מדריך: כך תשמרו על עצמכם בטיקטוק. adobestock

מדריך: כך תשמרו על עצמכם בטיקטוק

אפלקיציית טיקטוק נמצאת במרכזו של מאבק בין ארה"ב לסין, אבל את מיליארד המשתמשים, רובם ילדים ובני נוער, מדאיג יותר מספר הלייקים שהם יקבלו על הריקוד החדש שהעלו לרשת. איך נשמור על עצמינו מנזקים בלי לוותר על כל הדברים המהנים באפליקציה? המדריך המלא

את המדריך הזה כדאי שתקראו. לפי נתוני טיקטוק, מרבית המשתמשים ברשת החברתית הם ילדים ובני נוער. בתוך שלוש שנים צברה האפליקציה מיליארד משתמשים ב-150 מדינות. טיקטוק עלתה לאחרונה לכותרות בזכות המאבק המתוקשר שמנהל נגדה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צבא ארה"ב אסר על חיילים להשתמש בטיקטוק, בנקים בארה"ב הנחו את העובדים להימנע משימוש באפליקציה ואפילו אמזון הורתה לעובדים למחוק את טיקטוק (וחזרה בה לאחר מכן). הודו אסרה כליל על שימוש באפליקציה, ובמספר מדינות הוגשו תביעות כנגד טיקטוק על חשיפת ילדים לסכנות.
עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:
 
מה הבעיה עם טיקטוק? מה שמטריד את האמריקאים הוא החשש שהאפליקציה מעבירה מידע על מיקום ומראה חיצוני של עובדים, קצינים וחיילים לממשלת סין. אבל גם אם ילדים ישראלים אינם בראש מעייניו של המשטר הסיני, צריכות להדאיג אותנו בעיות באבטחת האפליקציה: רק בחודש שעבר התברר שטיקטוק עקבה אחרי המשתמשים ואספה כתובות רשת של מכשירי הטלפון שלהם, תוך עקיפת האיסורים של אפל וגוגל. לפני כמה חודשים התגלתה חולשת אבטחה (שתוקנה) שאיפשרה לגורמים זדוניים להשיג שליטה על החשבונות של משתמשי טיקטוק, למחוק סרטונים, לחדור לסרטונים פרטיים, לפרסם סרטונים בשמם ולדעת את כל הפרטים האישיים שהכניסו לאפליקציה. מי יודע מתי תצוץ הבעיה הבאה.
הנה כמה המלצות לשימוש זהיר יותר בטיקטוק. ההמלצות מובאות בסיוע מומחי חברת אבטחת המחשבים ESET והרשות להגנת הפרטיות.
חושבים לפני שמעלים לרשת
זהו כלל הברזל שנכון לכל הרשתות החברתיות: מרגע שהעליתם משהו לרשת, הוא יהיה שם לנצח, ועלול לצוץ גם בעוד עשר שנים ולהביך אתכם. אם אתם עלולים להתבייש יום אחד במה שאתם מעלים – פשוט אל תעלו.
© צילום: fotolia
הרשמה בטוחה
למרות שהאפליקציה לא מחייבת זאת, הגדירו סיסמה בעת ההרשמה. למרבה הצער, לא ניתן להגדיר אימות דו-שלבי של זהות המשתמש, כמו שמציעות אפליקציות יותר אחראיות.
מעקב אחד השימוש שלכם בטיקטוק
בתפריט "אפשרויות אבטחה" מוצגות כל התראות האבטחה שכדאי שתדעו מהן, למשל פעילות חשודה בחשבון, מעקב אחר כל המכשירים המחוברים לחשבון ואופן ההתחברות שלהם ומתי התחברו לאחרונה. נתקו באמצעות כפתור "הסר" כל מכשיר שאינכם משתמשים בו כרגע.
הגבילו את פרטיות הפרופיל שלכם
באמצעות מסך "פרטיות ואבטחה" יש לכם גישה לניהול כל ההרשאות ודרכי הגישה לחשבונכם. כשאתם יוצרים חשבון טיקטוק, החשבון מוגדר אוטומטית כחשבון ציבורי, מה שאומר שכל אדם בעולם יוכל לצפות בסרטונים שלכם. מומלץ לשנות את ההגדרה לחשבון פרטי, באמצעות שינוי "אפשרות לגילוי". הגבילו את היכולת להוריד סרטונים שלכם לחברים בלבד. אפשר גם להגביל סרטונים מסויימים בלבד לחברים, או לפתוח סרטונים מסויימים בלבד כציבוריים.
צמצמו את המידע על עצמכם
למרות שזה מאוד נחמד למלא את כל הפרטים בטופס האתר, אין שום סיבה להעלות מידע לא הכרחי. הימנעו לחלוטין ממידע שעלול לשמש לפגיעה בכם, כמו מספר טלפון, גיל, כתובת. הוסיפו רק חברים ועוקבים שאתם מכירים במציאות. שימו לב איפה אתם מצטלמים ומה רואים ברקע – האם נחשפים שם פרטים שלא הייתם רוצים שזרים יראו? חסמו את אפשרות המיקום, כך שמיקומכם לא יפורסם באופן אוטומטי כשאתם מעלים סרטון.
© adobestock
וידאו בשידור חי? לא תמיד זה מגניב
בטיקטוק אין אפשרות לשלוט בהגדרת המשתמשים שיכולים לצפות בשידור חי. הסרטון יופיע לאחר מכן בפרופיל שלכם ולא ניתן יהיה להסיר אותו לאחר פרסום. אולי עדיף להימנע מזה.
הגבילו את היכולת להתכתב איתכם
כדי שמשתמשים יוכלו להתכתב זה עם זה, הם צריכים "לעקוב" זה אחר זה, מה שמגדיר אותם בטיקטוק כחברים. ההגדרה הזו מונעת הגעה של הודעות זבל או הודעות זדוניות מתוקפים שאינם חברים שלכם, מה שמטיל עליכם לבחור היטב למי אתם מאשרים לשלוח לכם הודעות. כשעוקבים אחר יוצרים מפורסמים, נוצר פתח לקבל הודעות מציקות ממפרסמים שעובדים איתם. אפשר לחסום הודעות נכנסות באופן מוחלט, ואפשר לחסום משתמשים מסוימים, שלא אהבתם את ההודעות שלהם.
אל תצאו בדואט עם כל אחד
מכירים את אופציית ה"דואט" בטיקטוק? אתם בוחרים סרטון ריקוד של מישהו ומחקים את הריקוד והתוצאה היא ריקוד משותף של שניכם. מגניב ביותר, אבל מישהו עם כוונות לא נחמדות יכול להשתמש בדואט אתכם למטרות פוגעניות. אפשר להגביל את יכולת הדואט איתכם לחברים בלבד, או לחסום אותה כליל.
© fotolia
הגבילו את התגובות לסרטונים שלכם
תגובות הן עניין רגיש במיוחד: הן יכולות לרגש והן יכולות להעליב. ניתן לשלוט בסינון התגובות בטיקטוק, לבחור בין חסימת כל התגובות, הגבלת התגובות לחברים בלבד או מתן רשות לכולם להגיב. יש גם אפשרות לסנן באופן אוטומטי תגובות זבל ותגובות פוגעניות, שם צריך להזין מילים שאתם לא רוצים לראות בתגובות לסרטונים שלכם.
הגבילו את הצפייה בלייקים שלכם
אולי לא תרצו שכל אחד יראה אילו סרטונים אהבתם. זה מאפשר למישהו חטטן להכיר את כל החברים שלכם ולעבור מאחד לאחד. הסרטונים שאהבתם נשמרים באזור הסרטונים האהובים בפרופיל שלכם, וניתן להגביל את האפשרות לצפות ברשימה זו.
תגובות