כך מפתים צעירות לשלוח תמונות אינטימיות. צילום: adobestock

כך מפתים צעירות לשלוח תמונות אינטימיות

חשבון אינסטגם מזוייף מפתה בנות לשלוח תמונות של כפות הרגליים שלהן. החשבון המזויף, שמתחזה לחשבון של רשת חנויות הנעליים "אלדו", מפתה צעירות לשלוח תמונות אישיות בטענה כי מדובר באודישן דוגמנות. רשת "אלדו" הגישה תלונה במשטרה

תמונות של כפות רגליים נשמעות כמו דבר תמים לגמרי, נכון? אז זהו, שממש לא. חשוב שתדעו שיש אנשים שמתגרים מינית לא רק מתמונות חושפניות, אלא אפילו מתמונות של כפות רגליים. כן, כן, זה אולי נשמע מוזר. אבל זה לגמרי קיים. כשמסבירים על הסכנות הטמונות ברשת והטרדות מיניות, מדברים על שליחת תמונות אינטימיות, או יותר נכון - אי שליחתן. אבל לפעמים אפילו בקשה כביכול תמימה, לתמונה של כפות רגליים יכולה להיחשב להטרדה. 

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

לא אחת מדברים על הסכנות הטמונות ברשת. הרשתות החברתיות הן כר פורה להטרדות, מיניות או לא מיניות, בין אם מדובר בפישינג, השתלת ווירוסים או שידול לשליחת תמונות אינטימיות. מכיוון שבני הנוער הם המשתמשים העיקריים של הרשתות האלו, קל יותר לפנות אליהם עם הצעות שונות, מגוונות, מקוריות ומפתות ולעיתים הם אף נופלים קורבן במעשה המרמה או ההטרדה.

דוגמא לכך היא מקרה בו פנו אל צעירה מאזור השרון (אבל לפרוגי נודע כי לא מדובר במקרה בודד), בעזרת חשבון אינסטגרם שעונה לשם "_aldo_shoes_il" וגם נושא את לוגו חברת הנעליים המוכרת. הפנייה נעשתה כביכול על ידי בחורה שהציגה עצמה כשיר ברדה - נציגה אחראית מטעם אלדו שעובדת עם הסוכנות של החברה לאיתור וליהוק דוגמניות חדשות וצעירות שיופיעו בקטלוג מוצרי החברה.

 

© צילום מסך של חשבון האינסטגרם המתחזה

מי שעומד מאחורי החשבון הזה, השקיע מאמצים רבים כדי ליצור מצג שווא של עמוד אינסטגרם אמיתי ומקצועי. לפיד החשבון הועלו תמונות שנגנבו מהרשת של כוכבות ודוגמניות שונות. התמונות המקשטות את  החשבון המזויף הן כלל לא תמונות של נעליים, אלא של בחורות שונות, חלקן מפורסמות, שמשדרות מיניות. אולי זו עוד דרך של מי שעומד מאחורי העמוד, לסמן לקורבנותיו אילו תמונות הוא מחפש ובאילו "פוזות" הבנות צריכות להצטלם כדי לעבור את האודישן. 

אבל זה לא הכל - עוקבים נקנו מהודו ואפילו בשיחה הפרטית, דאגה שיר הנציגה להסביר מדוע הפנייה לא נעשתה מחשבון האינסטגרם הרשמי של אלדו: "העמוד הנ"ל, בניגוד לעמוד הרשמי שלנו... פועל למטרת גיוס וסינון מועמדות לפי התאמה רלוונטית... הטעות של רוב המתמודדות שאני פונה אליהן היא שהן בטוחות שבדרך כלל לקמפיינים כאלה מחפשים שמות גדולים וזה ממש לא נכון, אנחנו מחפשים נטו את כף הרגל הספציפית שתתאים לנו".

כדי להתחיל את שלב המיון והסינון בדרך להגשמת חלום הדוגמנות, על הבנות שפונה אליהן שיר, לשלוח בשלב הראשוני תמונות של כפות רגליים. "מה שנדרש ממך בשביל הגשת מועמדות זה ממש כמה תמונות בלבד", הסבירה שיר בהודעה הפרטית וממשיכה "מהזווית העליונה של כפות הרגליים, ומזווית תחתונה". עוד הגדילה לעשות אותה נציגה ואף שלחה תמונות של צעירות אחרות לדוגמא.

 

 

כאשר אנחנו שלחנו תחקירנית לנסות ולדלות מידע ממי שעומד מאחורי ניהול העמוד הזה, החשש כנראה עלה בלב מי שעומד מאחורי התרמית והבקשות החוזרות שלנו להגיע לאודישן פנים מול פנים, במקום לשלוח תמונות, נענו בסירוב בטענה כי המיון הראשוני נעשה לפי תמונות בלבד. 

חשוב לזכור שכאשר מדובר על תקשורת עם אנשים או גופים זרים ברחבי הרשת, אין לדעת מי באמת עומד מאחורי הפנייה ומאוד קשה לדעת אם היא אמינה או לא. מנגד, לעיתים כן יש סימנים שיכולים להעיד על חשבון או אדם מזוייף - שם מוזר, עוקבים קנויים, תמונות לא מקוריות וגנובות, חוסר רצון להזדהות או לתת פרטים מזהים ועוד. 

מרשת אלדו ישראל נמסר: "אלדו הינה חברה בינלאומית ואין קמפיינים המצולמים בישראל. עם זאת, בחודשים האחרונים קיבלנו פניות מנשים שקיבלו פניות לשלוח את מועמדותן לקמפיין החברה מהעמוד המתחזה, וכך נודע לנו עליו. אנחנו פועלים במספר מישורים להסיר את העמוד, החל מתלונה שהוגשה במשטרה, ועד לפניות חוזרות ונשנות לאינסטגרם. לצערנו, כל פעם מוסר מהרשת עמוד אחד, אך בו זמנית נפתח אחר עם שם דומה, וממשיך להטריד נשים. אנחנו מקווים שבעקבות כתבה זו משטרת ישראל תפעל ביתר שאת להסיר את העמוד לצמיתות, ולמצות את הדין עם העומד/ים אחוריו".

תגובת פייסבוק: "בעקבות פנייתכם הצוותים הגלובליים שלנו בחנו את המקרה והחשבון המדובר הוסר בגין התחזות והונאה. יצויין כי החשבון לא הוסר עד לשלב זה כיוון שהדיווח היחיד שהתקבל לגביו היה בגין 'התחזות לאם פרטי'".

מה חשוב לדעת? איגוד האינטרנט הישראלי נותן חמישה טיפים להגנה במשלוח תמונות: 

  • כלל ברזל: לא שולחים תמונות ארוטיות עם פנים. אף פעם. אין לדעת לאן התמונה תתגלגל.
  • זרים ברשת: זכרו שמי שהכרתם לפני חצי שעה באינסטגרם או בפייסבוק הוא עדיין אדם זר. לא שולחים לו תמונות או מידע אינטימי כלשהו.
  • הצעות עבודה ומחמאות: היו ערניים, ואפילו התייחסו בחשדנות!  כיף לקבל מחמאות והצעות לעבודה בדוגמנות אבל המציאות היא שבמרבית המקרים הן לא מגיעות מהרשת. נכון לחשוד בכל הצעה כזו.  
  • בדקו ברשת את הפרופיל שפנה אליכם. בוודאי לפני שמעבירים אליו תמונות כלשהן. סימנים מחשידים לפרופילים פיקטיביים: חשבון חדש לגמרי או יחסית חדש, מעט תנועה בחשבון ומעט תמונות. כדי לבדוק את התמונות ניצן גם לחפש אותן בגוגל תמונות כדי לראות אם הן מועתקות/גנובות. 
  • לא ליפול בפח המוכר של "הוא שלח לי קודם" - חשוב לזכור שגם אם הצד השני הקדים לשלוח לכם תמונה שלו (וזה לא משנה אם היא אמיתית או פיקטיבית) אינה מוכיחה שהוא לא יעשה שימוש לרעה בתמונה שלכם!

מה לעשות אם כבר שלחתם את התמונות?

  • חשוב מאד לדווח למשטרה.
  • חשוב לתעד כל מסך או קשר עם מי שהתמונות נשלחו אליו.
  • פנו אל לצוות נטיקה של איגוד האינטרנט הישראלי - והם ינסו לעזור לכם ככל האפשר. ניתן לפנות בוואטסאפ או טלפונית: 054-8-858911 או netica.org.il 

 

   

תגובות