טור אישי: 15 חיילים יכלו להיהרג השנה וצה"ל חוסך בדבר הכי חשוב. צילום פרטי

טור אישי: 15 חיילים יכלו להיהרג השנה וצה"ל חוסך בדבר הכי חשוב

לאחרונה פורסם ב-ynet כי עקב שיקולי תקציב, צה״ל יפסיק לספק ללוחמים את "ערכת שומר אחי", ערכה עם מוצרים מצילי חיים. כלוחמת לשעבר - לא יכולתי לשתוק על ההחלטה התמוהה הזו, שעלולה לעלות בחיים של חיילים • טור דעה

בגלל סיבות תקציביות, בזרוע היבשה של צה"ל החליטו להפסיק לחלק למתגייסים הקרביים החדשים את ערכת "שומר אחי", ערכה שעשרות אלפי לוחמים קיבלו ביום גיוסם מדי שנה. במאות מקרים הערכה סייעה להצלת חיים בשטח, ב-2020 הצילו באמצעותה תשעה חיילים ממוות, בשנה שעברה 13 חיילים ניצלו בעזרתה והשנה עד כה - 15 חיילים. אני חוזרת, 15 חיילים ניצלו השנה בזכות הערכה. הערכה מכילה חוסם עורקים מתקדם עם נקודת לחץ ואפשרות להניחו ישירות על בגדים, תחבושת אישית אלסטית חדשנית, משקפי מגן למניעת פגיעת רסיסים בעיניים ואטמי אוזניים. מוצרים אלה סייעו להצלת חיים בשטח במקרים קריטיים של אובדן דם, גורם תמותה מרכזי בפציעות של לוחמים.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

מה יותר חשוב מאשר החיים של הלוחמים ששומרים עלינו? ההחלטה של צה"ל שגויה בעיניי, ועם כל הכבוד - אני בטוחה שיש דברים אחרים שניתן לחסוך בהם, מאשר מוצרים שביכולתם להציל חיים של לוחמים. כלוחמת ומתנדבת מד"א לשעבר, ראיתי בעיניים שלי את החשיבות של המוצרים האלה. לא הגיוני שצה"ל יחסוך במקום שבו צריך להשקיע הכי הרבה. 15 חיילים יכלו להיהרג השנה לולא הערכה, 15 משפחות שיכלו להפוך לשכולות, 15 משפחות שיכלו לאבד את הבן, או הבת שלהם - בגלל שיקולים תקציביים.

© צילום פרטי

ההחלטה הזו תעלה בחיי אדם, וזה הזמן שלנו לקום ולמחות - לא הגיוני שמשחקים לנו בחיים. לא הגיוני ש"מתקמצנים" על מוצר כל-כך בסיסי. לוחם בלי ערכת שומר אחי הוא כמו נהג בלי חגורת בטיחות. כמה מכם הייתם מאפשרים לילד שלכם לנהוג ללא חגורה?

פארן בשירותה הצבאי
פארן בשירותה הצבאי © צילום פרטי

אני פונה למקבלי ההחלטות ומבקשת: אל תתפשרו על החיים שלנו. 15 חיילים יכלו להיהרג השנה. אף אחד מכם לא רוצה להגיע ללוויה של לוחם, ולדעת שהוא יכל להינצל, לולא ההחלטה להפסיק לחלק ערכות מצילות חיים. מה יותר חשוב מהחיים של הלוחמים והלוחמות ששומרים עלינו?

הכותבת היא פארן רז, בת 23, לוחמת לשעבר ויוזמת "ערכת הזהב" - ערכה להצלת חיים בתאונות דרכים. לאחר מחקר שערכה, גילתה שרוב האנשים נהרגים בתאונות בזמן הקריטי מרגע התרחשות תאונה ועד הגעת אמבולנס, לכן פיתחה ערכה ראשונה מסוגה בעולם המיועדת להציל חיים בתאונות דרכים.

תגובות