יום האינטרנט הבטוח: 8 טיפים לגלישה נכונה ומוגנת. Fotolia

יום האינטרנט הבטוח: 8 טיפים לגלישה נכונה ומוגנת

כחלק משבוע הגלישה הבטוחה, היום חל יום האינטרנט הבטוח. כדי לוודא שאתם באמת יודעים איך להזהר באינטרנט, תומר ברוק הביא עבורכם מספר טיפים, שכנראה חלקם יפתיעו אתכם

היום (ג') זה יום האינטרנט הבטוח, ולמרות שאנחנו בטוחים שאתם יודעים הכי טוב איך לשמור על עצמכם במרחבי הרשת, תמיד יש משהו חדש ללמוד. הנה כמה טיפים שיעזרו לנו לצלוח את גיל ההתבגרות בעולם הוירטואלי, מבלי לסכן את עצמנו ואת החברים שלנו.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

וויי פיי ציבורי בטוח? אין דבר כזה

חברים, אין חיה כזאת וויי פיי ציבורי בטוח. גם אם מדובר במקום פופולארי ומוכר, צריך להבין שלוויי פיי הציבורי חסרות ההגנות שאנו זקוקים להן כשאנחנו גולשים באתרים חשובים כמו אתרי קניות, או כשאנחנו רוצים לבדוק את היתרה של החשבון שלנו בבנק. לכן, חכו עם השופינג ועם הבירורים לרשת הביתית המאובטחת שלכם.

אל תשתפו יותר מדי ברשתות החברתיות

כל בלוגר מתחיל יודע שכדי להגדיל את כמות הלייקים, מומלץ להוסיף מיקום לתמונה שהוא מעלה באינסטגרם. אבל חשוב שתזכרו, ברשתות החברתיות מסתובבים המון אנשים שרק מחכים להזדמנות לאסוף עליכם מידע, אנשים שמשתפים מיקומים בתדירות גבוהה מסכנים את עצמם בכך שהם מאפשרים לזרים לדעת עליהם הכל (הרגלי קניות, בילוי, תחביבים) זרים ינצלו מידע זה לטובתם. הפרטיות שלכם כבר לא תהיה שלכם.

ואם כבר רשתות חברתיות...

פרופילים מתחזים הם אמנם לא דבר חדש, אבל הם כל הזמן משתכללים. פעם היה ממש קל להבחין בפרופיל מזוייף, אבל היום קיימים כוחות שונים (בין אם מדובר בפדופילים, האקרים או אפילו טרוריסטים) שמנסים בכל דרך לגרום לכם לדבר איתם. הם מתחזים לאנשים רגילים, עם תמונות שגנבו מהרשתות החברתיות, ותוך כדי שיחה הם יבקשו מכם להקליק על לינק או להוריד אפליקציה, שתגרום להם להשתלט מרחוק על הטלפון שלכם ופשוט לרגל אחרי כל צעד שלכם. וכן, גם על המצלמה שלכם ניתן לשלוט. אל תסמכו כל כך מהר על אנשים שאתם לא מכירים באופן אישי גם אם הם נראים מעולה ויש להם יותר מ-3 תמונות ומעל ל-100 עוקבים.

© צילום: Fotolia

קבוצת הוואטסאפ שלכם כבר לא כל כך פרטית יותר

לאנשים היום יש דרך להשתחל לתוך קבוצת הוואטסאפ שלכם, בקשו ממנהל הקבוצה שיוודא שכל המשתתפים בקבוצה הם אנשים שהוא מכיר, ואם פתאום שמתם לב למישהו בקבוצה שמתנהג מוזר, או בצורה לא ראויה (מקלל, או מדבר לא יפה ואפילו מטריד מינית) יש סיכוי שהוא לא אמור להיות בקבוצה וצריך להוציא אותו ממנה. במידה ואתם מרגישים פגיעה קשה שווה לפנות ל-105, צוות פוגענות ברשת של המשטרה.

אל תענו למיילים שמבקשים מכם לחדש סיסמה – אלא אם אתם יזמתם את ההחלפה

כיום מומחים בהונאה יכולים למצוא את המייל שלכם בקלות, להתחזות לאתר כלשהו שאתם מנויים עליו, ולבקש מכם להיכנס ללינק כדי לאפס את הססמא שלכם. שימו לב טוב טוב למיילים הללו ואל תיכנסו ללינק המצורף - יש סיכוי גדול שלחיצה על הלינק תוביל להשתלטות על הטלפון שלכם. אם המקור של המייל לא מוכר והמסר לא מתאים אל תענו! (יתכן שתקבלו מייל מחבר או חברה שהוא ווירוס שתקף אותם. תבררו לפני שאתם נכנסים עדיף לבדוק מלהידבק).

האפליקציה לא נמצאת בחנות של אפל או של אנדרואיד? אל תורידו אותה

אל תורידו אפליקציות מחנויות שאתם לא מכירים. גם הן, כמו המיילים המוצפנים שהזכרנו קודם, עלולות להיות מודבקות בוירוסים ששתלו האקרים שרק מחכים להזדמנות. ההאקר הכניס למשחק או לקובץ או אפילו לתמונה תוכן זדוני שברגע שנגעתם בו הוא יכול להכנס למכשיר שלכם ולבצע גנבה של כל תוכן שנמצא בו.

© צילום: Fotolia

אל תשמרו תמונות רגישות בטלפון - האקרים תמיד מחפשים מידע רגיש

היו השנה מספר רב של מקרים בהם תמונות אינטימיות פרטיות דלפו לרשת של סלבס ושדרני טלוויזיה והפכו נחלת הכלל. המצב הפגיע הזה יכול היה להמנע על ידי שמירה נכונה של תמונות אישיות אילו בצורה מוצפנת או העברה שלהם לתיקיה מוצפנת במחשב אישי. מידע מוצפן לא ניתן לפתיחה בקלות ולרוב לא יתאמצו לפרוץ אותו.

החלפת סיסמאות

חשוב להחליף סיסמאות במחשבים, טלפונים, טאבלטים, ומצלמות רשת ברגע הקבלה שלהם. יש אתרים שמרכזים אלפי מצלמות רשת כולל בחדרים פרטיים לטובת כל מי שרוצה להכנס בחינם. החליפו סיסמה בסיסמה מורכבת כמה שניתן וכסו את המצלמות בלפטופים ומצלמות הרשת בכדי לשמור על הפרטיות שלכם.

תומר ברוק הוא מומחה סייבר מחברת טלדור

תגובות