שנת שירות לפני צבא: מה, למה ואיך?. צילום מסך פייסבוק

שנת שירות לפני צבא: מה, למה ואיך?

דחיית השירות הצבאי בשביל שנת התנדבות ותרומה לקהילה היא כבר מזמן דבר מקובל ואף מוערך. אז מהן בעצם שנות השירות? איפה אפשר להתנדב דרכן, למה זו מסגרת חשובה, ואיך מתבצע תהליך הרישום?

בשנים האחרונות, הולכות וצוברות תאוצה שנות השירות שהיו מיועדות בעבר בעיקר עבור קיבוצניקים. מאות בני נוער, שמחליטים לקחת פסק זמן ולדחות את שירותם הצבאי בשביל להתנדב, לתרום ולהשפיע. שנת השירות היא שנת התנדבות המתבצעת לאחר סיום התיכון ולפני הגיוס לשירות הצבאי / לאומי. מתנדבי שנת השירות דוחים בשנה את גיוסם, ותורמים לחברה ולמדינה בפעילות חינוכית, חברתית, קהילתית והתיישבותית.  

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

© פייסבוק

למה כדאי לעשות שנת שירות?

שנת שירות זו שנה שבה אתם כל כולכם תורמים למען החברה בארץ, למען ילדים בסיכון, קשישים, בעלי מוגבלויות ואפילו תורמים לחקלאות המדינה. זו שנה שבה אתם לומדים להתמודד עם סיטוציות מורכבות בחיים, להכיל מצבים לא פשוטים, לעבוד עם אנשים שונים מכם, שעד כה לא יצא לכם לפגוש. "זה ממש לא בזבוז של שנה כפי שנהוג לחשוב" אומרת לנו נועה שעושה שנת שירות בכפר לנוער בסיכון. "אני לומדת כל כך הרבה, מקבלת כל כך הרבה ואני בטוחה שאחרי השנה הזו אני אצא מוכנה יותר לצבא בפרט ולחיים באופן כללי. יש לי אפשרות מדהימה לתרום מעצמי ומהכישורים שלי וזה דבר מבורך ונפלא". 

כנס שנות השירות של אתר
כנס שנות השירות של אתר "שינשינים" © פייסבוק

תהליך ההרשמה והמיון לעירוניים

כאמור, שנות השירות התפתחו רק בשנים האחרונות אצל בני נוער עירוניים. גם היום, יש מקומות שאינם פתוחים לכולם ונפתחים רק לחברים בתנועה הקיבוצית המאוחדת (התק"מ), אך ההיצע גדול מתמיד והביקוש רק הולך וגדל. תהליך המיון לבני נוער עירוניים מתבצע במספר שלבים: בשלב הראשון, יש לבדוק אילו מקומות מציעים שנות שירות שאינם דרך התק"מ. את הבירור ניתן לעשות דרך אתר "שינשינים - שנות שירות לכולם", או דרך אתר "התנועה לקידום שנות השירות". באתרים מוצעים כל המקומות שמאפשרים לחבר'ה עירוניים להתנדב.

לאחר הבדיקה, יש להיכנס לאתר האינטרנט של מקומות שמעניינים אתכם, שם מתבצעת הרשמה אינטרנטית שכוללת, לרוב, שאלון קצר על עצמכם, על רצונכם להתנדב ועל מקום ההתנדבות שאתם שואפים להגיע אליו. שימו לב, רוב המקומות סוגרים את ההרשמה עליהם לקראת סוף נובמבר, מהרו להירשם במידה ואתם מעוניינים בכך.  

לאחר מכן המקומות אליהם נרשמתם יפנו אליכם במידה ואתם מתאימים. מכאן והלאה תהליך המיון משתנה מגוף לגוף אך אצל רובם כולל התהליך ראיונות אישיים, ימי הערכה, סמינרים וביקור במקום. במידה והתקבלתם לשנת השירות, תצטרכו לדחות את שירותכם הצבאי. עליכם למלא טופס דח"ש (דחיית שירות), הגוף שאצלו תתנדבו, יעביר את הבקשה לצבא וגיוסכם יידחה עד לסיום שנה זו. 

© פייסבוק

תהליך ההרשמה והמיון לקיבוצניקים

אצל קיבוצניקים ובני נוער שחברים בתנועה הקיבוצית המאוחדת הליך ההרשמה פשוט יותר ונגיש יותר. הליך ההרשמה יתבצע על ידי בית הספר או על ידי התק"מ. גם פה ההרשמה נסגרת בימים הקרובים ואם אתם חברים בתנועה הקיבוצית ומעוניינים בשנת שירות, אתם צריכים למהר ולהירשם. התנועה הקיבוצית מציעה מקומות התנדבות רבים. בתחילה, עליכם למלא שאלון למועמד, שאחריו תזומנו ליום היכרות ראשוני.

לאחר יום ההכרות ייפתח לכל אחד מהרוצים להתנדב רשימת מסגרות המתאימות עבורו ובו תוכלו לדרג עשרה מהמקומות המוצעים לכם. לאחר מילוי השאלון תזומנו לימי מיון ב3 ממקומות אלו ובמידה ותתקבלו תצטרכו, גם אתם, לחתום על טופס שידחה את שירותכם הצבאי או הלאומי בשנה.

ואיפה אפשר לעשות שנת שירות?

כפרי נוער, בתי ספר, פנימיות, משק חי, משקים חקלאיים, גופים ירוקים, חיזוק ההתיישבות, עבודה במעורבות חברתית ועוד ועוד.

 
תגובות