"העולם הטכנולוגי הוא הדבר הבא". צילום: דובר צה"ל

"העולם הטכנולוגי הוא הדבר הבא"

השבוע התגייסו המלש"בים האחרונים לבה"ד 7 של חיל התקשוב. כדי לתת להם כמה טיפים שוחחנו עם רס״ן רן כץ, שעבר את כל הדרך וסיים השבוע קורס מג"דים: "הרווחתי חוויות, מקצועיות ואתגרים"

השבוע התגייסו המלש"בים של חיל התקשוב בפעם האחרונה לבה"ד שבע בצריפין, ובנוסף הסתיים קוס מג"דים של החיל. לכבוד האירועים המרגשים שוחחנו עם אחד ממסיימי קורס המג"דים, רס״ן רן כץ, שיכול לתת למתגייסים החדשים שמץ של מושג לקראת מה הם הולכים. 

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

"אני התגייסתי למסלול היעודה לקצונה של חיל הקשר, קשר"גים", הוא מספר. "זה מסלול ייחודי של חיל הקשר שבו הוא מאתר מראש מלש"בים שעתידים להיות קציני קשר בגדודים, גם בנים וגם בנות. אחר כך עברתי מספר תפקידים, וביניהם הייתי קצין קשר בחטיבת התותחנים במהלך צוק איתן. עכשיו אני בקורס ואחריו אני הולך להיות מג"ד בגדוד קשר - כלומר מפקד של גדוד קשר. בפועל אני הולך לפקד על מספר רב של חיילי קשר במקצועות שונים, יש תחתיי סגל נרחב ותפקידם הוא לתת מענה תקשובי מענה קשר לגדוד שאליו אני הולך, למסגרת שבה אני הולך להיות". 

זה תפקיד שכיוונת אליו מהיום שבו התגייסת?

"תכננתי להיות קצין קשר גדודי, זה המסלול שהלכתי אליו. לא תיארתי לעצמי שאני אשאר בצבא, אבל את יודעת, כל תפקיד גרר לתפקיד נוסף וחוויות נוספות, התאהבתי במערכת הצבאית והחלטתי להישאר. החיבור למערכת, המפקדים שמאוד דחפו אותי להישאר, העיסוק המקצועי בתחום התקשוב שמאוד משך אותי, כל החלק המקצועי. היום התקשוב זה עולם ומלואו. זה כבר לא רק קשר, מערכות מחשוב, מערכות מבצעיות, שליטה, היום הכל זה תקשוב". 

© דובר צה"ל

על ההתפתחות של חיל התקשוב מעידה גם אל"ם שרון ניר מפקדת בית הספר למקצועות הקשר התקשוב והסייבר: "ב-13 שנות פועלו של האגף, הוא התעצם, התפתח והפך לכלי משמעותי בשגרה ובחירום של צה״ל. ״צוק איתן״ היה רק דוגמא לכך". על המלש"בים החדשים היא אומרת: "הם יחזקו את חוסנו והאפקטיביות המבצעית של צה״ל, יהיו מחוברים באופן בלתי נפרד מהדרג הלוחם בשטח ומהבנת האתגרים שעומדים בפניהם, וזאת כדי לתת להם מענה מיטבי בעזרת הידע והאמצעים שברשו". 

כץ מספר על חלק מהאתגרים שהתמודד איתם: "היו לי המון אתגרים מקצועיים, אתגרים מנטליים, להיות שבועיים בתוך עזה ולאבד את הקצין שלי שנהרג בצוק איתן, לעשות קשר לכל הלחימה הזאת בעזה אלו אתגרים שאליהם אני מתכונן ולזה אני מחכה אבל זה בהחלט אתגרים. אתגרי התקשוב הם מאוד מורכבים מבחינה מקצועית. מבחינת הפיקוד יש אתגרים מנטליים, אתה אחראי על אנשים, על חיי אדם". על האתגרים העתידיים הוא אומר: "האתגרים שלי המלחמה הבאה יהיו לייצר שליטה מבצעית ורציפות תקשובית לכלל מהלכי הקרב, לא משנה איפה בגזרה הצפונית, בעזה, זו האחריות שלי כקצין קשר. זה יכול להיות קשר לדיבור, מערכות ממוחשבות להעברת נתונים, לאו דווקא רק קשר רדיו. המערכות היום הן לא פחות חשובות ומתקדמות". 

רן כץ
רן כץ © דובר צה"ל

"יש ביקוש מטורף"

הדעה הרווחת בקרב מלש"בים היא שבקצונה ייעודית יש תפקידים שבדרך כלל פחות נחשבים, אנשים בדרך כלל לא יוצאים בהם לקצונה ולכן מייעדים אנשים מראש. 

"האמירה הזאת היא כל כך לא נכונה לגבי חיל התקשוב. מעט מאוד ממבקשי היציאה לקצונה בחיל תקשוב יוצאים כי אין הקצאות. הביקוש לקצונה בחיל התקשוב הוא שונה מהביקוש בחילות אחרים כמו לוגיסטיקה, חימוש ושלישות. מה שאמרת נכון לגביהם, שם אוכלוסיית היעד היא באופן יחסי יותר נמוכה, אפסנאי כזה בדרך כלל לא יצא לקצונה בגלל זה עושים מסלול ייעודי ללוגיסטיקה. אבל בתקשוב יש ביקוש מטורף, יש מלחמה. יש מעט מאוד הקצאות ויש המון סינונים. החומר האנושי שמגיע לתקשוב הוא ברמה מאוד גבוהה יחסית. דרישות הסף להגיע לתקשוב הן יותר גבוהות בכמה רמות מאשר בחיילות אחרים".

איזה טיפים אתה יכול לתת למלש"בים שמתגייסים?

"אני יכול להמליץ על חיל התקשוב. העולם הטכנולוגי הוא הדבר הבא, היום הכל מתקשר בצורה כזו  או אחרת לטכנולוגיה, מחשבים, אמצעים ומערכות מקצועיות. לכן בחיל התקשוב אתה מקבל כלים גם אם אתה לא נשאר בצבא הרבה זמן אלא רק רוצה חווית שירות מעניינת, חיל תקשוב הוא החיל היחיד שמשלב מבצעיות ומקצועיות. אתה גם רוכש מקצוע, וגם נמצא בליבת העשייה ובשורה הראשונה של העיסוק הצה"לי". 

לדעתו, כדאי לבוא עם ראש פתוח כי אף פעם לא יודעים מה יגיע מאיפה. אפילו אפשר למצוא אהבה: "אני הכרתי את אשתי בצבא, גם היא קצינת קשר וגם היא עדיין בצבא. שירתנו ביחד באותה יחידה וככה הכרנו. לא רציתי בהתחלה שהיא שהיא תשובץ לצידי כי מה שקרה זה מה שחששתי ממנו. אז אני הרווחתי בצבא מעבר לחוויות, מקצועיות ואתגרים, גם משפחה".

תגובות