You Can Make It: הפלטפורמה שתלמד אתכם מה שבאמת חשוב!. ADOBESTOCK

You Can Make It: הפלטפורמה שתלמד אתכם מה שבאמת חשוב!

"Makes" היא פלטפורמה חדשה שעוזרת לנוער ללמוד דברים שלא מלמדים בבתי ספר וחשוב שכולנו נדע • עם יוצרי תוכן מוכשרים, שפה צעירה ואינספור תכנים מעניינים שמדברים בגובה העיניים, מספר מתן גנני, מנכ"ל החברה, מאיפה הגיע הרעיון ומה המטרה.

"Makes" היא חברה שמפתחת פלטפורמת למידה לנוער, בה מלמדים חינוך פיננסי, ביטחון עצמי, צילום ועריכה, פיתוח משחקים והכל בחינם לגמרי. עם יוצרי תוכן מוכשרים ושפה צעירה "Makes" מסתמנת כפלטפורמה מבטיחה ביותר. בריאיון מיוחד עם מנכ"ל החברה, מתן גנני, הוא מספר על הפלטפורמה החדשה, תהליך היצירה והיעדים שלה. 

 עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

© עמותת תפוח

- מה המטרה של Makes?

"בראש ובראשונה המטרה של 'Makes' זה לתת לנוער בישראל איזשהו מקום שיוכלו ללמוד בו תכנים שבאמת נכונים ורלוונטיים לחיים. מעולמות כמו השכלה פיננסית, תכנות, ביטחון עצמי, צילום. לתת להם מקום שלא נופל באיכות ובחוויה שלו מטיקטוק או פורטנייט. מצד אחד יש את המטרה לתת את המקום הכי טוב ורלוונטי לנוער ללמוד את הדברים האלה, ומצד שני אנחנו כן רוצים לאפשר גם לבתי ספר, ארגוני נוער, כל מי שבעצם עובד עם נוער איזשהו כלי שבעזרתו הוא יוכל ללמד את התכנים האלה".

- Makes יכול להשתלב בתוכנית הלימודים בבתי הספר?

"לגמרי. אנחנו רוצים שאלו שילמדו שם, שלא ירגישו שהם לומדים, שלא ירגישו שזה בית ספר וחד משמעית הם לא מרגישים שהם לומדים. אנחנו רוצים לעזור לבתי ספר ללמד ככה. כבר השנה עשינו פיילוטים עם עשרות בתי ספר, ושנה הבאה זה הולך לגדול".

- מאיפה בא מלכתחילה הרעיון לאתר?

"מאיפה לא?! כולם! גם תלמידים שלומדים בבית ספר, גם כל מי שעובד במערכת החינוך מודעים בדיוק לבעייתיות, שמצד אחד יש את הקצב שהעולם מתקדם בו, ומצד שני יש את הקצב שמערכת החינוך מתקדמת בו ומדובר בשני קצבים מאוד מאוד שונים. לצורך העניין, אני היום בן 41, סיימתי ללמוד לפני יותר  מעשרים שנה ומי שלומד היום, לומד פחות או יותר את אותם התכנים שאני למדתי. Makes נולדה מתוך חיבור עם עמותה, שהיא אחת העמותות הגדולות בארץ, "עמותת תפוח", שהיא מתעסקת בחינוך טכנולוגי למעלה מעשרים שנה. משם זה הגיע, מהחיבור הזה".

 

© צילום מסך

 

- איך היה תהליך היצירה של הפלטפורמה?

"תהליך היצירה היה מדהים. התחלנו מאיזשהו רעיון שעבר באופן מאוד פשוט, ליצור פלטפורמה דיגיטלית ללמידה עצמאית של בני נוער, שמתמקדת בעולמות שהם הכי פרקטיים ורלוונטיים במאה ה-21. משם התחיל הרעיון. דבר ראשון הבאנו צוות של אנשים מהמון עולמות, אנשי טכנולוגיה ומוצר שמגיעים מרקעים של גיימינג, מרקעים של יצירת תוכן. יש לנו פסיכולוגית קלינית שמתמחת בכלכלה התנהגותית, אנשי חינוך. יש לנו יוצרי תוכן, אנשים שמגיעים מעולמות טיקטוק, יוטיוב, אינסטגרם. אז התחלנו בהליך של לדבר עם המון בני נוער. שלחנו סקרים לאלפי בני נוער, עשינו עשרות שעות של ראיונות עם בני נוער. ניסינו להבין מהם מה הם רוצים ללמוד, מה חסר להם היום, איפה הם כן אוהבים ללמוד, מה הם עושים כשהם לא לומדים ומה הפלטפורמות שהם הכי אוהבים. הסתכלנו על כל מיני אפליקציות שכן מצליחות בעולמות של החינוך, ניסינו להבין מה הם עושים טוב, ומה הם עושים פחות טוב. אחרי זה התחלנו לפתח כל מיני גרסאות ראשוניות של המוצר. כל גרסה שפיתחנו בדקנו אותה על כמה מאות בני נוער. כל פעם הוספנו פידבקים, מה עובד טוב ומה פחות טוב. בסוף הגרסה שיש היום באוויר, הגרסה שאיתה כבר נכנסנו להמון בתי ספר השנה, זו בעצם הגרסה החמישית שפיתחנו בשנה. רק אחרי שפיתחנו את כל הגרסאות המקדימות, בדקנו והגענו למוצר איך שהוא נראה היום, ואנחנו כל הזמן מחדשים ומפתחים.

- למה היה כל כך חשוב ליצור פלטפורמה כזו?

"איך שאני רואה את זה יש שתי סיבות מרכזיות. הראשונה, אני חושב שיש איזו קונספציה אצל הרבה אנשים שללמוד זה לא כיף. זה משהו שאני רוצה לשבור. גם אני כשהייתי תלמיד לא הייתי תלמיד מדהים אף פעם. גם אני חשבתי שללמוד זה לא כיף ורק כשגדלתי גיליתי שאני אוהב ללמוד. כשהעברתי הרצאה לכיתה של הילד שלי בכיתה ה', שאלתי את התלמידים 'מי פה לא אוהב ללמוד?' ומן הסתם הרבה ילדים הרימו את היד. התחלתי לתחקר אותם על כל מיני דברים שהם כן אוהבים. ביקשתי מאחד לספר על שחקן כדורגל, ביקשתי ממישהי לספר לי על סדרת טלוויזיה. אלו דברים שהם יודעים לדבר עליהם המון. הסברתי להם שהם לא נולדו עם הידע הזה ושהם למדו אותו. דבר שני ואני חושב שיותר חשוב, אני מכיר מלא חברה שמסיימים תיכון ומסיימים צבא, יוצאים לחיים ואין להם מושג מה זה משכנתא, ריבית, בורסה, מניות ועוד אלף ואחד דברים שהם סופר רלוונטים וחשובים וכל אחד צריך לדעת אותם. נגיד אחד המסלולים שלנו זה מסלול בביטחון עצמי ודימוי גוף, שזה תוכן בעיניי שאין בן אדם בישראל שלא צריך ללמוד את זה. רואים כל כך הרבה כסף הולך לפיתוח טכנולוגיות לא טובות, הימורים וגיימינג למשל, וכל כך מעט כסף הולך לפיתוח טכנולוגיות למידה, שזה גם משהו שהייתי מאוד שמח אם היה משתנה".

 

© צילום מסך

 

- איך התכנים מותאמים לנוער?

"לפני שאנחנו מתחילים לפתח איזשהו מסלול אנחנו בודקים עם בני נוער אם הם רוצים ללמוד את זה בכלל. אז אנחנו ניגשים לכתיבה הפדגוגית של המסלול, יושבים מומחי תוכן, מחליטים מה רוצים ללמד ואיך ילמדו את זה. כותבים ממש את התוכן כמו שכותבים כל תוכן חינוכי. אחר כך מי שמנהל את התוכן אצלנו זה שגיא ברייטנר, שהוא בעצמו התפרסם ככוכב רשת אבל יש לו גם ניסיון בעולם הפרסום. הוא בעצם לוקח את התוכן הלימודי הזה ומתאים אותו לשפה של הנוער. הוא מנהל אצלנו את הצוות של יוצרי התוכן שהתפרסמו ביוטיוב, טיקטוק, אינסטגרם והם אלה שבסופו של דבר מגישים את התוכן".

- אם הפלטפורמה היא חינמית, איך היא עסקית?

"זה כמו לשאול את השאלה הזאת את אינסטגרם, פייסבוק... לשמחתנו אנחנו חיים בעולם שאנחנו כן יכולים להציע פלטפורמה בחינם אבל כן להרוויח מזה כסף, למרות שאנחנו לא עושים ולא נעשה כסף מפרסום בניגוד לכל החברה שהזכרתי קודם. באמת חשוב לי להגיד שהפלטפורמה היא חינמית לגמרי, וכמו שאמרתי בהתחלה אנחנו כן עובדים בשיתוף פעולה עם ארגוני נוער וגופי חינוך שהכסף בעצם מגיע משם".

- אתה חושב שאם הפלטפורמה הייתה קיימת בזמן הקורונה, היה לבני נוער יותר קל להתמודד עם התקופה או להצליח בלימודים?

"אני חושב שזה היה נותן להם עוד מקום להיות בו וללמוד בצורה חיובית דברים שהם רלוונטים. אנחנו לא רוצים להתחרות בבית ספר, אנחנו לא מציעים תכנים בתנ"ך, בהיסטוריה ובגיאוגרפיה ובנושאים שיושבים על העולמות של הבגרות ושל הבית ספר. אנחנו רוצים להיות משהו משלים".

- מהן השאיפות הגדולות עבור Makes?

"אנחנו רוצים להיות מקום עבור כל נער ונערה בישראל שמבינים כמה העולמות האלה חשובים לעתיד, שהם ילמדו וימצאו בו את התכנים שלהם. אנחנו רוצים גם שכל בית ספר בישראל וכל ארגון נוער ילמדו את התכנים האלה. בסופו של דבר, אנחנו רוצים גם לקחת את זה הרבה מעבר לישראל. לתרגם את התכנים לשפות שונות".

תגובות