מהראשון ועד משחק המובייל: אבולוציית משחקי הארי פוטר. צילום מסך מיוטיוב

מהראשון ועד משחק המובייל: אבולוציית משחקי הארי פוטר

כל מי שהשם "הארי פוטר" לא מצלצל לא מוכר, כנראה היה חי במנהרה בשנים האחרונות. למרות שמזמן סדרת הסרטים נגמרה, העולם הקסום של הארי פוטר נשאר פופולרי ובזכות הסרטים החדשים - אנחנו שומעים על העולם הזה עוד. אילו משחקים יצאו מההתחלה ועד עכשיו?

בשביל לעשות סדר בכל המשחקים שיצאו אי פעם בתוך העולם הקסום של הארי פוטר ובשביל לעשות טוב ללב למעריצים - החלטנו לעשות סדר בכל סדרת המשחקים בעולמו של הקוסם הפופולרי. אז מהראשון שיצא בשנת 2001 עד משחק המובייל שיצא השנה, איך התפתחו משחקי הארי פוטר?

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

הארי פוטר ואבן החכמים

המשחק יצא לאור בשנת 2001 והופץ על ידי EA Games. קו העלילה הראשית מוכר מהספר, אך המשחק "תובל" במכשולים שצריך לעבור או קלפי קוסמים שצריך לאסוף. אתם תלמדו לחשים מסוימים ובעזרתם תעברו את השלבים השונים. במשחק תוכלו גם לשחק בספורט הכי מטורף בעולם הקוסמים, וזה קווידיץ'. חשוב לציין שבמשחק הראשון המשחקיות לא משהו, אי אפשר באמת לנוע באוויר ולחפש את הסניץ', אלא אתם תמיד תהיו אחריו ותצטרכו פשוט לעבור את המכשולים בצורה נכונה. מעבר לכך, הגרפיקה הייתה בהתאם והכל היה נראה מאוד פשוט, אבל שווה במיוחד.

כמובן שהעלילה המוכרת תוביל אותנו לחיפוש אחר אבן החכמים ועלינו לעבור את המשימות השונות (מלכודת השטן של פרופסור ספראוט, לתפוס את המפתח המעופף של פרופסור פליטיק ועוד). המשחק היה זמין ב-Xbox הראשון שיצא, ב-PS2, במחשב ובעוד פלטפורמות שהיו זמינות אז.

איך המשחק היה נראה
 

הארי פוטר וחדר הסודות

שנה לאחר מכן, יצא המשחק השני לסדרה, גם הוא על ידי EA Games. כיאה להמשכים, חובה לחדש. כמה לחשים חדשים שלא היו במשחק הקודם, שיפורים ניכרים בגרפיקה ומשחקיות טובה יותר. במשחק אפשר להילחם במועדון הדו-קרב, להמר על סוכריות ברטי בוטס ולשחק כך עם המחשב. מעבר לעלילה המרכזית, המשחק מציב אתגר חדש כי הכל עבר לשלב הבא.

העלילה כמובן לוקחת אותנו אל החדר שאף אחד לא ידע שהוא באמת קיים - חדר הסודות. תלמידים מתאבנים ולא יכולים לזוז או לדבר והחבורה של הארי מנסה להבין למה זה קורה. במהלך המשחק תתמודדו עם נחש ענקי, גמדון בית קרצייה שינסה להרוס לכם את החיים ופרופסור להתגוננות מפני כוחות האופל שכל עברו מוטל בספק. המשחק היה זמין ב-Xbox הראשון שיצא, ב-PS2, במחשב ובעוד פלטפורמות שהיו זמינות אז.

איך המשחק נראה
 

קווידיץ': גביע העולם

עושים עצירה קטנה מהסדרה המוכרת, ונתייחס למשחק הספין אוף הראשון בסדרה. קווידיץ' גביע העולם, הוא משחק ייעודי לספורט בעולם הקוסמים. המשחק יצא בשנת 2003, גם הוא על ידי EA Games. במשחק יש לכם את האפשרות לשחק בתוך הליגה של הוגוורטס (זאת אומרת בין הבתים). אפשרות נוספת זה לשחק את גביע העולם, ולבחור בעצם את הקבוצות הבינלאומיות שמשחקות ומוכרות מסדרת הספרים. המשחק הזה זמין לקונסולות שכבר נכתבו בשני המשחקים הקודמים ולמחשב.

איך המשחק נראה
 

הארי פוטר והאסיר מאזקבאן

שנה לאחר מכן חוזרים לסדרה המקורית, והמשחק הרביעי יוצא לדרך. המשחק חידש באותו הזמן את האפשרות לשחק כדמות אחרת מאשר הארי, אלא גם את רון והרמיוני. במשחק הזה למדנו שלטוס על מטאטא זה הכי שנת 2003, ונתנו לנו לרכב על גבו של בקביק ההיפוגריף. בדומה לספר, לאחר כל השיעורים, השחקן ייבחן על הלחשים שהוא למד במהלך השיעורים ויצטרך להראות אם הוא למד כמו שצריך. כמובן שלא תצטרכו לסמן את הלחש ולעשות את הצורה, כל שעליכם לעשות הוא להגיע ממקום א' למקום ב', תוך כדי שימוש מרכזי בלחש החדש.

מזכירים כי העלילה היא ההתמודדות של הארי עם האסיר מאזקבאן - הלא הוא סיריוס בלק. במשחק הארי יצטרך להתמודד עם פחדו מסוהרסנים ולעבור מסכת קשה במיוחד של שלבים שיתישו אותו. המשחק היה זמין במחשב בלבד.

איך המשחק נראה
 

הארי פוטר וגביע האש

זו הייתה השנה הראשונה שממש שינו את הגרפיקה. בשנת 2005 המשחק יצא על ידי חברת EA ביחד עם חברת הסרטים האחים וורנר, והביא איתו חידוש של מולטיפלייר מקומי. כמובן שאם הייתה אפשרות לשחק את המשחק ברשת, זה היה יכול לתת כל-כך הרבה. במשחק הארי מתמודד בטורניר הקוסמים המשולש, לא כל כך מבחירה. הפעם, המשחק קיבל על הראש ממעריצים רבים כי במשחק הזה השלבים הם פחות פתוחים והם ממוקדי מטרה, מה שגורם לתחושת הגבלה משמעותית. השחקנים השונים עוד הביעו התנגדות לכך שבשביל לעבור שלב צריך לאסוף "מגנים", ואם לא אספתם מספיק עליכם לחזור על השלב בפעם הנוספת. 

בנוסף, המשחק חידש מנגנוני לחשים, כמו לדוגמה האפשרות לשלב כוחות ובכך ליצור לחשים חזקים יותר. כמו בכל המשחקים הקודמים, אפשר במשחק לאסוף סוכריות ברטי בוטס וקלפים עם דמויות. המשחק יצא למחשב, ולקונסולות פלייסטיישן 2, XBox, PSP ול-NDS.

איך המשחק נראה
 

הארי פוטר ומסדר עוף החול

שנתיים לאחר מכן, בשנת 2007, יצא המשחק החמישי בסדרה המקורית של הארי פוטר על ידי חברת EA ביחד עם חברת הסרטים האחים וורנר. המפתחים למדו את הטעות שלהם, ונתנו במשחק החדש מרחב פעולה גדול יותר בסגנון עולם פתוח. בפיתוח המשחק לקחו חלק כמה מעריצים שונים. במשחק יש מערכת נקודות מתגמלת: על כל משימה ולחש שנעשים כמו שצריך, השחקן מקבל נקודות - ככל שיש יותר נקודות, כך הלחשים חזקים יותר וכך הוא נחשף לסרטונים של מאחורי הקלעים.

במשחק אפשר להילחם בתלמידי סלית'רין במסדרונות, לשחק שחמט קוסמים, טאקי מתפוצץ וגוגואים. חשוב לציין שבמשחק גם וויתרו על האפשרות לבחור דמויות אחרות לשחק דרכם ואת רוב המשחק אתם חייבים לשחק דרך הארי. לקראת סוף המשחק תשחקו כדמבלדור וכסיריוס בלק. העלילה של המשחק מתמקדמת בחזרתו של וולדמורט וחזרתו למלוא כוחו. הארי צריך להתמודד עם התערבות של מספר הקסמים שמטיל בספק את מה שהוא אומר ואת סגנית המנהל, אמברידג' שעושה לו את המוות. המשחק זמין ל-PS2/3, ל-Xbox 360 ולמחשב.

כך המשחק נראה
 

הארי פוטר והנסיך חצוי הדם

בשנת 2009, כשנתיים לאחר המשחק הקודם, יוצא משחק דומה לקודמו על ידי חברת EA ביחד עם חברת הסרטים האחים וורנר, אך עם תוספות במשחק. במשחק תוכלו ללמוד קווידיץ', להכין שיקויים אצל פרופסור סלגהורן, להגיע למקומות חדשים כמו שיער הכניסה של הטירה ומגדל האסטרונומיה ועוד. חלק מהמשימות יהיו בלילה (לדוגמה: לקחתם את לונה לאבגוד למסיבה של פרופסור סלגהורן והוא שולח אתכם להפעיל את הזיקוקים) וחלק מהמשימות יהיו מוכרות כמו דו קרב נגד אוכלי מוות או תלמידים במועדון הקרב של בית הספר. 

מזכירים כי העלילה של המשחק מתמקדת בספר מוזר שהארי מוצא של הנסיך החצוי הדם. הנסיך הזה כתב הערות לכל שיקוי בערך בספר וכתב הערות עם לחשים שהוא המציא. במקביל לזה, הארי צריך להתמודד עם מושג האהבה ושיקויים רלוונטים ועוד. המשחק יצא במחשב, פלייסטיישן 2, ב-wii, ב-xbox 360, וב-nintendo ds.

כך המשחק נראה
 

הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 1

המשחק יצא בעשור האחרון, בשנת 2010, על ידי חברת EA Games ועושה את העבודה בחלק מהתנאים. הגרפיקה מעולה במיוחד, העלילה העקבית שמוצגת במשחק היא מעולה וחווית הלחשים יותר מלאה משאר המשחקים. במשחק תוכלו לחקור בעלי ברית לשעבר, תלחמו עם אוכלי מוות ותתקדמו אל עבר המלחמה עם וולדמורט. המשחק בעצם הופך לסוג של משחק ירייה מגוף שלישי. במשחק תוכלו להתחבא מתחת לגלימת העלמות כשצריך או לשתות שיקוי פולימיצי. המשחק מרגיש כמו משחק ירייה, עם צורך הכרחי להתחבא מאחורי סלעים כדי למנוע פגיעה ואף שימוש בשיקויים (רימונים) כנגד האויב. המשחק יצא במחשב, פלייסטיישן 3, ב-wii, ב-xbox 360, וב-nintendo ds.

 

הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2

שנה לאחר מכן התבשרנו במשחק נוסף של חברת EA Games והיה צריך ללמוד מכל הביקורות שהיו על המשחק הקודם. הדבר העיקרי שהיה במשחק הם דווקא הקרבות, מקשים מיוחדים ללחשים וצריך ללחוץ כמה פעמים בשביל להגיע ללחץ הרצוי. במשחק נוספה אפשרות של התעתקות כדי לברוח מהקרבות, יכולת שקיימת אצל הארי. אפשר לשחק בנוסף בתור שחקנים רבים אחרים (מרון והרמיוני ועד פרופסור מקגונגל).

המשחק מגיע לנקודות שיא לקראת סופו, בקרב הקשה ביותר כנגד וולדמורט. אם היה חסר לכם במשחק קרבות, בשלב הזה אתם תרגישו שאתה ממצים את זה עד הסוף. אבל אין מה לעשות - למרות הכל, זו החוויה המדהימה ביותר של הארי פוטר, בגלל הגרפיקה וההתרגשות בסוף העלילה. המשחק יצא במחשב, פלייסטיישן 3, ב-wii, ב-xbox 360, וב-nintendo ds.

כך המשחק נראה
 

לגו הארי פוטר 1-7

אחד המשחקים שיצאו בשנים האחרונות על ידי חברת TTGames, זה שני משחקי הלגו של הארי פוטר ביחד - הראשון הוא על השנים 1-4 והשני הוא על השנים 5-7. במשחק אתם תעברו את כל עלילת הארי פוטר אך בצורה לגו. זה אומר שלא רק תחוו את העלילה מחדש, אלא תמצאו סצנות משעשעות וטיפשיות כיאה למשחקי לגו. אין הרבה לכתוב על זה, מה שבטוח זה שלחוות את זה בפעם נוספת עושה הרבה - ובשביל המעריצים השונים זו חוויה שכדאי לעבור. 

 

Hogwarts Mystery

על המשחק הזה כתבנו ממש לאחרונה והבענו את התאכזבתנו הרבה. המשחק מאפשר לכם לעבור את השנים בהגוורטס, אך בצורה מונוטנית ומשעממת. המשחק דומה למשחקי מובייל מסוימים שבשביל לבצע פעולות, "מבזבזים" נקודות אנרגיה ואז צריך לחכות בשביל שהמד יעלה חזרה. המשחק זמין להורדה בכל חנות אפליקציות.

 

זווית מבטו של מעריץ מושבע // נבו טרבלסי

האמנם המשחק הראשון יצא עוד כשהייתי ילד מאוד קטן, אבל שלוש שנים לאחר יציאתו אני זוכר שאני יושב מול המחשב של אמא שלי ומשחק בראשון. מלא בהערצה ועיניים נוצצות, שקקתי את המשחק ושמחתי על כל שלב שעברתי ועל כל מכשול שעקפתי. במהירות סיימתי את המשחק ועברתי למשחקים האחרים, עד ממש המשחקים האחרונים. ברמה מסוימת, חשוב לי להצביע על משהו שבמבט לאחור עלול להתפספס - כאחד שגדל על הסדרה וגדל עם הארי בכל צורה, יש משהו במשחקים שהוא באמת קסום. מהגרפיקה הגרועה במשחק הראשון ורק חווית הקסם מהשביעי, החוויה הכוללת היא שעוברים פה תהליך מילד קוסם לקוסם בוגר ועצמאי. אפשר להעביר ביקורת קשה על המשחקיות של המשחקים ועל מאפיינים מסוימים - אבל החוויה הכוללת היא במילה אחת: קסם.

תגובות