חיילים כותבים: הכירו את חיל התותחנים ומקצועותיו. צילום: באדיבות דובר צה"ל

חיילים כותבים: הכירו את חיל התותחנים ומקצועותיו

חיל התותחנים כבר מזמן לא חיל שמכיל רק תותחים, אלא הוא אחד מהחילות היותר מגוונים ומעניינים שיש. ביקשנו מחיילי התותחנים לספר לגולשי פרוגי על החיל, מקצועותיו המגוונים ומערכיו

חיל התותחנים הוא כבר מזמן לא רק חיל "התותחים". מדובר באחד החילות המגוונים ביבשה מבחינת מערכיו ובמקצועותיו ללוחמים וללוחמות. לחיל התותחנים יש שבעה מערכים המכילים תותחים, רקטות, מכ"מים, כטמ"ם, מקצועות בעולם הפעלת האש ואת"ר. ביקשנו מלוחמי החיל, להסביר לנו קצת על שייתם היומיומית כדי שתוכלו להכיר מעט טור יותר את חיל התותחנים.
 
עוד בערוץ על מדים של פרוגי:
 
 
מערך המכ״ם/ סמל יונתן זלץ
אני משרת בחטיבה 282, בגדוד עיטם (גדוד איכון). עברתי הכשרה בשבטה בה למדנו להתמקצע באמצעי הלחימה היחודיים לגדוד. הגדוד יודע להפעיל מכמ"ים (מגלה כיוון ומרחק) מתקדמים המאויישים 24/7 וצוותי מטאורולגיה בלעדיהם לא מתבצע ירי פגז. לאחר ההכשה, יצאתי לקורס מפקדים שאורכו ארבעה חודשים וכיום אני חלק מצוות מבצעי סדיר של הגדוד על המערך המכ"מי. עיקר עבודתנו היא מניעת חדירה אווירית של האויב לגבולות הארץ והעברת נתונים מטאורולגיים.
 
© באדיבות דובר צה"ל
 
המערך הרקטי/ סמ"ר תומר בר-לבב
גם אני משרת בגוד רעם בחטיבה 282. עברתי הכשרה הכוללת אימונים פיזיים ומנטלים. במסגרת ההכשרה שלי, עברתי הכשרה גם על נשק והכשרה עיונית ומעשית על הכלי המבצעי שבו הגדוד משתמש - משגר. בסוף ההכשרה עליתי לסוללה בגדוד ואז לאחר כמה חודשים יצאתי לקורס חובשים. כיום אני חלק מגדוד רעם, היחידה הרקטית בחיל התותחנים. מטרת הגדוד היא לסייע לחיל הרגלי בשטח האויב בעזרת רקטות מדויקות. בנוסף, הגדוד תופס קווים מבצעיים לאורך הארץ. התפקיד שלי בכוח הוא חובש בחפ"ק של המפקדת סוללה.
 
© באדיבות דובר צה"ל
 
יחידת האת״ר/ רב״ט א'
אני חלק מיחידת האת"ר (איתור תקיפה רשתית), יחידת חיל רגלים בחטיבה 215. עברתי הכשרה שנמשכה מספר חודשים, מעבר להכשרה הממוצעת. התוכן של ההכשרה שלי שונה ממסלולים אחרים בחיל. תחילה עברנו ארבעה חודשי טירונות רובאי 05, אשר שילבה שטח פתוח, שטח סבוך ושטח בנוי. למדנו את מקצועות החיר ברמה הגבוהה ביותר כמו ניווטים, הסוואה וקורס הכוונות אש. בנוסף עברנו תרגילים שחיזקו אותנו באופן פיזי ומנטלי. באימון המתקדם המשכנו למסלול שהתרכז גם הוא בלוחמה. מטרת היחידה שלנו היא סגירת מעגלי אש, הכוונות אש בעומק האויב מהשטח. במסגרת התפקיד שלי בכוח, אני חלק מכיתת הסוואה.
 
© באדיבות דובר צה"ל
 
יחידת האת״ר, רוכב שמיים/ סמל ת׳
אני סמל ת׳, משרת בגדוד רוכ"ש (רוכב שמיים) בחטיבה 215. רוכ"ש היא למעשה אחת מהסיירות של חיל התותחנים. בשבוע הראשון לשירות, החיילים שהתגייסו לחיל ומעוניינים לשרת בסיירות שלו, מבצעים גיבוש. חייל אשר מסיים את הגיבוש ונבחר על ידי הממיינים, משובץ בטירונות ייעודית הנקראת קלע דוד - המשמשת כפלוגה נפרדת משאר הטירונים שהתגייסו לחיל. בתום הטירונות מתבצעת חלוקת חיילים בין מורן לרוכב שמיים. 
בעת שיבוץ ביחידת רוכב שמיים מתבצע מסע "עלייה ליחידה" ומתחילים את שלב ההכשרה הבסיסית הנקראת "אימון פרט", במהלכו עשינו טיסות בסיסיות במאמן, מעין סימולטור המדמה את הטסת הכתמ"ם. לומדים לשגר את המטוס, להרכיב ולפרק אותו וכמובן לסחוב את התיקים הכבדים ובנוסף עברנו קורס צניחה. בסוף אימון הפרט ממשיכים ל"אימון מתקדם" בו מתאמנים בצוותים איתם נעבור לפעילות המבצעית. עובדים על האורגניות של הצוות, סוחבים משקלים כבדים יותר וממשיכים להתמקצע על המטוס ובנוסף לומדים על חיל הרגלים ועל השריון, על מנת שהלוחמים יכירו את הכוחות אליהם הם יחברו.
 
© באדיבות דובר צה"ל
 
המערך הקני/ טוראי רן אלקיים
לאחרונה סיימתי את ההכשרה בבא"ח שיבטה וכעת אני משרת בגדוד קרן תחת חטיבת 282. אני חלק מהמערך הקני של חיל התותחנים - מערך המפעיל תותח מתנייע (תומ״ת), בעל כוח הרסני ועוצמתי המגיע לתווך של כמה עשרות קילומטרים. מטרת סוללת קרן היא לתקוף יעדים ולסייע לכוחות מתמרנים בשטח. 
צוות תומ"ת מונה שבעה בעלי תפקידים: מפק"צ - מפקד הצוות שאחראי על מתן הפקודות לשאר אנשי הצוות במהלך פריסה וירי; כוון - מכוון את הצריח והקנה; טען - מי שטוען את הפגזים; אחראי ערום קרקע - אחראי על הכנת הפגזים מחוץ לתומ"ת והכנסתם לבפנים; מחס"ס (מכניס חנ"ה סוגר סדן) - מי שמכניס את חומר הנפץ ההודף (חנ"ה) וסוגר את הסדן (חזית מערכת הירי בתותח); רץ קווי - אחראי על סידור החנו"ת והכנסתן לתומ"ת, כמו כן על חיבור הקשר הקווי בין התומ"ת למפי"ק; Uנהג - נהג התומ"ת, זה התפקיד שלי בכוח.
את שלב ההכשה העברנו בעיקר בשטח, אכלנו הרבה חול, תרגלנו בתחום החי,ר, התחשלנו, עברנו מסעות וסך הכל היה מאתגר וכיף.
 
© באדיבות דובר צה"ל
תגובות