כל מה שלא ידעתם: תכנות ואפליקציות ריגול. צילום: ShutterStock

כל מה שלא ידעתם: תכנות ואפליקציות ריגול

השתלת וירוסים במילוני מחשבים בעולם, המון אנשים עם אפליקציות ריגול זדוניות בטלפון. דרור אברהם, מנכ"ל TMG, יסביר לכם הכל

אתם יודעים אם יש לכם אפליקציות זדוניות במכשיר? אתם יודעים אם יש לכם במחשב תוכנות שאוספות מכם מידע שהן לא באמת צריכות? שוחחנו עם דרור אברהם, מנכ"ל חברת TMG ומומחה לאבטחת מידע בסלולר, במטרה להבין לעומק את הנושא החשוב שהציבור לא מספיק מודע אליו.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

האם ניתן לדעת בוודאות שישראל חדרה לכור האיראני, כיצד ניתן לדעת זאת?

"לא, אי אפשר לדעת זאת בוודאות, יש דברים באופן השימוש היכולים להעיד כי זאת טכנולוגיה שיכולה להיות מישראל."

שאלנו אותו איך אפשר להבדיל בין אפליקציות זדוניות והאחרות. הוא ענה לנו: "יש המון אפליקציות שבעצם מתחפשות לאפליקציות נורמטיביות שלכאורה יכולות לעזור לנו, כמו פנס או משחקים. בעצם הן משתמשות במידע אחר המצוי במכשיר, לדוגמה: ניתן להתקין תוכנת פנס המבקשת דברים מעבר לשימוש בפנס, אלא למשל גם שימוש במיקרופון של המכשיר, וברוב המקרים המשתמש יאשר את זה".

האם קיים איזה פיקוח על אפליקציות שיכול למנוע אפליקציות מחופשות?

"לא ממש, בטח שלא באנדרואיד, באפל יש קצת יותר פיקוח, כך שבאפל הרבה יותר קשה למצוא תוכנות זדוניות בחנות ההורדה של אפל, אבל כן יש. תכונה זדונית היא לא בהכרח תוכנת ריגול, יכול להיות שהתוכנה מבקשת גישה למידע סטטיסטי כמו מידע כללי על המכשיר, במטרה למכור אותו הלאה לצורך פרסום, זה לא תמיד למטרת ריגול או האזנה". 

 

 
 

 

האם ישנם כלים שיכולים לעזור לנו, על מנת להיות חשופים לפחות אפליקציות ריגול זדוניות?

"כן, הכי פופולריים הם אנטי וירוסים, למרות שעל מכשירי סלולר הם פחות יעילים, על מחשבים הם מאוד יעילים. בסלולר יש תוכנות שמנהלות את המכשיר וחוסמות את האפשרות להתקין תוכנות זדוניות".

ביקשנו ממנו טיפ בשביל בני נוער שמשתמשים במכשירים סלולריים ומחשבים, והוא אמר כי "זהירות קודמת לכל דבר אחר בחיים - מצד אחד, אל תמנעו משימוש בטכנולוגיה. מצד שני, תשתמשו בכלים שעומדים לרשותכם, שזה שכל ישר וגם המון מידע באינטרנט גם על היצרנים של האפליקציות וגם על האפליקציות עצמן.  תשתמשו בחכמה באפליקציות, תבדקו מה הן עושות לפני שמתקינים, אבל בטח שלא להימנע משימוש בטכנולוגיה. תשמשו בטכנולוגיה בזהירות, זהירות קודמת לכל דבר אחר בחיים".

תגובות