ארגון הבריאות העולמי: "משחקי מחשב הם הפרעה נפשית". צילום: Fotolia

ארגון הבריאות העולמי: "משחקי מחשב הם הפרעה נפשית"

בהחלטה שקבע השבוע ארגון הבריאות העולמי הוכרה תופעת ההתמכרות למשחקי מחשב כמחלה נפשית. האם נראה מכוני גמילה לגיימרים ועד כמה ההחלטה הזו באמת תשנה משהו? כל הפרטים והפרשנות

בעידן בו הרגישות החברתית והמודעות לבריאות הנפש הן בשיא, החליט ארגון הבריאות העולמי לקטלג את תופעת ההתמכרות למשחקי מחשב באופן רשמי כהפרעה נפשית.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

הגדרתה המדויקת של ההפרעה היא: "תבנית מתמשכת או חוזרת של משחק במשחקי וידאו או משחקי דיגיטל בפורמט מקוון (אינטרנט) או לא מקוון". לפי נוסח החלטת הארגון, ההפרעה באה לידי ביטוי בשלושה דרכים:

החלטה זו התקבלה בזכות לא מעט פניות שקיבל הארגון בשנים האחרונות מהורים מודאגים שהתמכרות למשחקי המחשב השפיעה על ילדיהם. אחד הגורמים להתגברות התופעה הוא המשחק "Fortnite" שמשך בשנה האחרונה מליוני ילדים ונערים מסביב לעולם. שמו של המשחק נקשר לא פעם בתופעות התמכרות ואובססיביות לגבי המשחק הפופולרי. 

האם המשחק הפופלרי גרם להתגברות תופעת ההתמכרויות?
האם המשחק הפופלרי גרם להתגברות תופעת ההתמכרויות? © יחסי ציבור 

על אף ההכרה הרשמית בתופעה, קשה לדעת האם החלטת הארגון באמת תשנה משהו; שכן מכוני גמילה למכורים למשחקי מחשב נשמע רעיון מופרך. ועולה גם שאלת הרלוונטיות של החלטה זו, איך היא עשויה לעזור לאותם מכורים לצאת מהמצב בו הם נמצאים מלבד תיוג התופעה כמחלה. שעה שמשרד הבריאות בישראל וככל הנראה גם במדינות אחרות בעולם, לא מתכוונות למגר את התופעה עם חקיקה משמעותית או הטלת מגבלות על המכורים - הסיבה העיקרית היא חוסר היכולת הטכנולוגי להגביל את אותם מכורים. עם זאת, הצעד ההכרתי בתופעה וסימונה כמחלה, בהחלט יכול להגביר את המודעות ולעזור לסובלים ממנה עם סימון התופעה כדבר לא שגרתי.

 

 

 
תגובות