לצו הראשון? ברכותינו מהיום ועד יום הגיוס שלכם אתם מלש"בים - מועמדים לשירות בטחוני! וגם, הגיע המפגש הראשון שלכם עם צבא ההגנה לישראל. הצו הראשון הוא כמו יום היכרות, אתם תזכו לטעום מעט מהמערכת הצבאית, וצה"ל יזכו להכיר אתכם. זהו יום חשוב שמשפיע רבות על שירותכם הצבאי העתידי. לא להילחץ, לנשום עמוק ובואו לבדוק מה מצפה לכם בצו הראשון!

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

מהו הצו הראשון?

כידוע, כל אחד מאיתנו מחויב להתגייס לצבא. לכן, באזור גיל 16-17 אנחנו מקבלים את הצו הראשון. אתם מזומנים ללשכת הגיוס הקרובה אליכם, לדוגמה אם אתם גרים באזור המרכז, תזומנו ללשכת הגיוס תל השומר ברמת גן - אל תיבהלו מהשם "לשכת הגיוס", לא מגייסים אתכם בצו הראשון! זהו כמו יום הכרות. צה"ל אוסף עליכם נתונים, בודק את כשירותך הפיזית והמנטלית לשרת, ובהתאם לכך ועל פי צורכי הצבא, מתאים לכם את התפקידים (אותם תוכלו לבחור במנילה). ביום זה נקבעים הפרופיל, הקב"א והדפ"ר. הפרופיל מייצג את כשירותכם הפיזית, הוא נע בין 21, כשזה הציון הנמוך ביותר ופוסל את אפשרותכם להתגייס, עד ל-97, כשזה הציון הגבוה ביותר (פרופיל מתחת ל-64 מונע אפשרות להתגייס לתפקידים קרביים). הקב"א, קבוצת איכות, שנע בין 41 (הציון הנמוך ביותר) ועד 56 (הציון הגבוה ביותר), ביחד עם הדפ"ר, שהוא הדירוג הפסיכוטכני הראשוני (הציון נקבע על פי המבחנים שתעשו בצו הראשון), שנע בקפיצות של עשר עד הציון 90, משפיעים רבות על התפקידים שיפתחו בפינכם. נכון, זה נשמע מלחיץ, אבל אם תתכוננו ותדעו מה מצפה לכם, היום הזה קטן עליכם!

© צילום מסך מיוטיוב

זמן ההמתנה עד הצו הראשון

בדרך כלל, את המכתב של צו הזימון תקבלו הרבה לפני תאריך הזימון. בזמן הזה, עליכם לעשות מספר דברים. קודם כל, עם הצו אתם מקבלים שאלון רפואי שאת חלקו תצטרכו אתם למלא ואת חלקו האחר יצטרך למלא הרופא שלכם - אז אל תחכו לרגע האחרון! בנוסף, עליכם לעשות בדיקת ראייה ובדיקת שתן שיהיו בתוקף עד לשלושה חודשים לפני מועד הצו. כמובן שתוכלו לעשות את הבדיקות האלו בזמן שתהיו בלשכת הגיוס, אבל זה סתם יאריך את הזמן שלכם בתחנה של הבדיקות הרפואיות. אם יש לכן אבחון ללקויות למידה, זה הזמן למצוא את האבחון המלא… כמו כן, הזמן עד הצו הוא הזדמנות מצוינת ללמוד כל מה שצריך על היום הזה - מה התחנות שתעברו, למה כדי להתכונן, מה צריך להביא אתכם, ובקיצור, לענות על כל השאלות שמעסיקות אתכם!

היום הגיע!

הכי חשוב, ולפני שאנחנו מתחילים לפרט מה אתכם צריכים להביא אתכם, חשוב מאוד שתישנו טוב לפני הצו הראשון, תבואו הכי רעננים שאתם יכולים! אתם לא רוצים שהיום הזה לא ילך כמו שציפיתם ותכננתם רק כי הייתם עייפים! ועכשיו, מה להביא? קחו אתכם מים ואוכל, זהו יום ארוך ומעייף, תביאו אתכם גם איזושהי תעסוקה כי לפעמים זמני ההמתנה בין תחנה לתחנה עשויים להיות ארוכים מאוד. חובה להביא אתכם את צו הזימון, תעודה מזהה (תעודת זהות, רישיון, דרכון). אם שלחתם את הטפסים הרפואיים בפקס או דרך האתר של "מיטב" - תביאו אותם אתכם למקרה חירום. בנוסף, אם יש לכם אבחון ללקויות למידה חשוב מאוד שתביאו אותו אתכם, לא את הסיכום אלא את האבחון המלא, כדי שתוכלו לקבל את ההקלות שמגיעות לכם במבחנים! 
ללשכת הגיוס עדיף להגיע כמה שיותר מוקדם, ניתן להגיע לשם החל משבע וחצי בבוקר, אם תגיעו מוקדם יהיה פחות עמוס ותוכלו לעבור את התחנות מהר יותר. אתם עוד איתנו? עכשיו מגיעים לתחנות!

© דובר צה"ל

בצו הראשון הבנות עוברות שלוש תחנות (אלא אם כן אתן מעוניינות להתגייס לקרבי) והבנים עוברים ארבע תחנות. התחנות לא בהכרח יהיו בסדר שנציג, אבל בטוח שתעברו את כולן.

תחנה ראשונה - אימות נתונים

בתחנה הזאת, חייל או חיילת המשרתים כמאבחנים פסיכוטכניים, ינהלו אתכם שיחה ויכירו אתכם. הם יבקשו מכם פרטים כמו, איפה אתם לומדים, לאילו מקצועות בגרות אתם ניגשים וכמה יחידות בכל מקצוע, ישאלו על המצב המשפחתי שלכם, על המצב החברתי שלכם, מה התחביבים שלכם ועוד הרבה שאלות אחרות ושונות. בנוסף, תעברו מבחן בעברית, יציגו בפניכם נושא ומספר מילים גבוהות. תצטרכו לבחור מספר מסוים של מילים ולנסח את דעתכם לגבי הנושא, בשלב אחר של המבחן יציגו בפניכם מילים אחרות ונושא אחר אך הפעם יהיו מספר מילים שחובה יהיה להשתמש בהן במשפט שתנסחו. אתם לא יכולים לכתוב אבל קחו נשימה עמוקה, תתרכזו, תבנו לכם בראש משפט, תראו שאתם מבינים את המילים ורק אז תתחילו לדבר. תחנה זו משפיעה על ציון הקב"א שתקבלו.

טיפ מאיתנו: תרגלו את השיחה עם החברים או ההורים. תראו שאתם בטוחים בעצמכם, מצליחים להביע את עצמכם ויש לכם תשובות לשאלות שיכולות להיות קשות עבורכם. בנוסף, אם אתם יודעים שאתם לא מכירים מילים גבוהות נסו ללמוד כמה, זה בהחלט יכול לעזור!

© דובר צה"ל

תחנה שנייה - המבחנים הפסיכוטכניים

זה לא כמו מבחנים בבית הספר! בתחנה הזו, תשבו מול מחשב ותעברו סדרת מבחנים, חלקם על זמן, במתמטיקה, הבנת הנקרא, וייבדקו את יכולות ההבנה, החשיבה, הניתוח והסקת המסקנות שלכם. זה נשמע מלחיץ ואתם בטח ממהרים לחפש איך אפשר לתרגל את המבחנים האלו, אבל תרגעו! אתם תקבלו הסבר מלא איך עונים על המבחנים כשתגיעו לתחנה. אם יש לכם אבחון ומגיעות לכם הקלות חשוב מאוד שתגידו ותביאו לחיילים את טופס האבחון, אל תוותרו על זה! על פי המבחנים האלו יקבע ציון הדפ"ר שלכם.

טיפ מאיתנו: המבחנים האלו הם חד פעמיים והציון שתקבלו ישפיע על התפקידים שיציעו לכם. לכן, חשוב שתשקיעו את מרב המאמצים ותגיעו כמה שיותר רעננים. אם אתם מרגישים שאתם עייפים מדי ולא תצליחו במבחנים, תגידו לחיילת ויתנו לכם לחזור פעם נוספת כדי לעשות את המבחנים, אל תתביישו זה חשוב!

© דובר צה"ל

תחנה שלישית - הבדיקות הרפואיות

זוכרים את הטפסים הרפואיים והבדיקות השונות שהזכרנו קודם? הנה התחנה שלהם! בתחנה הזאת תגישו את תוצאות בדיקת השתן (אם לא עשיתם מראש או שהיא לא תקינה תצטרכו לעשות שוב), לאחר מכן תשלחו להגיש את הטפסים הרפואיים שקיבלתם עם הצו. לבסוף, תגיעו לרופא שישאל אתכם מספר שאלות על ההיסטוריה הרפואית שלכם ושל משפחתכם, חשוב שתדעו את הדברים האלו מראש ואם יש אישורים רפואיים על אשפוזים או מחלות במשפחה שיהיו אתכם, אחרת תצטרכו לחזור לשם שוב. בנוסף, הרופא יבדוק אתכם גופנית. לבנות, מותר לכן לבקש רופאה ואתן לא חייבות להיבדק על ידי רופא במידה וקראו לכם אליו. בסוף התחנה הזו יקבע הפרופיל שלכם.

טיפ מאיתנו: זוהי התחנה הכי קלה בכל הצו הראשון, אתם לא צריכים לעשות הרבה ואתם בעיקר עוברים מספסל אחד לספסל אחר, אז נצלו את התחנה הזאת כדי לנוח ולהיות רעננים להמשך היום! (אלא אם כן זו התחנה האחרונה שלכם… ואז, הרווחתם!)

© דובר צה"ל

תחנה רביעית - הראיון האישי

כפי שהזכרנו קודם התחנה הזאת היא בדרך כלל רק לבנים, אך אם בת מעוניינת להתגייס לקרבי היא תעבור את התחנה הזאת גם. בתחנה הזו תעברו ראיון בו הצבא יכיר אתכם יותר טוב ויבדוק את מידת התאמתכם לשירות הקרבי בעיקר, כמובן שיתייחסו גם לשירות הצבאי בכלל. לשאלות אין תשובות נכונות או לא נכונות, תענו מה שנכון לגביכם ולא מה שאתם חושבים שמצפים לשמוע מכם, כדי שיוכלו להתאים לכם את התפקידים בצורה הטובה ביותר.

טיפ מאיתנו: בדומה לאימות נתונים, תרגלו את הראיון לפני עם חברים או משפחה. חשוב שתצליחו לנסח את עצמכם, להסביר מה חשוב לכם ולמה זה חשוב לכם, ולהציג את עצמכם כפי שאתם באמת.

© דובר צה"ל

כל הכבוד! עברתם את הצו הראשון בהצלחה!

אז אחריי שסיימתם עם כל התחנות, אתם יכולים לנשום לרווחה, לחזור הביתה ולנוח. בהמשך, תוכלו לראות את הציונים שקיבלתם באתר "מתגייסים" (הסיסמה מסתתרת בצו הזימון) באזור האישי שלכם. לאחר מכן, תקבלו את המנילה - שאלון העדפות בו תראו את כל התפקידים שמתאימים לכם על פי הנתונים שלכם ועל פי צורכי הצבא. בנות, עליכן יהיה לעבור קודם את יום המא"ה (מיון איתור והתאמה, ואל תדאגו גם אליו נעזור להתכונן). בנוסף, תקבלו את תאריך הגיוס הראשוני שלכם שעוד ישתנה. אז תנו לעצמכם תפיחה על השכם ופנקו את עצמכם עם איזה משהו מתוק, רק אל תשכחו להזמין גם אותנו!

 



תגובות