מדאיג: סכנת הנפצים הופכת לטרנד וויראלי בטיק טוק. צילום מסך מטיקטוק

מדאיג: סכנת הנפצים הופכת לטרנד וויראלי בטיק טוק

כמדי שנה, יחד עם בואו של חג הפורים, עיסוקם של בני הנוער בנפצים בתקופה הזאת עולה. אך כעת, עם העניין הרב סביב אפליקציית הטיק טוק - הנפצים הופכים לאתגר וטרנד ברשת שסוחף אחריו עוד ועוד צעירים

חג פורים - חג גדול לילדים, אך לא רק בצדדים החיוביים. כמדי שנה, גם לקראת החג הנוכחי אנו רואים שימוש רב של בני נוער מרחבי הארץ בנפצים וזיקוקים לא חוקיים, לא בטיחותיים ולא מאושרים לשימוש, במיוחד לא בקרב בני נוער. אך מעבר לסכנת השימוש ש"התרגלנו אליה", השנה התווספה סכנה חדשה שמגדילה את החשיפה השלילית לנושא - העבירה על החוק הפכה לטרנד וויראלי בטיק טוק.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

לא מעט כותרות שליליות עלו סביב האפליקציה החברתית הפופולרית לאחרונה, גם הפעם מדובר בחשיפה לטרנד שעלול לסכן חיי רבים וביניהם בני נוער שהם משתמשיה העיקריים של האפליקציה. בני נוער רבים מישראל רוכשים ומשתמשים בנפצים המסוכנים, מתעדים את תהליך ההדלקה והפיצוץ של החומרים ומעלים לטיק טוק כדי להפוך את הסרטון לוויראלי וליצור טרנד חדש ברשת. טרנד שכאמור, עלול להסתיים בדרכים קשות במיוחד. מדובר במשתמשים צעירים פרטיים וחלקם אף מנהלים עמודים ייעודים לסרטוני נפצים שרובם הם מצלמים בעצמם. 

עמוד נפצים בטיקטוק
עמוד נפצים בטיקטוק © צילום מסך

בחלק מהסרטונים נראה נער מדליק נפץ ומשחררו על כביש עירוני ובכביש מהיר - מה שגם עלול לסכן את הנהגים בכבישים; בסרטון אחר מתועד מקרה בו לאחד מהנערים הנפץ כמעט התפוצץ בפנים;  משתמש אחר הדליק זיקוק בתוך מגרש חצי מקורה והרשימה עוד ארוכה. אך הדגש כמובן הוא לא עצם מיקום הדלקת הזיקוקים והנפצים - אלא החשיפה לסכנה לשם יצירת סרטון וויראלי וצבירת פופולריות ברשת בכל מחיר. כידוע באפליקציה החברתית קל יותר לסרטונים להצליח. האלגוריתם של החשיפה גמיש יותר וסרטונים הופכים לפופולריים ומגיעים לעמוד ה-"פור יו" (ההמלצות) בקלות. כך כאמור, נחשפים לסגנון הסרטונים המסוכן עוד שלל צעירים, שיכולים אף לחקות את הפעולות המסוכנות שמתועדות, כדי לנסות ולהרוויח גם עוקבים וחשיפה בטיק טוק. זה רק עניין של זמן עד שצילום סרטון כזה יוביל לאסון גדול.

 

ומה מצידה של האפליקציה? לעיתים היא מסירה סרטונים שכאלו, אך לרוב מסתפקת באזהרה קטנה (מדי) שהיא מצמידה בתחתית לכל סרטון מסוג זה ובה כתוב: "הפעולה המוצגת בסרטון הזה עלולה לגרום לפציעה קשה". אך לנוכח שלל הסרטונים ולהצלחתם ברשת - זה לא בדיוק מה שעוזר להילחם בדבר כי הסרטונים עדיין מופצים להמוני צעירים בעיקר דרך דף הנחיתה של הטיק טוק. אחד הילדים שהעלה את הסרטונים אף כתב בתיאור הסרטון: "יש שמועה שנפצים מגיעים בקלות ל'פור יו'" - כך שמבחינתם מדובר בעוד טריגר לחשיפה, וויראליות ואנדרנלין של סכנה. חשוב להדגיש - הנפצים מסוכנים לכשעצמם, לא רק בגלל השימוש בו כטרנד באפליקציה, גם שימוש לא מתועד מהווה עבירה פלילית וסכנה מיידית למפעילים ולאנשים השוהים מסביב לפעולה כמו גם עוברי אורח או הגרים ליד, ואף נפגעי טראומה ובעלי חיים.

מילה מאיתנו: פופולריות היא לא בכל מחיר, וויראליות היא לא מראה של המציאות. אנו סבורים שלמרות שלל האזכורים הרעים סביב האפליקציה יש לה לא מעט יתרונות כמו עידוד יצירתיות וקבלת האחר, אך עם שימוש בה לרעה - זה הורס גם לאחרים, מסכן אחרים ואף פוגע גם בכם. אם כבר החלטתם לנסות את מזלכם ברשת ולנסות להיות וויראלים - יש מספיק דרכים בטוחות יותר לעשות זאת - החיים שלכם שווים יותר מכל לייק, שיתוף, צפייה וכמות עוקבים.

 
תגובות