סיקור מלא: סימס 4, אכזבה או הפגזה?. צילום: יחסי ציבור

סיקור מלא: סימס 4, אכזבה או הפגזה?

סימס 4 יצא לפני כשבועיים, ובזמן שהוא בחוץ כבר הספיק לעורר המון רעש ברחבי העולם ולאכזב לא מעט ממעריצי הסדרה. אז לכל המתלבטים: סיקור מלא של המשחק החדש

ללא ספק מדובר באחד ממשחקי האסטרגטיה-עולם פתוח-קופסאת החול המצופים ביותר של השנה, אחרי ש-EA הציבו רף מאוד גבוה עם סימס 3 אי שם בשנת 2009, הגיע לו יורש העצר וקורא התיגר על התואר "המשחק הטוב יותר בסדרה", האמנם?

מסך הטעינה

נתחיל מהפתיחה. מסך הפתיחה השתנה משמעותית. במקום לבחור שמירה/שכונה/משפחה, אתם ישר נכנסים לשמירה האחרונה שהייתה לכם, שכוללת עיר שלמה (שעוד רגע נגע בה) ובה אתם יכולים לבחור את המשפחה שתשחקו בה באותו רגע, וככה כל העיר למעשה מסונכרנת עם עצמה. בדומה לסימס 3, גם כאן אפשר להחליף שמירות, השוני העיקרי הוא הגישה של המשחק לשמירות. כשבסימס 3 זה בחירה מההתחלה, כאן המשחק חוסך זמן בחירה והולך לפי מה שעשיתם בפעם האחרונה.

העולם כבר לא פתוח

כן. העולם כבר לא פתוח כמו בסימס 3. זה אולי היה אחד השינויים הכי משמעותיים שהיו בין סימס 2 לסימס 3, אם לא המשמעותי ביותר. בסימס 2, למי שזוכר, העולם היה מוגדר לפי הבתים והיה ניתן להיות רק באחד מהם בו זמנית, וכל מעבר למבט כולל על העיר או לבית אחר גרם למשתמש לחכות זמן מסוים של טעינה, וכשסימס 3 יצא נחשפנו לסגנון חדש, טוב יותר, של משחק. עולם שלם, פתוח, גדול, עם הרבה יותר מקומות להיות בהם, אפשרות לטייל בחופשיות ברחבי העולם ולעשות המון במקביל.

ואז יצא סימס 4 ושינה את הכללים, שוב. נדמה ש-EA חזרו כמה צעדים אחורה עם המשחק הזה, בכך שביטלו את העולם הפתוח וסגרו אותו מראש לשישה חלקים, 5 מהם עם בתים או שטחים ציבוריים, ואחד מהם הוא פארק גדול ומרכזי באמצע העיר. בתוך כל חלק, יש עד 5 מבנים, ומעבר בין חלק לחלק או מבנה למבנה מצריך טעינה מחודשת. דבר שבאופן אישי הצליח להוציא לי את רוב החשק מהמשחק בהתחלה.

אין עולם פתוח
אין עולם פתוח

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

בגרסא הראשונית של המשחק יש שתי ערים (או אולי עולמות?) ואני מקווה שבהמשך, יחד עם ה-DLC והתוכן להורדה שיצא בהמשך, יוסיפו גם ערים חדשות ומגניבות יותר. בנוסף לזה; אין ים, כרגע. גם בקשר לזה, מקווה מאוד לשינוי משמעותי ולתוספת של תוכן כזה בהמשך, זה מסוג הדברים שהוסיפו המון בסימס 3 והגיעו יחד עם המשחק המקורי, חבל ש-EA מתמקדת דווקא בלעשות רווחים מיותרים מדברים שמצופים להגיע חינם.

גם כאן אין
גם כאן אין

Create A Sim

גם כאן, ספק שינוי חיובי וספק הריסת המשחק. קודם כל, ריבוי של פונקציות. השינוי המשמעותי ביותר הוא שאפשר פשוט לקחת חלק בפנים ולגרור ולשחק אתו, וככה בעצם ליצור גודל וצורה מדויקים לפי מה שאתה רוצה לעשות עם הדמות שלך. פונקציה כזו מדויקת הייתה באמת חסרה תקופה ארוכה בסימס, ואני שמח שהוסיפו אותה. מה שכן מפריע לי, זה ההגבלות בתוכן וביצירה עצמה של הדמות. מלבד האופציה להגדיל ולהקטין כל פרט בגוף, הפריטים המוכנים והסגנונות (סוגי השיער, צבע הגוף וצבע השיער והעיניים) מאוד מוגבלים וזה מבאס.

פונקציות חמודות נוספו
פונקציות חמודות נוספו
מספר מוגבל של סגנונות
מספר מוגבל של סגנונות

מעבר לזה, דבר נוסף ומשמעותי שחסר לי באופן אישי מהמשחק הקודם הוא האופציה ליצור סטייל משלכם לחלוטין. כן, האופציה שנתנה לם לעצב כל פריט לבוש או מוצרים לבית לפי צבעים וטקסטורות שאתם רוצים - כבר לא קיימת. למה? כנראה גם אותה נראה ב-DLC מאוחר יותר, לצערי ולשמחתי כאחד. ההפרדה בין סוגי התלבושת מוגדרת מראש עכשיו, בניגוד לסימס 3, שהיה ניתן לבחור להפריד בין סגנון שיער למסיבות ולקז'ואל וכדומה.

פונקציות חמודות
פונקציות חמודות

יותר קל להיות אדריכל

בניית הבתים והעולם כולו, כנראה אחת הפונקציות שמייחדות את סימס יותר מכל שאר משחקי האסטרטגיה הגדולים בעולם. זוהי פונקציה שאפשר רק לשבח עם השנים, על שלל החידושים שלה, נתחיל מהחדרים המובנים מראש. כמו במשחק הקודם, גם כאן יש חלוקה ברורה לקטגוריות; מטבח, חדר שינה, חדר ילדים, שירותים, סלון וכדומה, רק שנוספה האופציה לקנות חדר מוכן מראש, עם רהיטים, עיצוב וסידור מדויק של הכל. למי שלא מחפש לבנות בתים בהשקעה רבה כל כך, האופציה הזו כנראה באה טוב מאוד בעין.

מקל על העצלנים
מקל על העצלנים

אופציה חדשה שנוספה היא להוסיף גובה לקירות מבין שלוש רמות גבהים. רגיל, בינוני וגבוה. דבר שמוסיף עומק לבתים שניתן לבנות, ובעצם עוזר ליצור בתים יותר ייחודיים מלפני כן. פונקציה נוספת שהוסיפו היא להכניס קיר או גדר לכל פאה מראש, ולחסוך בזמן.

קירות וחומות אוטומטיים
קירות בגדלים אוטומטיים
הוספה מהירה של הקירות
הוספה מהירה של הקירות והחומות

פונקציה אחת נוספת חדשה היא גובה היסודות. בניגוד לסימס 3, שם היה ניתן להוסיף רק דק או יסודות בגובה מוגדר לקומה הראשונה של הבית, כאן ניתן לעצב את היסודות לקומה הראשונה על פי גבהים מוגדרים, בדומה לגבהי הקירות החדשים שנוספו. למי שנהנה מבנייה מורכבת ומבתים מאוד מגוונים, זוהי אחת האופציות היותר חשובות ומהנות שנוספו למשחק הזה.

יסודות בגבהים חדשים
יסודות בגבהים חדשים

גם בתחום הבנייה הדבר שהכי חסר באופן משמעותי הוא עיצוב הסטייל הייחודי של המשתמש. כל אחד מהפריטים, הרהיטים ועיצובי הקירות והמרצפות מקבלים מראש מספר סגנונות וזה כל מה שניתן לבחור מתוכו כדי לעצב את הבית, משהו שמקשה על הייחודיות של עיצוב הבתים שבונים. החיסרון המשמעותי שחסר בבניית הבתים הוא בניית הבריכות. כן, אין בריכות. יש רק אופציה לבנות סוג של מזרקות, אבל אין אופציה לשחות בהן כמו בסימסים הקודמים. נקווה שייפתר בהמשך.

מספר דקות משחק בבנייה
 

ואיך מרגיש לשחק בדמות?

מערכת המשאלות והשאיפות.

נתחיל מהמערכות המשודרגות: מערכת ה-"Wishes" החדשה שמחליפה את הקודמת, ומערכת ה-"Traits". המשאלות החדשות מודבקות ישירות על הראש של הסימס, יחד עם הרגשות שלו (תכף הסבר על זה), ומותאמות ישירות לדברים שהוא חווה בדיוק ברגע זה או באופן כללי. הבדל משמעותי נוסף הוא שאפשר לבחור באופן קבוע את משאלת חייך ולהחליף אותה בכל רגע נתון, אם לא מתאים לכם. בניגוד לבחירה הקבועה בסימס 3, שהייתה מותאמת לאופי הדמות ולא ניתנת להחלפה (ברוב הזמן).

המשאלות
המשאלות

לדוגמא, נניח והסים שלכם מרגיש מרוכז, יכולה לצוץ לו פעולה שמתאימה לתחושה המסוימת הזאת והיא תזכה אותו ביותר נקודות, בהן אפשר להשתמש אחר כך לרכישת תכונות אופי נוספות, כמו בסימס 3. ההבדל הגדול בין המערכות הזו לבין המערכת בסימס 3, הוא שבסימס 3 יכולת "לנעול" עד ארבע משאלות מכל סוג שהוא, שהיו מזכות אותך בנקודות בהתאם לדרגת הקושי, ועכשיו יש באופן רנדומלי רק שלוש משאלות שמתחלפות בהתאם לרגשות.

ריכוז בזמן רגשות
ריכוז בזמן רגשות

מערכת התכונות.

בהתאם לסימס 3, גם כאן קיימות תכונות האופי. רק שבניגוד לאז, כאן בוחרים מראש שלוש תכונות למבוגר, שתיים לנער ואחת לילד, כשבסימס 3 היה ניתן לבחור כארבע למבוגר. אך בשונה מזה, כאן ניתן לרכוש עוד ועוד תכונות בעזרת הנקודות ממערכת המשאלות, כך שלמעשה זה מתאזן ומסתדר אחד עם השני, בצורה יותר נוחה בסימס 4 בעיניי.

מערכת הרגשות.

זו מערכת חדשה שלא הייתה קיימת בסימס 3 ואני שמח שהוסיפו אותה. היא מכניסה יותר נפח לדמויות והופכת אותן למציאותיות הרבה יותר. החל מהרגשה של "בסדר" לרגש של כועס, אנרגטי, עייף, מובך, לא בנוח, בטוח, יצירתי, פלרטטן ועוד, המשחק מקבל יותר משמעות כשאתה באמת רוצה לשחק עם הדמויות, כי פעולות שתבצע כשאתה כועס יתבצעו אחרת כשתהיה רגוע או יצירתי וכדומה.

חלק מסוגי הרגשות
חלק מסוגי הרגשות

מערכת הקריירה.

בעוד שמערכת היחסים בין אנשים נשארה פחות או יותר כמו שהיא, מערכת העבודות שודרגה ועוצבה טיפה יותר טוב. הרבה יותר קל להתקדם במעלה סולם הדרגות בכל עבודה שהיא, יש הסבר מפורט על כל דבר חדש שצריך להשיג ולהגשים בעבודה כדי להתקבל, והדבר היחיד שמונע מהייחודיות בעבודות להיות כל כך טובה הוא שכשבוחרים מקצוע כולם יוצגו בפנייך בכל שלב נתון, ללא קשר לשאיפות בחיים, לתכונות או למצב הרוח הספיציפי, בשונה מסימס 3, שם זה היה קצת יותר מבוסס על פי זה.

סוגי העבודות, קבועים ולא משתנים
סוגי העבודות, קבועים ולא משתנים

באופן כללי, דברים נוספים שעוצבו מעט יותר הם מערכת הסקילים והצרכים, אבל לא התבצע בהם שינוי כל כך משמעותי. דבר נוסף שמוריד לי מחווית המשחק הוא המחסור בתינוקות. כן, כמו בריכות, גם תינוקות (Toddlers) אין במשחק החדש, ואני מקווה שיוסיפו אותם בעתיד הקרוב כאופציה חדשה. זה אחד הפיצ'רים שהכי חסרים לי לחווית המשחק והילודה המפורסמת של סימס.

העיצוב החדש מדהים, אבל מזכיר לי יותר מדי אפליציה בסמארטפון יותר מאשר משחק מחשב שמחזיק מעצמו, אחרי שקודמו בסדרה הצליח לזכות בתואר של אחד מהמשחקים הטובים ביותר בעולם אי פעם. הסימים יכלו להיות יותר מציאותיים ופחות ציוריים, וחבל לי שזה לא באמת מה שראינו כאן בפועל. EA החזירו לעבודה במלואם את הסטודיו של מקסיס אחרי הרבה מנוחה, ונראה שהם נרדמו בעמידה בכל מה שקשור לעיצובים של הדברים הקטנים שבאמת משפיעים על חווית המשחק.

לאור כל התכונות החדשות, השינויים, העיצובים החדשים והדברים שהשתנו במשחק הזה, בין אם זה לטובה ובין אם זה לרעה, המשחק הזה מקבל ציון 7/10 בסולם פרוגי.

 
תגיות
תגובות