איתי סונטג: "חצי מהשירות שכנעתי אנשים שאני קוסם צבאי". צילום: חיה סונטג, עריכה: ענבר לוי

איתי סונטג: "חצי מהשירות שכנעתי אנשים שאני קוסם צבאי"

הכירו את איתי סונטג שעד לפני שנה שירת כקוסם צה"לי, מקצוע שהשירות בו הוא נדיר ושונה. בריאיון מיוחד לפרוגי הוא מספר לנו את כל הסודות על המקצוע • איך גם אתם יכולים להגיע לשם?

כן, מסתבר שהתפקיד הזה באמת קיים. את שמו של איתי סונטג, בן ה-22, היה אפשר למצוא לאחרונה כמעט בכל מקום ברשת, הוא שחקן (חדי העין יזכרו אותו בכמה פרקים מהעונה השלישית של "החממה"), אמן חושים ומנטליסט - מה שגם הקנה לו את התפקיד המיוחד בצה"ל, אותו עושה רק חייל אחד בכל שלוש שנים - קוסם צבאי. 

קוסם צבאי נחשב עד היום כתפקיד שלא רואים בדרך כלל בנוף הצה"לי, מעטים מאוד מגיעים אליו וכן גם לא קיים בו שירות מילואים ורבים אף תוהים אם הוא בכלל קיים. אז כן, הוא לגמרי אמיתי וסונטג הוא זה שמפנה את אור הזרקורים למקצוע המסקרן. 

בריאיון מיוחד לפרוגי סונטג מספר את כל מה שבעצם קורה תחת התפקיד הנדיר של השירות הצבאי, ממנו נפרד לפני שנה ושובר כמה מיתוסים שחשבנו. 

איך התחלת לעסוק בתור אמן חושים?

"תופתע לשמוע אבל הרומן שלי עם עולם הקסמים ואומנות החושים התחיל אי שם בגיל שש, כשסבי, ז"ל, בא לבקר אותנו והביא לי מתנה – קופסת קסמים קטנה. אני לא יכול להסביר לך את ההתרגשות שעברה לי בגוף. זה היה רגע מכונן עבורי. מאותו היום זה היה ה- קטע שלי, שלי ושל סבא שלמה.

איתי מארח את בן רביד. צילום פרטי
 

ואיך הגעת לתפקיד הזה בצבא?

"זה סיפור מעניין. בצו ראשון נשאלתי מה אני אוהב לעשות וסיפרתי על האהבה שלי לקסמים. לאחר כמה חודשים קיבלתי שיחת טלפון מהמפקדת העתידית שלי. האמת שנבהלתי, כי בדיוק התכוננתי לבגרות במתמטיקה ולמיטב זכרוני עוד לא התגייסתי. היא הסבירה לי על התפקיד והשאר היסטוריה. מאוחר יותר, מעט לפני הגיוס, הבנתי שאני בדרך להגשמת חלום - שילוב בין האהבה שלי בחיים ולשירותי הצבאי".

אם כך אתה לא זה שפנית אליהם וביקשת, אז מה אם מיועד לשירות בצה"ל מעוניין בתפקיד - איך אפשר להגיע לתפקיד הזה בלי שהצבא יפנה אליו?

"הקוסם הצבאי הוא חלק ממדור הפקות בצה"ל שכולל את הלהקות הצבאיות, תיאטרון צה"ל ואמנים שונים. כל שנה מתקיימים האודישנים לכלל התפקידים וכל אחד יכול להגיש מועמדות במידה וקיים הפרופיל המתאים, כך למשל יש כבר בחודש הבא אודישן לתפקיד הזה, שמאז שהשתחררתי עוד לא אוייש על ידי מישהו אחר".

איתי סונטג כחייל
איתי סונטג כחייל © צילום פרטי

איך אנשים הגיבו כשאמרת להם באיזה תפקיד אתה משרת? הרי זה לא הדבר שמצפים לשמוע בדרך כלל.

"התגובה הראשונה הייתה 'תעלים אותי', אחרי שצחקנו מיד אחר כך, תמיד שאלו אותי אם אני מסתלבט עליהם. אחרי שגיליתי את שם החברה הראשונה שלהם, השאלה התחלפה ב-'איך עשית את זה?!'. האמת, כשאני חושב על זה, מחצית מתקופת השירות הצבאי שלי השקעתי בשכנוע אנשים שאני באמת קוסם צבאי".

ומה עשית במסגרת היותך קוסם צבאי?
"הופעתי על בסיס יומי מול קהל של עשרות ומאות אנשים, מול חיילים בשירות חובה ומול קצינים בכירים. סך הכל במהלך השירות הזדמן לי להופיע מול אלפי אנשים".
- והופעת עם מדים או עם גלימת קוסם?
"בבקו"ם לא החתימו אותי על גלימה, שרביט, כובע וארנב אז לא הייתה לי ברירה, חלק מההופעות הייתי מופיע על מדים או על אזרחי".

יש הבדל בין הופעה לחיילים לבין הופעה לקהל רגיל, כמו שאתה עושה עכשיו?

"קהל הוא קהל. זה לא משנה אם אתה חייל, קצין או אזרח – אני קורא אנשים וכולנו פועלים מאותם הרגשות, לכולנו יש את אותה שפת הגוף, את אותן המחשבות ואת אותם כפתורי ההפעלה. עם זאת, בעולם הצבאי הייתי צריך להיזהר עם השאלות שהייתי שואל בכל זאת אף פעם אתה לא יכול לדעת איזה סודות מדינה תחשוף".

במופע הקסמים
במופע הקסמים © צילום פרטי

יש הופעה שזכורה לך במיוחד?

"הופעתי מול 150 חיילים בודדים, חד משמעית ההופעה הכי מרגשת שהייתה לי. ההופעה הייתה מאתגרת במיוחד בגלל שלא כולם ידעו עברית, רובם היו חיילים שהגיעו ממדינות אחרות בעולם כדי להתגייס ולתרום והייתי צריך להתמודד עם שילוב של כמה שפות במהלך המופע. בנוסף, הטכניקות שלי מותאמות למנטליות הישראלית והמופע הזה אילץ אותי להשתמש בטכניקות שונות ומיוחדות. אפשר לראות שהקהל מיוחד ושונה, אנחנו הישראלים פחות תמימים ומטילים ספק בכל דבר. הקהל המיוחד הזה פשוט חיבק ופירגן בצורה בלתי רגילה והפך את ההופעה למדהימה".

ומה המקום הכי הזוי שיצא לך להופיע בו בצבא?

"לא תמיד יש לך את התנאים האידיאלים להופיע. רוב ההופעות היו על במה עם תאורה והגברה, אבל לפעמים בצבא כמו בצבא, צריך לתפקד הכי טוב גם אם זה אומר להופיע בחנייה של מכוניות, חדר אוכל וכיתות לימוד ישנות. בשורה התחתונה נהניתי להופיע לא משנה מתי, איפה ובאילו תנאים".

היו גם קטעים שלא הצליחו לפעמים?

"המופע משלב קהל, אנשים אקראיים שמעולם לא פגשתי. לפעמים אנשים לא מרוכזים או פשוט קשים לקריאה, אבל כמו שחקן על הבמה תמיד מלווה אותי הציטוט: 'ההצגה חייבת להימשך', מחליקים וממשיכים בעוצמה. עם הניסיון, יכולות האלתור שלי השתפרו והיום הרבה פעמים ה'פאדיחה' הופכת להיות הקטע הכי מצחיק במופע. אתה תמיד יודע איך המופע מתחיל אבל אין לך מושג איך הוא יגמר!".

 

יש כמובן קסמים, קטעי מופע ידועים ומוכרים. אבל יש משהו שאתה יצרת?

"המוח שלי תמיד עובד על המופע. איך אפשר לשנות? איך אפשר לחדש? מה יגרום לקהל לצחוק יותר? מה יגרום לקהל להיות מופתע יותר? צריך לבוא ממקום של עשייה והתפתחות ולא מהמקום של אוטומט וככה כל הופעה צצים רעיונות חדשים. בעזרת אמיר לוסטיג, שהוא בעצמו אמן חושים והיועץ האומנותי של המופע שלי, אנחנו בונים בכל פעם דברים חדשים".

איתי סונטג
איתי סונטג © שחר צוק

מה למדת על עצמך מהשירות הצבאי בעקבות התפקיד הזה?

"השירות הצבאי לימד אותי לתת הופעה לא משנה מה. האינטנסיביות של ההופעות הביאה אותי לפעמים להופיע תשוש ולא במיטבי, אך לקהל לא אכפת הוא בא לראות מופע ואני כמובן הייתי צריך לספק את הסחורה. בנוסף, הבנתי כמה אני אוהב את הבמה וכמה האדרנלין של המופע עושה לי את זה! בעקבות ההבנה הזו נרשמתי למספר קורסים של משחק מול מצלמה של גלית רוזנשטיין, שיחקתי בהצגה 'כיוונים' של תיאטרון מפגשים ובתפקיד אורח בעונה השלישית של סדרת נוער 'החממה'".

אז גם תחום המשחק הוא עוד כיוון שאתה הולך אליו?

"עולם הבמה תמיד משך אותי, מגיל צעיר אני משחק בהפקות תיאטרון ומול מצלמה. גם תחום הבימוי, הצילום והעריכה מרתקים אותי ושנים אני עוסק בהם במקביל. כמובן שגם במופע זה משולב. אני משלב את עולם הבמה התיאטרלי עם עולם אומנות החושים והמנטליזם וזו בעצם הייחודיות שלי".

מה היית ממליץ לנוער שקורא את הכתבה?

"הייתי אומר להם שיעשו את מה שהם אוהבים, שילכו אחרי החלומות שלהם. אם יש משהו אחד שגורם לי לקום בבוקר עם חיוך ולהמשיך בעשייה זו הידיעה שאני עושה את מה שאני אוהב. לכל אחד יש לפחות משהו אחד שהוא אוהב, משהו אחד שהוא טוב בו, משהו שהוא בטוח בו. עם זאת, לצערי לא כולם הולכים ומגשימים את חלומם. בקיצור, תעשו!"

© שחר צוק

לכל מי שרוצה לראות את איתי סונטג, בימים אלו הוא נערך לשני מופעים הגדולים שעולים בתאריך 1.12.16 בשעות 18:80 ; 20:30 באשכול פיס בקריית ביאליק. (כרטיסים ניתן לרכוש כאן). ובינואר הקרוב הוא ממשיך עם המופע לתל אביב.

תגובות