חיל הכומתות התכולות: הכירו את התפקידים הכי תקשוביים שיש. צילום: באדיבות דובר צה"ל

חיל הכומתות התכולות: הכירו את התפקידים הכי תקשוביים שיש

הכירו את בה''ד 7 - בית הספר לקשר, תקשוב וסייבר, או בפשטות, המקום בו מעט כל חייל מבצעי שמתעסק בטכנולוגיה מתחיל את דרכו. הבסיס שוכן בעיר הבה''דים, אי שם בדרום, ואלפי חיילים עוברים בו את הכשרתם מידי שנה. לכבוד הגיוס הענק לבה"ד שקורה בימים אלו ממש, אספנו במיוחד בשבילכם את כל המידע שחשוב לדעת

בתוך אגף התקשוב וההגנה בסייבר פועל חיל הקשר- החיל שבו כל התקשורת והקשר מתנהלים, ושמאפשר לצה"ל להיות הכי מודרני שיש. 

למה זה חשוב? יחד עם המהפכה הדיגיטלית ומעבר העולם לטכנולוגי ומתקדם, פני שדה הקרב משתנים: הטכנולוגיה "נטמעת" בצה''ל, המחשב מצטרף לרשימת כלי הנשק ואפילו ביחידות הקרביות והמבצעיות שבשטח, הרשת, שדרכה הכל קורה חשובה מאין כמוה. תמיד סוקרנתם מיהם החיילים בעלי כומתות התכלת הכהה? מתעניינים בטכנולוגיה? עומדים להתגייס לאגף התקשוב וההגנה בסייבר? הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

© באדיבות דובר צה"ל

מנהל רשת

הכירו את אחד התפקידים הגדולים בבה"ד 7: אחד מאלו שיכולים להזניק אתכם ישירות אחרי השירות לחברות הייטק אזרחיות - מנהלי הרשת של צה"ל. מנהל רשת הוא איש המקצוע שתפקידו הוא לתכנן, לנהל, לתחזק ולתפעל את רשת המחשבים ביחידה שלו. כידוע, כיום, כשרוב הפעולות מתנהלות ברשת, החשיבות של הרשת והתקינות שלה הופכת לעליונה. מנהל הרשת לומד לשלוט על המחשב שמולו ולתפעל אותו. הקורס מעניק את כל הידע הדרוש על מנת להתברג לעולם המחשבים ולהבין כל דבר בו. חומרה, ווינדוס 7, סיסטם, תקשורת, צי"ד, כל אלו נשמעים כמו ג'יבריש בשבילכם? לא אחרי שתתחילו את הקורס...

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "תשקיעו בקורס וקחו אותו ברצינות, תזכרו את החומר התאורטי והפרקטי גם יחד, ובעזרת זה תהפכו למנהלי רשת מצוינים ותצליחו להבין את הרשת- ואת המעבר לה".

© באדיבות דובר צה"ל

מפעיל דיגיטל מבצעי: גם דיגיטל, גם מבצעיות

זהו אחד מהתפקידים הטכנולוגים המבצעיים של האגף - כלומר, מצד אחד בשטח וסביב השעון, ומצד שני טכנולוגי ומתקדם. התפקיד דורש חשיבה מחוץ לקופסא ורבים מעידים שהוא מאתגר ומשלב בתוכו מבצעיות, פיקוד וטכנולוגיה. התפקיד כולל תפעול מערכות שליטה ובקרה טקטיות ואחריות על קישור בין הלוחמים שבשטח ליחידות האם. כל זה באמצעות מערכות רדיו מתקדמות שפותחו בחברות אזרחיות. המערכות פזורות על גבי רכבים ניידים או נייחים, ולכן התפקיד מקנה לכל המתגייסים אליו יכולות טכניות מתקדמות וניסיון בתפעול מערכות תקשורת לחיים האזרחיים... בסוף הקורס ניתן להשתבץ בגדודים, בחטיבות או באוגדות בצה"ל.

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "קחו את הקורס כחוויה! הקורס הוא קורס טוב, אבל אם תבואו בראש פתוח הוא יהפוך גם לקורס מצוין".

טכנאי רשתות: הכי מקצועיים ברשת

טכנאי רשתות הוא אחד הקורסים הארוכים בבה"ד, ובצדק. אחרת איך תלמדו להבין כל נושא במערכות תקשורת?
המסלול מכשיר את המתגייסים אליו להקים, להפעיל, לאתר ולתפעל את כל התקלות במערכת תקשורת נתונים. במהלך הקורס לומדים את הנושא מא' ועד ת' ומקנים לחיילים ידע מקצועי רב בתחום המחשוב - ידע שבזכותו רבים מבוגרי הקורס עובדים כיום בחברות הייטק מובילות. מהקורס ניתן לצאת להשתלמויות רבות שיהפכו אתכם להכי מקצועיים בתחום. עובדת בונוס - הקורס כולל בתוכו גם חלק צבאי מסווג שמקנה ידע על תפעול מערכות צבאיות חדשניות.

© באדיבות דובר צה"ל

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "עצם זה שהקורס ארוך יאפשר לכם ליצור קשרים מאוד חזקים זה עם זה. תדעו לנצל את זה, וככה תחוו את החוויה החברתית לא פחות מהחוויה הלימודית".

מגן צופן: יודעים לשמור סוד?

השם הזה בוודאי לא מצלצל לכם מוכר ואולי טוב שכך. מגני הצופן של צה"ל מתעסקים בסודות הכמוסים ביותר - או לפחות להפוך אותם לכאלה... מפעיל צופן ובטחון הוא תפקיד באגף התקשוב וההגנה בסייבר העוסק בצופן. בוגרי הקורס למעשה לוקחים את החומרים והמידע המסווג בצה"ל ועוסקים בהצפנה שלהם, מה שדורש מהם לדעת לתפעל מערכות בזמן אמת, לאבטח את המידע ולנהל בכוחות עצמם את כל הצופן ביחידה. ואיפה ניתן להשתבץ? בכל צה"ל. החל ממשרדי מודיעין בקריה וכלה ביחידות הקרביות ביותר, מגני הצופן מאבטחים את המידע המבצעי והסודי ביותר. הקורס יסודי ומלמד את תורת ההצפנה, ומגני צופן מספרים שתחום העבודה רחב ומגוון.

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "תבואו בגישה חיובית ופתוחה, תביעו עניין בשיעורים ותשתתפו, והכי חשוב- תתחברו אל החיילים האחרים ותיהנו".

סמב"צי תקשוב: היישר מחדר המלחמה

סמב"צי (עובדי חדר מבצעים) התקשוב נמצאים בכל מקום: מרמת החטיבה בצה"ל ועד רמת המטה הכללי - הצמרת של צה"ל. מה עושה סמב"צ תקשוב? הסמב"צ או הסמב"צית מנהלים את החמ"ל (חדר המלחמה) ומספקים את תמונת המצב התקשובית העדכנית והמדויקת ביותר. הסביבה היא מבצעית והתרומה אדירה - החיילים בתפקיד מספקים למפקדים הבכירים את המידע בעזרת מערכות רדיו ותקשורת מתקדמות ונותנים לצה"ל יתרון במערכה בכל רגע נתון. ועוד דבר שאולי לא ידעתם - בקורס סמב"צים יש יותר סיורים וסדנאות מכל קורס אחר, בקורס נוגעים בתחום ה-office שמאוד נדרש באזרחות.

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "ההליכה לקראת הלא נודע בוודאי מלחיצה אתכם, אבל בואו בראש פתוח: אני מבטיחה שתתפתחו בתפקיד, תקבלו ידע רב לאזרחות ותכירו הרבה חברים חדשים".

 

© באדיבות דובר צהל

רכז אמצעי תקשוב רשתי: המפקד מחובר/ת

הכירו את אחד הקורסים יוצאי הדופן בבה"ד 7: הקורס הרשתי, בו אתם לא לומדים חומר בכיתה עם מפקדת ודיסטנס, אלא לגמרי דרך הרשת. מה זאת אומרת? לאחר הטירונות תקבלו ישירות את השיבוץ ליחידות, ומשם תלמדו את החומר והשיעורים דרך המחשב, תעברו מבחנים ותנהלו הכל מול המפקדים בצד השני של המחשב...
המקצוע מעניק יכולות ניהול ורישום ממוחשבות שמקבילות לעולם האזרחי- רכזי אמצעי תקשוב אחראיים על המעקב והשליטה של אמצעי התקשוב בבסיסים השונים בצה"ל, מרמת הגדוד ועד לרמת הפיקוד. השיבוצים יכולים להיות אפילו במרכזי ציוד מסווגים, והעבודה כוללת ניהול של מכשירים מעניינים שלא תתקלו בהם באף מקום אחר.
במילים אחרות, אם ניהול, סדר, ארגון, שליטה על תהליכים ואחריות זה התחום שלכם- הגעתם למקום הנכון.
טיפ אישי ממפקדת הקורס: ''בואו ראש פתוח! התפקיד הוא מאוד משמעותי- אתם מספקים את הציוד ישירות ללוחמים, והקורס הרשתי הוא לא קורס שכל חייל זוכה לעשות''.

תתמ"ר: הכשירות של צה"ל אצלכם בידיים

תתמ"ר? כן כן. אלו הם ראשי התיבות של 'תומך תהליכים מבצעיים מבוססי רשת'. זהו אחד הקורסים המשמעותיים ביותר הנוגעים לכשירות המבצעית בצה״ל.
מהו הקורס? הקורס עוסק ברובו במעבר המידע והתקשורת בין הזרועות השונות בצה"ל, וביכולת של הצבא לממש את הכוח שלו בצורה האידיאלית והפרקטית ביותר. כל זה, בזכות השליטה בידע ובאמצעות הכרה של הסביבה בה החיילים בשטח נלחמים.

מה זאת אומרת? לצה"ל יש יכולות פיזיות רבות, אך בזכות הכשירות המבצעית של המערכות הרשתיות היכולות האלו יממושו על הצד הטוב ביותר.
הקורס מסביר את ה'מאחורי הקלעים' של המערכת, ממקצע את החיילים בו במקצועות התקשוב, וממנו אפשר להגיע ליחידות רבות- יחידות מבצעיות, יחידות תקשוביות, בפיקודים ובכל מקום. מלבד זאת, החיילים בסדיר נחשפים למידע מסווג אליו לא ניתן להיחשף בכל מקום.

טיפ אישי ממפקדת הקורס: "מהניסיון שלי, אני ממליצה לבוא עם ראש פתוח ולקבל בצורה חיובית הכל, ליהנות מהחוויה ותמיד לזכור שהצבא זו תקופה של פעם בחיים..."

© באדיבות דובר צה"ל
תגובות