סותמת פיות? הרשת נגד תגית הפייק ניוז של אינסטגרם. צילום: אינסטגרם

סותמת פיות? הרשת נגד תגית הפייק ניוז של אינסטגרם

משתמשים בכל רחבי העולם יכלו לשים לב לתוסף חדש בשירותי אינסטגרם - תגית המידע הכוזב אשר מטרתה לסמן פוסטים אשר מכילים מידע שקרי ומטעה. כעת, לאחר מבחנו בשטח של האלגוריתם, נמצאו בו כשלים אשר גררו תגובות מצד הקהל

גולשי אינסטגרם יכלו לשים לב בתחילת השבוע שעבר כי חלק מהפוסטים בפיד שלהם טושטשו עד מאוד ועליהם תגית אשר מסמנת אותם כמכילים מידע שגוי. קמפיין אשר מושתת ביסודו על ערכי הצדק והמוסר עולה על המוקד בימים אלו כדיקטטורה סותמת פיות אשר מציפה בימים אלו את קולות המתנגדים.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

נראה כי האלגוריתם שעליו מבוסס על הכלי החדש שמאתר את אותם פוסטים אשר מכילים מידע שגוי מצריך תיקונים נוספים מאחר ובמקום לטפל באותם פוסטים אשר מטעים פוליטית, רפואית או אקטואלית, ׳נטפל׳ הוא דווקא לעמודי הממים (memes). מלבד התמונות, קמפייני הפרסום והסטורים הראוותניים, באינסטגרם שולטים ביד רמה מאות אלפי עמודי ממים אשר אינם מושתתים על דבר מלבד ההומור והרצון ליצור 'חוויה אינסטגרמית' שונה. בשל התוסף החדש לאינסטגרם, נחסמו עמודי ממים וטושטשו פוסטים קומיים רבים בגין מידע שגוי.

הדבר עלול להרים גבה מאחר ואם לדבר גלויות, לא חסרים דברים אשר אותם ניתן לתייג כמידע שגוי. פרסומות מטעות, הבטחות שווא חסרות בסיס שמבטיחים עמודים רבים לעוקביהם או עמודי צהובונים שקריים; מכל אלו ועוד נועד האלגוריתם החדש לנקות מאינסטגרם אולם רק אחדים מהם אכן אותרו ונחסמו. הכיצד?

© GettyImages

התשובה הברורה מאליה היא כי אותם פוסטים שקריים, עוטים מרבית מן הפעמים מסכה של חדשות אמת ולמעשה על ידי כך מצליחים לחמוק מהאלגוריתם (״נכון, מה שפורסם אינו מאוד מדויק, אך עדיין מבוסס על גרעין כלשהו של אמת ועל כן אין צדק בחסימתו״, על דפוס ״מחשבה״ זה נראה כי פועל האלגוריתם החדש); אולם ממים אינם כך. הממטיקה (תורת הממים) כולה מבוססת על סרקסטיות ועיוות המציאות בדרך קומית ועל כן כל כך אהודה על הקהל ולכן אותם ניתן לאתר יותר בקלות ולחסמם. בתגובה לחסימה ההמונית, יצאה הרשת נגד הכלי החדש ואפילו אותם עמודי ממים, ייצרו ממים חדשים אשר צוחקים על תפקוד האלגוריתם החדש.

אין ספק כי ביסודו, משרת אלגוריתם הפייק ניוז החדש של אינסטגרם את הציבור ואכן וייתכן ומדובר פה על הזדמנות אמיתית וכנה לנקות את אינסטגרם מהמידע השגוי שמציף אותה, אך יש לשים לב כי הוא אכן ׳מתקיף׳ את אותם פוסטים אשר מוצדקת תקיפתם.

 
תגובות