"הרגשתי שבא לי למות": ההתמודדות עם שיימינג ברשת. צילום: shutterstock

"הרגשתי שבא לי למות": ההתמודדות עם שיימינג ברשת

מה קורה כאשר אתם חווים שיימינג? מה אתם עושים ואיך אתם מרגישים? תמר (שם בדוי) מספרת לנו על מקרה השיימינג שלה ואיך היא הרגישה

אתם פותחים את הפייסבוק ורואים פוסט מלא שנאה כלפיכם. איך אתם מרגישים? מה אתם עושים? גם, למי אתם פונים? מקרה של שיימינג מכוער ברשת ושיחה צפופה עם אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי.

עוד בערוץ הדיגיטל של אתר פרוגי:

קודם כל, למי שלא יודע, לאורנה יש הגדרה חד משמעית לשיימינג. "שיימינג בעיקרון, כשמדברים על המונח הזה, היסטורית הוא נועד כדי לבייש אדם שסרר. אם אנחנו מדברים על תופעת השיימינג בארץ, או בכלל בעולם, זה בעצם הכפשת שמו של אדם. כמעט כל תופעות הבריונות והאלימות ברשת הן סוג מסוים של שיימינג. זה בא לידי ביטוי בקרב בני נוער כשמפיצים תמונות מביכות, מציגים נערים אחרים באור שלילי, מעליבים, מספרים סיפורים שהם לא נכונים".

© shutterstock

תמר (שם בדוי, השם שמור במערכת) מספרת לנו מה קרה לה: "מישהי העלתה תמונה חושפנית שלה לקבוצה סגורה, זה ממש עצבן אותי והייתי חייבת להגיב על זה. כתבתי לה בפרטי משהו לא נעים ו"איך בעצם את מעלה תמונות שכאלו" ומה היא מצפה שלא יגידו עליה דברים מגעילים. היא ענתה לי שאיך אני מעלה תמונות ואני מצפה שלא יקראו לי מכוערת. היא צילמה מסך ושיתפה את זה", על הפוסט הזה היו 200 לייקים ו-50 תגובות שנאה עליה, כך היא מספרת לנו.

מי אלו האנשים שכתבו את אותן התגובות? אלו חברים מהכיתה?

היא שוללת את זה שאלו חברים מהכיתה ומספרת: "הייתי הולכת למפגשים בסנטר, האנשים שפגשתי שם - אלו האנשים שירדו עליי. אלו אנשים שפגשתי דרך האינטרנט. מדובר על אנשים שבקושי מכירים אותי ואני לא כל-כך מכירה".

שאלנו אותה איך זה גרם לה להרגיש, והיא ענתה ש"הייתי בדיכאון שלושה חודשים. מחקתי את הפייסבוק, החזרתי ומחקתי שוב. עברה חצי שנה מאז ואני עדיין מחכה שהפוסט הזה יימחק", היא ממשיכה לספר לנו. "הרגשתי שבא לי למות ובכיתי המון. ביקשתי ממנה המון פעמים סליחה, היא לא קיבלה ואמרה שמגיע לי עונש על מה שאמרתי. ביקשתי ממנה גם להוריד את הפוסט מהפייסבוק והיא לא עשתה את זה".

 מה יש לך להגיד לבני נוער שחווים את זה כיום?

"קודם כל, לא להתחיל את המריבות האלו. אני חייבת להודות שאני התחלתי את זה, לכן אל תעשו את זה. שנית, תפנו לאנשים ואל תהיו לבד, אתם לא צריכים להיות לבד" היא אומרת בביטחון ואומרת שלמרות שהיא הייתה לבד אז, היא עדיין חושבת שזה עצה טובה.

© shutterstock

תפסנו את אורנה היילינגר, מנהלת המרכז הבטוח באינטרנט של איגוד האינטרנט הישראלי לכמה שאלות חשובות:

מה הנפיצות של התופעה הזו בקרב בני נוער בישראל?

"הסטטיסטיקה אומרת שאחד מכל שלושה ילדים נפגע ברשת. אבל הסטטיסטיקה הזו היא קצת בעייתית, מכיוון שכל אחד שנמצא ברשת נפגע, או פוטנציאל לפגיעה. כשאני אומרת למישהו משהו וחושבת שזה נורא מצחיק, אני לא יודעת באיזה מצב הוא יהיה כשהוא יקבל את ההודעה, במצב של חוסן נפשי, במצב קשה, כל אמירה תראה שונה בהתאם למצב של של מי שקיבל את ההודעה. פנים מול פנים, כשאנחנו אומרים לבן אדם משהו, אנחנו יכולים להבין כשאנחנו עוברים גבול, ואז אנחנו יכולים לרכך את הדברים שלנו. ברשת, אנחנו לא רואים את התגובה של הבן אדם כשהוא מקבל את ההודעה, ולכן צריך לחשוב לפני שאומרים למישהו משהו ברשת."

אורנה מספרת לנו שלאחרונה גם חברים מתקשרים ומדווחים שילד בכיתה, או בחברה שלהם נפגע, שזה חדש. היא מפרטת לנו מה הם עושים כשהם מקבלים פנייה מנער שעבר שיימינג. "בראש ובראשונה, כשנפגע מתקשר אלינו ומדבר עם מישהו, עם קול אנושי, כבר יש אלמנט של הרגעה. יש מישהו שמכיל אותו ואומר "טוב שהתקשרת" ו-"אתה לא לבד", ומסביר לנפגע שהוא לא היחידי שחווה את החוויה הנוראה הזו. ואנחנו מסייעים בהיבט הפלטפורמה, זאת אומרת שאם מישהו מספר לנו שהוא נפגע בפייסבוק או באינסטגרם, גוגל או יוטיוב, אנחנו פונים בשם הנפגע לאותה פלטפורמה ומבקשים להסיר את אותה תמונה, או פוסט, או תוכן פוגע".

© נבו טרבלסי

מה את ממליצה לנוער שנפגע משיימינג?

"קודם כל, הוא באמת צריך להבין שהוא לא לבד. יש אפשרות לקבל עזרה. לא להסס לדווח, לא להסס לספר למישהו, לפעמים צריך לקבל פרספקטיבה של מישהו אחר בשביל לחזור לאיזון ובשביל שיהיה יותר קל להתמודד עם זה. יש לנו את הקו החם של איגוד האינטרנט, אפשר רק לדבר, לא צריך אפילו להזדהות, רק לפנות ולספר לנו ואנחנו נעזור. אם יש צורך נפתור את זה ברמת הפלטפורמה וניתן כלים להתמודדות ביום יום".

מה תגובת פייסבוק בנושא?

כפי שקראתם, אתם רואים שנעשו פניות רבות לפייסבוק בבקשה למחוק את הפוסט המדובר. בכל הפעמים שניסו, בפייסבוק לא מחקו את הפוסט. לאחר פנייה שלנו לרשת החברתית הגדולה ביותר, הפוסט נמחק ובכך נמחק גם השיימינג שנעשה לתמר בפוסט הזה. 

אל תשארו לבד עם דבר שכזה, תדברו עם אנשים על זה ותורידו את האבן הזו מהלב שלכם. 
התקשרו לקו החם של איגוד האינטרנט הישראלי 03-9700911

תגובות