חופש הביטוי: נחסם לאחר שדיווח על שחיתות בפייסבוק. GettyImages

חופש הביטוי: נחסם לאחר שדיווח על שחיתות בפייסבוק

לפייסבוק יש כוח רב, עד כדי שאם יש עיתונאי שמפרסם דיווחים על שחיתות בפייסבוק, החברה יכולה פשוט לחסום אותו. כן, זה סיפור אמיתי.

העיתונאי מתיו קרוואנה גליציה רק רצה לבצע את עבודתו בצורה נאמנה, אבל זה עלה לו ביוקר. גליציה היה חלק מצוות הפרסום של מסמכי פנמה  - אוסף מסמכים חסויים של משרד עורכי הדין "מוסאק-פונסקה" מפנמה. המסמכים האלו מכילים אינפורמציה על יותר מ-200 אלף חברות מכל העולם ועל בעלי המניות שלהם.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

מה הבעיה, אתם בוודאי שואלים? המסמכים כוללים ראיות לפעילויות פיננסיות לא בהכרח חוקיות בין פוליטקאים ממדינות שונות, ראיות על הלבנת הון, ריאיות על קשרים פסולים בין גופים שונים ועוד מסמכים מרשיעים. במהלך עבודתו, שם לב גליציה כי באחד המסמכים יש הוכחה כי ראש ממשלת מלטה, ג'וזף מוסקט, עוסק בפעילות מושחתת. הוא החליט לפרסם את זה בחשבון הפייסבוק הפרטי שלו, אבל ימים ספורים לאחר מכן, גילה העיתונאי שחשבונו נחסם ואילו הסטטוסים שכתב נמחקו. 

© shutterstock

גילציה סיפר כי הוא לא ראה שהסיפור מפורסם בעיתונים המסורתיים, לכן הוא החליט שהוא רוצה לפרסם את סיפור השחיתות בפייסבוק כדי להגיע לקהל הרחב וכדי שהאזרחים יקבלו לידיהם את המידע לפני הבחירות לראשות הממשלה שעתידות להתחרש ביוני. מיד לאחר הפרסום הראשוני של גילציה, איים ראש הממשלה מוסקט לתבוע את העיתונאי ומיד לאחר מכן נחסם חשבונו. התקרית עוררה חששות לגבי האופן שבו פייסבוק מצנזרת תוכן. גליציה אמר: "האירוע שחוויתי הוא מאיר עיניים, כי רק אז הבנתי עד כמה השתיקה והענישה של החסימה היא משמעותית בעיניי עיתונאי".

פייסבוק יצאה בהצרה לאתר TheVerge ואמרה כי "אנחנו חוקרים את הפוסטים האלו ומדברים עם מר גליציה, כדי שיוכל לפרסם את מה שהוא צריך, מבלי לכלול פרטים פרטיים, מיותרים, שיכולים להביא לסיכון בטחוני. אם נגלה ששגינו, נחזור בנו".

אנחנו מכירים גם בישראל מקרים דומים לזה, בסוף 2015 פייסבוק חסמה את הפרופיל של "הצל" (יואב אליאסי) והשעתה אותו ל-30 ימים. אליאסי ידוע בפעילות הענפה שלו בפייסבוק וכמי שלא פוחד להביע את דעתיו הפוליטיות. הוא מעלה תכנים, הכוללים תמונות, דיווחים מהשטח, קטעי וידאו אישיים ועוד. חסימת החשבון הגיעה ימים ספורים לאחר שנחשף כי פרסומיו של הראפר זוכים לחשיפה ואהדה אדירה ברחבי הרשת החברתית.

תגובות