בלתי נמנע: איומה של הבינה המלאכותית על שוק התעסוקה. צילום מסך מיוטיוב

בלתי נמנע: איומה של הבינה המלאכותית על שוק התעסוקה

ענף הבינה המלאכותית מתקדם ומתפתח בקצב מהיר, ויחד עם היתרונות הרבים שהוא מביא עמו, לא ניתן להתעלם מאיומו הממשי על שוק העבודה

בשנים האחרונות ניתן לשים לב לצמיחה ולהתפתחות בתחום הבינה המלאכותית (AI). תחום זה מכיל ספקטרום רחב של שימושים, החל משילובו בעולם הסלולר על ידי פיצ'רים חדשניים ועד התרומה הרחבה שלו לעולם הרפואה. אולי אלו דווקא המעלות הרבות שלו שמרחיקות אותנו מאיומו הממשי על שוק התעסוקה, האיום שבו יום אחד אנחנו או קרובי משפחתנו, נוחלף על ידי מחשבים.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

תחום החקלאות ועובדי האדמה

כיום ישנם לא מעט אנשים העוסקים באחד מן המקצועות הקשים אך החשובים ביותר, חקלאות. הם אלו שדואגים לכך שיהיה לנו משהו על הצלחת. בעוד שבזמן האחרון צומחות לעיתים תגובות מחאה על תנאי עבודתם בשוק הציבורי, סביר להניח שבעתיד אותם אנשים, המתקיימים מעבודת כפיים זו, יוחלפו על ידי רובוטים. חשוב לשים לב כי עתיד זה אינו רחוק במיוחד לנוכח העובדה כי כיום ישנם כבר אב-טיפוסים של "רובוטי חקלאות", שגוברים על האדם הפשוט בזכות יעילותם המירבית ומהירות תפוקתם. אותם רובוטים (שחלקם אף מגיעים בצורה של רחפנים) מתפרשים על פני שטח רחב, דואגים לשתילה ולמהלך הגידול של הצמחים ולקטיפתם.

© צילום מסך מיוטיוב

תחום הרפואה

תחום הרפואה כעת נמצא בתחושה של אופוריה לנוכח הפיתוחים הטכנולוגיים שפוקדים אותו. אם נשווה את תחום הרפואה לפני עשרות שנים למצבו כיום, ההבדל שנמצא יהיה בלתי נתפס. כל יום מפתחים בכל העולם עומלים על פיתוחים אוונגרדים על מנת למצוא תרופות וטיפולים חדשניים לסרטן או שיפור סיכויי הצלחת הניתוחים בהיבטים שונים. כיום שילובם של טכנולוגיות רבות, המתבססות על טכנולוגיות הבינה המלאכותית מהווה איום לצורך האנושי בכוח העבודה. כבר בתקופה זו במדינות שונות בעולם ישנם "רובוטים רופאים" אשר כל פעולות הניתוח נעשות על ידם בלבד, ללא צורך בהתערבות אנושית. 

נהגי מוניות ואוטבוסים

אם נתן עינינו לסרטי המדע הבדיוני של שנות ה-90, קרוב לוודאי כי אחד מהדגשים הטכנולוגים שנוכל למצוא שם הם מכוניות ללא נהג, מכוניות אוטונומיות. מאז ומתמיד כאשר עסקו בצופנו של העתיד, מכוניות אוטונומיות עמדו בראש הרשימה לדברים שיקרו. כבר בשנה הבאה, אולימפידת סיאול 2020, תתרחש יריית הפתיחה, כאשר כחלק מרצונה של העיר למנף את התיירות בה, תציג העיר שירותי תחבורה אוטונומיים - רכבות, אוטובוסים ומוניות, כל אלה יעשו ללא נהג, רק על ידי הבינה המלאכותית. אפשר רק לשער כי מאותו רגע נמצא עצמנו בנקודת האל-חזור וכי כל מקצועות התחבורה יעמדו לסיכון יותר מאי פעם.

© צילום מסך מיוטיוב

תחום התעשייה ועובדי מפעלים

אחת מתנועות המחאה הכואבות ביותר בחברה הישראלית היא מחאתם של עובדי המפעלים המוחלפים על ידי תוכנות מחשב ורובוטים. על פניו, הרובד האנושי נראה חסר חשיבות בהשוואה לתפוקתם של המכונות. בהיבט הכלכלי, אין צורך לשלם למכונות עבור עבודתם על יש לשלם רק על המכונות. בהיבט העבודה השותפת, הרובוטים עובדים 24/7 ללא צורך בשום הפסקות. בעלי המפעלים מודעים לזה ויודעים שיותר רווחי עבורם להחליף את כוח האדם בכוח הטכנולוגי.

המחשבים יחליפו את בני האדם בשלב כלשהוא, אין ספק. השאלה האמיתית היא מתי זה יקרה ובאיזה היקף. ישנם מקצועות אשר שילובם של הרובוטים בתפקודם השוטף הוא בלתי נמנע אך יש לזכור גם את המקצועות החופשיים, כמו כתיבה, שירה, מקצועות המתבססים על קשר בין-אישי, שאותם כרגע, בעתיד הנראה לעין, לא נתונים תחת האיום הטכנולוגי.

 

 
תגובות