עד התחרות: טור אישי של קבוצת Jatt #3065. Jatt #3065

עד התחרות: טור אישי של קבוצת Jatt #3065

קבוצת Jatt #3065 מספרת על הניצחונות, ועל ההיסטוריה של הקבוצה ב8 השנים האחרונות. מה מיוחד בקבוצה הזו? מה היא עברה מאז שהוקמה? טור אישי

ארגון First הוא ארגון בינלאומי המעודד נוער להוביל בתחום המדע והטכנולוגיה. הארגון מנסה ליצור מקום בו הנוער יוכל ללמוד מדע, הנדסה, מיומנויות וטכנולוגיה, במטרה לחדש ולרכוש ערכים הכוללים ביטחון עצמי, תקשורת ומנהיגות. הארגון נוסד בשנת 1989 ע"י דין קיימן. תוכנית הרובוטיקה הזו היא אחת התוכניות של הארגון שנערכת בחסות הטכניון בתיאום עם פירסט העולמי שמקבל חסות מNASA.

בתוכנית, בתי הספר מקבלים משימה לפי כללי משחק ברורים ומוגדרים מראש שלפיהם יש לבנות את הרובוט המשתתף בתחרות. תוכנית תחרותית, מרגשת, שמחברת ארגונים, חברות, מהנדסים, הורים, מקצוענים טכניים ותלמידי תיכון שעובדים יחד למציאת פתרון הנדסי בסביבת משחק תחרותית המאפשרת לתלמידים להתחרות ברמות גבוהות ומספקת התנסויות לימודיות מאתגרות מהיבטים שונים: היבט חברתי, היבט מדעי והיבט טכנולוגי.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

תיאור
הרובוט בתחרות 2015 © Jatt #3065

פירסט העולמי בכל שנה מכריזים על המשימה השנתית, משימת האתגר, שלפיה נקבעות מטרות המשחק הכוללות בעיות הנדסיות, תכנותיות, ואסטרטגיות ובכך מאתגרים את הקבוצות.

זו השנה ה- 8 שבה קבוצת הרובוטיקה Jatt #3065 לוקחת חלק בתחרות הרובוטיקה FRC. היא הקבוצה השנייה מהמגזר הערבי שמתחרה בתחרות זו. ומה שמאפיין את הקבוצה שלנו הוא אחוז הבנות הגבוה בהשוואה לקבוצות אחרות בארץ שהוא מעל 50%. הבנות לוקחות חלק גדול בבנייה, בתכנון ובצוות המגרש.

המשימה של המשחק משתנה משנה לשנה ומתפרסמת בתחילת ינואר ע"י פירסט העולמי וכל קבוצה מתחילה בבניית רובוט לפי הדרישות והחוקים של המשימה. על הקבוצה לעמוד בזמן המוקצב לבניית הרובוט שהוא שישה שבועות מתחילת פרסום המשימה. בניית הרובוט וההתנהלות של הקבוצה נעשית כולה ע"י תלמידים, מנטורים ומתנדבים מהקהילה. בסיום עונת הבנייה הרובוט נארז ונשלח לארגון פירסט ישראל, ומקבלים אותו בחזרה בתחרות בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב והקבוצה שתזכה במקום ראשון תטוס לתחרות הבינלאומית בסנט לואיס, בארצות הברית.

עעע
בתחרות 2015 © Jatt #3065

בתחילת הדרך, בין השנים 2009 עד 2012 היו הרבה קשיים בגיוס כספים, למרות זאת הקבוצה המשיכה להתקיים בעזרת התמיכה של פירסט ישראל. והגיעה למקומות טובים בתחרויות, אבל בשלוש השנים האחרונות התחילה הקבוצה לקבל תמיכה כספית ומוראלית מההנהלה החדשה של בית הספר, מהקהילה ומהמועצה. דבר שהשפיע לטובה על הקבוצה שלנו. למרות שהקבוצה שלנו לא נתמכת בשום מפעל כי בסביבה שלנו אין תעשיה מפותחת מספיק, בשנת 2013 הגענו  לחצי הגמר ובשנת 2014 זכינו באליפות וטסנו לארצות הברית לייצג את המדינה והמגזר הערבי בתחרות העולמית בסנט לואיס. מה שמאפיין את השנה הזו זה שהנהגת של הרובוט שזכה באליפות הייתה בת, ובזמן התחרות ניגש אלינו אחד המנטורים של אחת הקבוצות המובילות בארץ והציע שייקח אותנו לקבוצה שלו בגמר בתנאי שנחליף את הנהגת בנהג זכר וסירבנו. בסוף הבת הזו היא שהובילה את הקבוצה שלנו לזכייה באליפות, דבר שהיה מרגש מאוד.

בשנת 2015 הגענו למקום שני לאחר שהפסדנו בגמר. הקבוצה שלנו היא מהקבוצות המובילות בארץ וחלק גדול מהקבוצה השתתפו בפרויקט קהילתי לשמירה על איכות הסביבה בכפר. הקבוצה שלנו בתחילת דרכה צמחה ממגמת המכטרוניקה בבית הספר כשכל התלמידים של הקבוצה היו מאותה מגמה. לאחר ההישגים האחרונים של הקבוצה, חל ביקוש רב בקרב התלמידים מהמגמות האחרות להצטרף לקבוצת הרובוטיקה של בית הספר והשנה החליטה הנהלת בית הספר לצרף תלמידים ממגמות אחרות מתוך אמונה של שיתוף פעולה בין התלמידים.

גגג
© Jatt #3065

השנה משימת התחרות היא מהמשימות הקשות שהתפרסמו עד כה ע"י פירסט. שהיא בסימן מלחמת ימי ביניים. על הרובוט לעבור מכשולים משתנים ממשחק למשחק, להגיע לטירת היריב, להפגיז אותה באבני "כדורים" ולבסוף לכבוש אותה. משך המשחק הוא 150 שניות. בחלק הראשון של המשחק, הרובוטים מופעלים באופן אוטונומי ב15 השניות הראשונות ובחלק השני שהוא 135 שניות הרובוטים מופעלים ע"י הילדים.

תלמידי הקבוצה עובדים ימים ולילות בבניית הרובוט בשיתוף פעולה עם המנטורים והקהילה, כדי להתגבר על הקשיים במשימת המשחק.

לסיכום בתחרות זו אפשר להוביל את התלמידים למצוינות אישית המבוססת על חדשנות, להעצים את פיתוח המחשבה העצמית והביקורתית של התלמידים, לעורר מוטיבציה לימודית ואוטונומית, לעודד תהליך יצירתי בקרב התלמידים, ללמד אותם את תהליך קבלת ההחלטות, לשפר בקרב התלמידים את התקשורת הבינאישית ולחשוף אותם בנעשה בסביבה המדעית טכנולוגית.

© Jatt #3065
הזכייה ב2014 © Jatt #3065
הזכייה ב2014 © Jatt #3065
תגובות