וי כחול מאוד: כך נחשפים קטינים לתכנים מיניים בוואטסאפ. צילום: fotolia

וי כחול מאוד: כך נחשפים קטינים לתכנים מיניים בוואטסאפ

סרטונים פורנוגרפיים, שיחות בעלות אופי מיני, תיאום מפגשים והחלפת תמונות אינטימיות - והכל ללא כל סינון וללא כל פיקוח, בקבוצות וואטסאפ שאליהן חשופים ילדים ובני נוער. תחקיר פרוגי חושף את המציאות המטרידה שגועשת מתחת לפני השטח בחסות אפליקציית ההודעות הפופולרית - והכול בגלל עדכון קטן שחמק מתחת לרדאר

חשבתם שוואטסאפ נועד רק כדי לשמור על קשר עם חברים? תחשבו שוב. מסתבר שממש מתחת לאף שלכם, יש עולם שלם שמתנהל כולו רק דרך אפליקציית המסרים הפופולרית. סרטונים פורנוגרפיים, משחקים וירטואליים בעלי אופי מיני וקביעת מפגשים סודיים למטרות קיום יחסים. ומי נמצא בעולם הזה? כולם. סביר להניח שלא תמצאו שם רק מבוגרים, אלא גם המון בני נוער ואפילו ילדים. 

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

באחד מהעדכונים האחרונים של האפליקציה, נפתחה אפשרות לצירוף משתמשים פרטיים לקבוצות שיחה בכל נושא ואופי על ידי שליחת לינק, המאפשר אוטומטית כניסה לקבוצות, ללא אישור מנהלי הקבוצות. בין אם מדובר בקבוצות משפחתיות, כיתתיות או קבוצה המאגדת בתוכה משתמשים בעלי תכונה או תחביב משותף. בנוסף לשליחת לינקים לקבוצות באופן פרטי, יש דרך קלה יותר להצטרף לקבוצות ללא הזמנה אישית. למשל, אפליקציה שמרכזת בתוכה קבוצות וואטסאפ על פי קטגוריות ותחומי עניין כמו חדשות ופוליטיקה, צבא, צחוקים, אוכל וספורט וגם קטגוריה המוגדרת כ-"18+".

כל קטגוריה כזאת כוללת בתוכה שלל קבוצות שיחה שנפתחו על ידי אנשים פרטיים ולמעשה כל אחד ואחת יכולים להוסיף קבוצת שיחה לאחת מהקטגוריות באפליקציה ללא אישור או פיקוח. כך לדוגמא תחת קטגוריית אוכל מצאנו קבוצות של "מבשלים באהבה", "קבוצה למתכונים טבעוניים" ועוד. תחת הקטגוריה של "18+" מצאנו קבוצות שבאמת מכוונות רק לגילאים כשם הקטגוריה (אך חשוב להזכיר שגם לשם יכולים להצטרף קטינים על ידי לחיצה פשוטה), לצד קבוצות בעלות אופי מיני שפתחו בני נוער וייעדו אותן לבני גילם. כך הצלחנו בקלות יתרה להיכנס למגוון קבוצות וכמובן גם לשוחח דרכן עם בני נוער אחרים.

אולפן ynet | צילום: אלי סגל | הגשה: אלכסנדרה לוקש | איפור: עדיה שיפמן
 

למעשה כל נער ונערה חשופים לקבוצות ולתכנים האלו על ידי לחיצת כפתור פשוטה. כל אחד יכול להצטרף, ללא סינון או בדיקה מי עומד מאחורי המקלדת, לקבוצות שמטרתן החלפת חומרים פורנוגרפיים, שיחות בעלי אופן מיני, הצעות לשליחת תמונות וסרטונים אישיים, משחקים וירטואליים בעלי אופי מיני וקביעת מפגשים למטרות מין, בין בני נוער לבין עצמם, ולפעמים גם בין בני נוער לבגירים. 

אחרי שיטוט קצר בקבוצות הופתענו מכמות ההצעות והפניות שזרמו למכשיר שלנו גם דרך הקבוצות וגם באופן פרטי בעקבות הצטרפותנו לקבוצה. למעשה לא היינו צריכים להיות פעילים יתר על המידה, אלא פשוט להיות נוכחים בקבוצות (חשוב להדגיש כי לא נעשתה אף פנייה פרטית מצדנו, אלא ביוזמת הצד השני). מהר מאוד המכשיר שלנו הוצף בסרטונים פורנוגרפיים - מקצועיים וביתיים כאחד.

תתת
סרטונים פורנוגרפיים מציפים את הקבוצות 
פפפ
גם תמונות פרטיות עוברות בקבוצות
זכרו!

כניסה לקבוצות בעלות אופי מיני חושפת אתכם לתכנים ומסרים לא ראויים ופוגעניים.

אין לדעת מי עומד מאחורי המקלדת. אין להעביר לאף גורם תמונות או סרטונים אישיים וחושפניים או פרטים מזהים.

בנוסף לזאת, אנו מזהירים מפני קביעת מפגש עם אדם זר למטרות מיניות או לכל מטרה אחרת.

אבל הדאגה הגדולה מגיעה דווקא מכיוון השיחות האישיות, שכן לצערנו, חשיפת קטינים לסרטונים פורנוגרפיים איננה דבר חדש. כך לדוגמא פנה אלינו נער בעקבות הצטרפותנו לקבוצת "אמת או חובה לגיל הרך" בבקשה לשחק איתנו. הנער חשף בפנינו כי זו לא הפעם הראשונה שבה הוא פונה לנערות דרך הקבוצה ואף החליף עמן בעבר תמונות אינטימיות וביקש שכך נעשה גם: "חובה אליך לצלם לי תתחת שלך" (השגיאות במקור). כשסירבנו להצעה ניסה הבחור לשכנע: "אל תפחדי אני ימחק את זה. נודר נדר". 

בהזדמנויות אחרות ניסו בני נוער אחרים לקבוע איתנו פגישה לצורך קיום יחסי מין, ואחדים אף טרחו לבדוק לפני כן שאנחנו באמת בעניין, שלא יבואו סתם. 

אבל לא רק מי שמשוטט בקבוצות האלו מרצונו חשוף לתכנים ולהטרדות, אלא גם מי שלא. לא מעט פעמים נתקלנו בהחלפת מספרי טלפונים בתוך הקבוצות של בני או בנות זוג פוטנציאליים לקיום יחסי מין. כך לדוגמא בקבוצה שעונה לשם "כחול לבן" אחד מחברי הקבוצה חלק עם חבריו מספרי טלפון של בחורות "זורמות" לטענתו ומבלי שמישהו אפילו ביקש. כך מספרי טלפון של נערות צעירות מסתובבים בין חברי הקבוצה, כשהמטרה ברורה לכול. 

עד היום היה ניתן לחסום תכנים פוגעניים ותכנים בעלי אופי מיני דרך פנייה לחברות שמתמחות בתחום ובכך לגלוש ב"אינטרנט נקי". אך התופעה הזו של קבוצות הוואטסאפ שנפתחות ללא כל פיקוח, עולה על החסימה של חברות אלו, מכיוון שהתכנים (סרטונים, הודעות ותמונות) עוברים ישירות דרך אפליקציית המסרים ולא דרך הדפדפן שיודע לסנן במידת הצורך. החסימות הקיימות עד כה לא יודעות לברור ולהבחין כי מדובר בתוכן מיני. אין כל פיקוח על הקבוצות ופתיחתן. כל אחד יכול לפתוח כל קבוצה בכל נושא וכל אחד יכול להצטרף על ידי כמה הקלקות פשוטות שלא דורשות פיקוח או אישור הורים. 

מה חשוב לדעת על קבוצות וואטסאפ על מנת לא להיפגע?

הקפידו:

  • אל תצטרפו לקבוצת וואטסאפ מבלי לדעת מי משתתף בה, מה התכנים ומה המטרה שלה.
  • אם צורפתם לקבוצה מבלי רצונכם - צאו ממנה.
  • אם מישהו שאינכם מכירים צירף אתכם לקבוצת וואטסאפ - צאו וחיסמו אותו. 
  • במידה ואופי קבוצת הוואטסאפ לא מוצא חן בעניכם, צאו ממנה וחסמו את מנהל הקבוצה.
  • דווחו למרכז לאינטרנט בטוח על קישורים לקבוצות וואטסאפ מפוקפקות.
זכרו:
  • לאיש אסור לדרוש מכם לצלם איברים אינטמיים ולכם אסור לבקש מאחרים לעשות זאת.
  • לאיש אסור לדרוש מכם לעשות משהו שלא נוח לכם איתו.
  • גם אם שם הקבוצה מפתה או מצחיק, חשוב להקפיד ולהפעיל אתו שיקול הדעת האישי.
  • הפצת תמונות אינטמיות ללא הסכמת המצולם, היא עבירה על החוק ודינה עד חמש שנות מאסר.
  • נכון לעתה, תמונה או תוכן שנשלחו בווטסאפ אינם ניתנים להסרה או חסימה

הטיפים באדיבות המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, לכל בעיה או שאלה ניתן לפנות אליהם 24/7 דרך הקו החם: 054-8858911

תגובות