לאנדרואיד בלבד: פייסבוק משיקה את "אינסטגרם לייט". באדיבות Instagram

לאנדרואיד בלבד: פייסבוק משיקה את "אינסטגרם לייט"

מתקשים להכנס לאינסטגרם בגלל מהירות אינטרנט או מכשיר ישן? פייסבוק מצאה פתרון והשיקה את "אינסטגרם לייט" שפותחה בתל אביב

על רקע התפשטות המגפה, פייסבוק נדרשה לסגור את משרדיה בתל אביב - ומישל לורי (Michelle Lourie), מנהלת מוצר במרכז המחקר והפיתוח של החברה, מצאה את עצמה עובדת מקיבוץ שיתופי – הרחק מבירת הסטארט-אפים העולמית, תל אביב. מלבד האתגרים שהציבה העבודה מהבית, כמו גם ההתמודדות עם שלושה ילדים קטנים, התווספה בעיית חיבור לרשת – כשהאינטרנט בקיבוץ היה חלש ולא יציב. זו הייתה התחלה מצוינת לפרויקט החדש שלה.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

במהלך השנה האחרונה, הצוות של מישל בתל אביב בנה יחד עם צוות בניו יורק את אינסטגרם לייט – גרסה קלת משקל של אינסטגרם, שפותחה עבור מכשירי אנדרואיד, ונועדה לספק לאנשים חוויית אינסטגרם איכותית בכל תנאי הרשת, תוך שימוש במינימום דאטה. הצוות, שכלל מהנדסים, מעצבים וחוקרים, פיתח את הגרסה החדשה מקצה לקצה. בתקופת הקורונה, הפלטפורמה מהווה חבל הצלה עבור אנשים רבים, שרוצים ליצור תוכן יצירתי, לשאוב השראה ולהישאר בקשר עם הקרובים אליהם – בין אם דרך תמונה של הילדים או אפילו סרטון של כלבלב שעולה לרשת.

עבור מיליוני אנשים, הגישה המהירה לאינטרנט, למטרות בידור או תקשורת שוטפת, היא לא עניין של מה בכך. רק ל-63% מאוכלוסיית העולם יש חיבור לרשת – לשם השוואה, בצפון אמריקה כ-90% מהאנשים מחוברים לאינטרנט. גם בקרב האנשים שכן מחוברים לרשת, לרבים אין מכשירים ניידים מתקדמים, רשת אינטרנט יציבה או חבילות נתונים משתלמות, שמאפשרות לצרוך תוכן באינסטגרם בצורה איכותית ומספקת. "אנשים רוצים להתחבר ולקבל השראה מהסובבים אותם - לא משנה איפה הם נמצאים," אומרת לורי. "קשה לעשות זאת עם טלפון נייד מיושן, חיבור רעוע ואחסון מוגבל".

© באדיבות Instagram

"הצוותים שלנו בונים את גרסאות הלייט של האפליקציות שלנו עבור אנשים עם חיבור ירוד לרשת או חבילות נתונים מוגבלות – כי הנחת היסוד שלנו היא לא להשאיר אף אחד מאחור," מוסיף צח הדר, דירקטור ניהול מוצר של ממשקי לייט וממובילי מרכז המו"פ של פייסבוק בתל אביב, אחד מהמוקדים האסטרטגיים הגדולים ביותר של החברה מחוץ לארה״ב. "רצינו שחוויית השימוש באינסטגרם תישאר מהירה, איכותית ואמינה, ללא כל קשר למכשיר או לרשת שבה הם משתמשים".

לצד שאר האתגרים שכרוכים בעבודה מרחוק, העבודה על גרסת הלייט הושפעה בצורה משמעותית ממשבר הקורונה. חוקרי השווקים וצוותי הפיתוח לא יכלו להגיע לשווקי היעד, כמו הודו או ברזיל, כדי לבדוק את המוצר. הם נדרשו להיות יצירתיים והחליטו שכל חבר צוות יקבל טלפון ישן עם גרסת הלייט כדי להבין בעצמם איך פועלת האפליקציה. הם גם השתמשו באמולטורים שדימו חיבור איטי לרשת (למעט מישל שגם ככה סבלה מבעיה זו בזמן השהות בקיבוץ). "הצוות שלנו ניהל מחקר וירטואלי יעיל, שנועד להבין מה המשתמשים באמת צריכים," סיפר גל צלרמאיר, מנהל הפיתוח של אינסטגרם לייט בתל אביב.

גרסת הלייט שהצוות פיתח שוקלת שני מגה-בייט בלבד - לעומת הגרסה המלאה שתופסת 30 מגה-בייט. למרות זאת, הגרסה שומרת על האלמנטים המרכזיים שחשובים למשתמשי אינסטגרם - בדומה לפייסבוק לייט, מוצר שפותח גם הוא במשרדי החברה בתל אביב, המפתחים פירקו חלק גדול מקוד האפליקציה המותקן בטלפון והעבירו אותו לענן.

© adobestock

הצוות התמקד בפיצ'רים שמשמשים אנשים שנמצאים במקומות מבודדים ומרוחקים, כמו וידאו והודעות. הצוות אמנם רצה לשמור על העיצוב החדשני של האינסטגרם, אבל נדרש להיות קשוב לאופן שבו האפליקציה פועלת כשהחיבור ירוד ואיטי יותר. "התגובתיות המהירה מאוד חשובה לכל מי שמתמודד עם בעיות רשת מתמשכות," תיארה מישל. "אם צריך לחכות שהאינסטגרם ייטען, לא תמיד ברור אם משהו השתבש או שהאפליקציה פשוט לא עובדת".

כדי לשמור על הביצועים על גבי הפלטפורמה, הצוות נדרש לוותר על אלמנטים עיצוביים עשירים בנתונים, כמו פילטרים של AR. למרות זאת, הם שמרו על תכונות שמאפשרות יצירתיות תוך שימוש בפחות נתונים, כמו קבצי GIF ומדבקות. אפילו האייקונים הותאמו למשתמשים חדשים בעולם הדיגיטלי – כך למשל, הצוות הבין שסמל של פח האשפה לא יהיה מספיק ברור, ושינו אותו ל-X כדי לחדד שהוא משמש למחיקה.

המוצר החדש נבחן בקרב קבוצת משתמשים מצומצמת, ומיד עלו צרכים חדשים שחייבים להיכלל בגרסה הקלה החדשה. כך למשל, הגולשים הביעו צורך ב-"Dark mode" – מצב כהה שיחליף את הרקע הבהיר של הפלטפורמה. "לאנשים שגרים באזורים משותפים וצפופים חשוב לגלוש באופן פרטי יותר ולא להטריד את הסובבים אותם," הסבירה מישל.

עם השקת האפליקציה, הצוותים התחילו לקבל פידבקים מרחבי העולם, מאנשים שהביעו את הערכתם הרבה למוצר החדש – הרבה מעבר להערות על "Dark mode", פח אשפה או קבצי GIF. "אני מתגורר בונצואלה וזה לא קל להשתמש בטלפון חדש," סיפר אחד המשתמשים. "יש לי סמסונג עם אפליקציות ישנות שלא עובדות טוב. כעת, הודות לגרסת הלייט של אינסטגרם, נפתח לי חלון לעולם טוב יותר".

© באדיבות Instagram

החל מהיום, אנשים ביותר מ-170 מדינות ברחבי העולם, כולל בישראל, יוכלו להוריד את אינסטגרם לייט ב-Google Play Store, בכל מכשיר ובכל תנאי רשת. האפליקציה תושק ברחבי העולם בקרוב.

 

תגיות
תגובות