כבר לא הנער מהיוטיוב: "התבגרתי מאז, רוצה שיכירו את הדר אשוח האמיתי". צילום פרטי

כבר לא הנער מהיוטיוב: "התבגרתי מאז, רוצה שיכירו את הדר אשוח האמיתי"

"החוויה הזאת הייתה מאוד מוגזמת ולא פרופורציונלית. היא לימדה אותי שכסף ממש לא קונה אושר... כשחזרנו לארץ לא הצלחתי לעבוד כמו שצריך, לא הצלחתי להתאפס על עצמי והרגשתי מדוכא. למזלי, בדיוק באותה תקופה יצאתי למסע לפולין והוא לגמרי שינה לי את החיים" • הדר אשוח בראיון חושפני על הכישלונות, הצלחות ותהליך ההתבגרות שהוא עבר

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

נתחיל ב"שאלת השאלות" - למה החלטת להפסיק עם הפרסומות ביוטיוב?

"קיבלתי את ההחלטה לפני כמה חודשים. חשוב לי שאנשים יבינו שהדר בן ה-16 בפרסומות ביוטיוב הוא לא מי שאני היום - התבגרתי, השתנתי ולכן גם הפסקתי לפרסם ביוטיוב. רציתי שאנשים יקשיבו לי באהבה ולא דרך שנאה. התחלתי ליצור תוכן בטיקטוק ופתאום אתה רואה איך שכל הדעות האלה משתנות. אני מביא את הצד האמיתי שלי ומספר על התמודדויות שלי בתחומים שונים, ואנשים אוהבים את זה".

מעבר לכך, אשוח מדגיש שתהליך ההתבגרות שהוא עבר השפיע גם על התפיסה שלו בנוגע להצלחה: "היום אני מבין שהצלחה נמדדת ביכולת שלך לחיות את החיים כמו שאתה רוצה. אם מישהו מכניס משכורת מינימום, אבל אומר לי שהוא חי איפה שהוא רוצה ויש לו חברים שהוא אוהב - בעיניי הוא הבן אדם הכי עשיר בעולם. בתור מישהו שבגיל ההתבגרות כל הזמן רדף אחרי כסף, אני יכול להגיד שהכסף עצמו הוא לא מה שעושה אותך מאושר אלא החופש והיכולת לעשות מה שבאמת עושה לך טוב. לדעתי, זה הדבר שגורם לך להיות מאושר ואז היכולת לעזור לאנשים אחרים".

אתה אומר שבגיל ההתבגרות רדפת אחרי כסף, איך זה התחיל?

"מגיל קטן הייתה לי 'שריטה' שגרמה לי לרצות להיות עשיר וזה היה החלום הכי גדול שלי. היום אני מבין שזה בעצם רצון לשפע ויכולת השפעה חיובית, הרבה מעבר לעניין החומרי והכסף עצמו. אז בבית הספר היסודי במקום להקשיב בשיעורים הייתי יושב ובונה בעצמי משחק מחשב, מתוך מחשבה שבעזרתו ארוויח כסף. אחרי בערך שנתיים, הרגשתי שזה לא מתקדם לשום מקום והחלטתי ללמוד תכנות ובניית אתרים". 

"בעזרת הידע שצברתי, התחלתי להרוויח כסף מבניית אתרים לעסקים של ההורים של חברים שלי. בשלב כלשהו התחלתי להרגיש שאני מוכר את הילדות שלי: בהפסקות, בזמן שכל הכיתה שיחקה במגרש אני ישבתי מול המחשב בכיתה ותכנתתי. הבנתי שאני עושה משהו לא נכון וחשבתי שזה רעיון טוב לבקש מהלקוחות תשלום חודשי על תחזוקת וקידום האתר שלהם, כך שלא אצטרך לשבור את הראש על איך להביא לקוחות חדשים. הבעיה הייתה שלא היה לי שום מושג בקידום אתרים וגיליתי את זה אחרי שהצעתי לאחד מהלקוחות לקדם לו את האתר תמורת 500 שקל לחודש, והוא כמובן לא הסכים. אבל, הוא הציע לי לקנות ביחד קורס שמלמד 'שיווק שותפים' ולהתחיל לעבוד ביחד. הרגשתי שסוף סוף יש לי הזדמנות אמיתית להצליח ולהרוויח כסף אז כמובן שהסכמתי".

בנקודה מסוימת, אשוח החליט לוותר על הקורס ולנסות להיכנס לתחום באופן עצמאי. בניסיון הראשון שלו הוא הפסיד 10 אלף שקלים, אך עם הזמן הוא למד מהטעויות שלו - ובגיל 17 כבר הכניס רבע מיליון שקלים. באותו הזמן הוא קיבל הצעה מפתיעה: שליו יפרח, אחד האנשים שהוא עזר להם להצליח, הציע לו לפתוח ביחד קורס שיווק שותפים. אחרי התלבטות ארוכה, אשוח הסכים להצעה וכך הוא, יפרח וטל פלג החלו לעבוד ביחד ולגלגל המון כסף. 

מה זה בעצם שיווק שותפים?

"שיווק שותפים בפשטות זה כמו יח"צנות או תיווך נדל"ן. אם מישהו מוכר מוצר מסוים באינטרנט אתם יכולים לשווק את המוצר שהוא מוכר ולהביא לקוחות לחנות שלו, ועל זה אתם מקבלים אחוזים. מאחורי רוב הדברים שאתם קונים באינטרנט עומד מישהו שמשווק אותם בסתר כך שאתם בכלל לא יודעים שהוא קיים. הכל נעשה באופן מתוחכם ואנונימי: נניח שבן אדם מחפש בגוגל נעליים - מאוחר יותר תופיע לו מודעה על נעליים של חברה מסוימת. אותו האדם לא ידע שאתם, בתור המשווקים של חברת הנעליים, דאגתם שהמודעה הזאת תופיע אצלו".

איך הצלחת לשלב בין העבודה לזמן פנוי וחיי חברה?

"אני רואה הרבה יזמים שמטיפים לאנשים לעזוב הכל בשביל העבודה - תחביבים, חברים, כל דבר שאוהבים לעשות בזמן הפנוי וכביכול לא מקדם אותך. אני נגד הגישה הזאת, בעיניי הצלחה צריכה להיות דבר כיפי ולא שוחק. אני בגיל 14-16 עבדתי נורא קשה ושילמתי מחירים על זה. כן היו לי המון חיי חברה, טסתי בכל העולם ונפגשתי גם עם אנשים מבוגרים והכרתי חברים מכל התחומים, אבל מצד שני לא הייתי ישן הרבה והייתי עושה דברים שמאוד פגעו בבריאות שלי".

"מבחינת לימודים, אני מאוד מכבד את ההורים שלי. אבא שלי אמר לי: 'כל הכבוד שאתה מצליח, אבל אני רוצה שתוציא תעודת בגרות'. היו לנו הרבה ריבים על זה, אבל בסופו של דבר כיבדתי את ההורים שלי והוצאתי תעודת בגרות. נכון שלא באמת השתמשתי במה שלמדתי בחמש יח"ל מתמטיקה, אבל זה נתן לי מוסר עבודה וכלים לעתיד שכן היו שימושיים, ככה שלא הייתי אומר שכדאי לוותר על תעודת בגרות בשביל להתעסק במה שאתם אוהבים. מדי פעם צריך לעשות בחירות והחלטות, אבל בסופו של דבר כן אפשרי ללכת על שני השבילים". 

© צילום פרטי

ובכל זאת, אין מצב שלא הייתה נקודת שבירה.

"בכיתה יב', אני הייתי מותש מהעבודה והרגשתי שנמאס לי לעבוד. החלטתי לטוס לתאילנד לחמישה שבועות ביחד עם השותפים, ובשבועות האלה בזבזתי רבע מיליון שקל. זה היה מאוד מוגזם ולא פרופורציונלי. כל החוויה הזאת לימדה אותי שכסף ממש לא קונה אושר, הוא לא יגרום לאדם דכאוני להיות מאושר והוא לא פותר את כל הבעיות שיש בחיים. אחרי שחזרנו לארץ, הרגשתי שהכל משתנה. לא הצלחתי לעבוד כמו שצריך, לא הצלחתי להתאפס על עצמי. הרגשתי מדוכא ולא היה לי כוח לעשות כלום. למזלי, בדיוק באותה תקופה יצאתי למסע לפולין. הוא היה מאוד משמעותי עבורי וממש שינה לי את תפיסת העולם. הבנתי שאני צריך להעריך את החיים שלי וכל דבר שיש לי: מדינה, אוכל, בגדים, מקום לגור בו. אז הבנתי שאין לי תירוצים, אני צריך לעבוד ולהשיג את המטרות שלי".

לאחר שניסו את מזלם בחו"ל אך המשיכו להיכשל ולהפסיד סכומים גדולים, אשוח ושותפיו החליטו לנסות להקים שוב את העסק שהם עזבו בארץ. לדבריו: "גילינו דבר שנקרא 'שיווק דיגיטלי'. למעשה, הכלי הזה עוזר בכל תחום: כל שיטה שתבחר דרכה להרוויח כסף באינטרנט - אם תדע שיווק דיגיטלי, אתה תוכל להצליח בשיטה הזו הרבה יותר. אז אחרי שחזרנו לארץ החלטנו שאנחנו רוצים ללמד שיווק דיגיטלי והקמנו את אקדמיית 2100, שזה הבית ספר הכי גדול כרגע באינטרנט ללימודי שיווק דיגיטלי. הקורס הכי טוב שעשיתי בחיים שלי - 70 שעות תוכן, יש תעודות בסוף וכדומה.

 

© צילום פרטי 

למרות כל השגרה העמוסה שלך, היה לך חשוב להתנדב?

"בעיניי כסף לא שווה כלום בלי ערכים. הערך שתמיד הוביל אותי הוא ערך הצדקה, לתת תמיד כמה אחוזים מההכנסות לצדקה וכמובן התנדבות בקהילה. אחד הדברים שהיו מאוד חשובים לי הוא ילדים ונוער על הספקטרום האוטיסטי, גם בגלל שאני אישית מגיל קטן נרתעתי מהם וברגע שהתבגרתי אמרתי שאני חייב להתגבר על הרגשות שלי ולעזור להם. אני התנדבתי איתם במשך שנתיים, והרגשתי יותר שהם התנדבו איתי. זה מה שאיזן אותי, זה הדבר שהשאיר אותי איכשהו על הקרקע. אתה מכניס סכומים ענקיים ביום אחד ואז אתה עוזב הכל בצד ומשחק עם הילד. לראות ילד שבתחילת השנה לא מצליח לתפקד חברתית ובסוף השנה כבר יש לו חברים והוא אפילו מתחיל לדבר - בעיניי זה מדהים. זה היה סיפוק עצום".  

© צילום פרטי

מה לגבי ביקורות שליליות? איך אתה מתמודד איתן?

"בהתחלה היו כאלה שלא לקחו אותי ברצינות בגלל הגיל, אבל אז הוכחתי להם שאני באמת טוב במה שאני עושה. הייתי נוסע למפגשים של יזמים דיגיטליים ולא היו מתייחסים כל כך לדעות שלי, אבל ברגע שהתחלתי באמת להצליח הכל התהפך. יש משפט שאני אוהב שאומר: 'הדבר הכי זול בעולם הוא דעות של אנשים אחרים'. לכולם כבר יש דעות וכולם רוצים למכור לך את שלהם".

"האמת היא שעד גיל ההתבגרות הייתי ילד מופנם, חנון, היה לי רק חבר אחד. בכיתה ב' חזרתי הביתה בוכה, באתי לאבא שלי והוא שאל אותי מה קרה. אמרתי לו: 'אבא, קראו לי קוף'. הוא הסתכל עליי ושאל: 'הדר, אתה קוף?', אמרתי לו 'לא', אז הוא שאל אותי - 'אז למה אתה בוכה?'. אז לדעות של אחרים אין באמת משמעות, אם אומרים לך שאתה נוכל ואתה לא נוכל - מה אתה מתייחס? תעשו את העשייה שלכם ותהיו אתם". 

בסופו של דבר, הצלחת להתגבר על הקשיים ולהפוך לאדם מצליח. מהו ההישג שאתה הכי גאה בו?

"חד משמעית הספר שלי שעומד לצאת ממש בחודש - חודשיים הקרובים, ונקרא 'זה לא רק הכסף'. אני חד משמעית הכי גאה בו, כי ממש הכנסתי ידע שיגרום לבן אדם שקורא את הספר לדעת איך לעשות כסף באינטרנט, להקים עסק דיגיטלי ולהתעשר ממנו. מעבר לזה, אני מספר בו את הסיפור הלא מצונזר שלי והקשיים שחוויתי במהלך החיים שלי ואיך הצלחתי למנף אותם להצלחה".

"בספר יש שבעה שלבים לעושר שאני גיבשתי מהניסיון שלי. השוותי את ה'נוסחה' הזו לאנשים מצליחים רבים וגם בדקתי אותה בעצמי פעמיים, אלה השלבים בקצרה:

1. אובססיה - אתה צריך לדעת מה אתה רוצה, כמה, למה ומתי, ולהיות אובססיבי לגבי זה. מגיל קטן ידעתי בגדול מה אני רוצה לעשות, ידעתי שאני רוצה לעשות את המיליון הראשון שלי לפני גיל 18 ולהתעשר ממשהו שקשור לתחום המחשבים. הרבה אנשים אומרים שהם לא יודעים למה להיות אובססיביים, אז העניין הוא להבין מה אתם אוהבים ומשם תגיעו למה שאתם רוצים להשיג.
2. אומץ - לקחת את האובססיה שלך ולהוציא אותה לפועל. חשוב להבין שאם אתם מאוד אובססיביים לדבר מסוים, הזדמנויות גם יגיעו בעצמן וחשוב לממש אותן. מעבר לזה, תאזרו אומץ ותפעלו - תגשו להורים של חברים, תגידו ששמעתם שיש להם עסק ואתם רוצים לבנות להם אתר, כל הדברים האלה דורשים אומץ אבל צריך לעשות אותם.
3. יישום מהיר - להתחיל משהו ולעשות אותו כמה שיותר מהר, גם אם אתה נכשל.
4. מוסר עבודה - לעבוד חכם ולדעת להתמיד, לדעת שכל יום אתה מתקדם קצת.
5. שיטה - לבחור את השיטה (שיווק שותפים, עסק פיזי וכו') שדרכה רוצים להרוויח כסף.
6. כישלון ולימוד מחדש - כישלון בעיניי הוא ה-מפתח להצלחה. זה שלב מאוד חשוב, בסופו לומדים מהרבה טעויות וצוברים כלים להצלחה.
7. מינוף - ששת השלבים הראשונים יגרמו לכם להרוויח כסף, השלב הזה יגרום לכם להתעשר. העניין בשלב הזה הוא להשקיע כסף בתחומים אחרים, בעסקים, באנשים כך שלא יווצר מצב שאתם תלויים בגורם אחד".

מאילו דמויות אתה שואב השראה?

"אני לוקח השראה מהמון אנשים, מכל אחד אפשר לקחת משהו. נניח, יש לי המון הערכה למפורסמים כמו סטטיק ובן אל, שהצליחו בגדול למרות כל התגובות השליליות שהם קיבלו בהתחלה. אם לבחור בן אדם אחד שאני לוקח השראה מכולו ולא רק חלקים מסוימים: הרב שלמה קרליבך זצ״ל, זה בן אדם צדיק שנתן את הלב והנשמה שלו לעם ישראל, חילק לצדקה את רוב הכסף שהיה לו, קירב לבבות ולמרות שרוב הציבור לא העריך אותו בימי חייו - הוא תמיד היה נחמד לאנשים ותמיד ראה את היהלום שבתוך כל יהודי".

מהן התוכניות שלך לעתיד הקרוב?

"הייתי רוצה להקים עסקים בתחומים נוספים, ובעיקרון יש לי שלושה תחומים שמאוד מעניינים אותי, ובאחד מהם אני הולך להתמקצע: מדעי המוח בדגש על כל מה שקורה בתהליך תפיסת המחשבה שלנו, מדעי החלל ובוטניקה. מדעי החלל בעיניי הוא תחום שהולך להתפרץ בשנים הקרובות, בהחלט שימושי ללמוד אותו. מעבר לזה, הייתי רוצה להתקדם ליזמות חברתית - עדיין לא סגור על איזה תחומים ואיזה קונספט, אבל הייתי רוצה להחזיר את הכוח לאזרחים ככה שאנחנו נוכל לדאוג לעצמנו, בלי תלות בפוליטיקאים".

נסיים בדבר שחשוב לך שבני ובנות נוער ידעו. 

"לא משנה מי אתה, מה אתה ומה עשית עד היום - אתה יכול להיות עשיר. אתה יכול להיות חופשי כלכלית, יהיו דברים שתצטרך לעשות בדרך ויהיו קשיים אבל זה מה שנדרש כדי להצליח. לא משנה איפה אתה נמצא כרגע ומה אתה עושה, תמיד יש משהו קטן שאתה יכול לעשות כדי להתקדם למטרה שלך. תשמרו על האובססיה, האומץ, המוסר עבודה, ותזכרו שאף אחד לא יכול לקחת מכם את הזכות להיות מאושרים ומעושרים". 

 

תגובות