גרטה הישראלית: הנערות שפועלות למען איכות הסביבה. כריכה: הוצאת אגם

גרטה הישראלית: הנערות שפועלות למען איכות הסביבה

לכבוד יציאת שני ספרים חדשים בהשראת פעילת הסביבה הצעירה, גרטה תונברג, מועמדת פרס נובל לשלום, החלטנו לחפש את "גרטה הישראלית" ולראיין שתי צעירות ישראליות הפעילות גם הן בנושא האקלים והסביבה

גרטה תונברג היא נערה שוודית, אך גילה הצעיר לא מנע ממנה להצליח לסחוף אחריה מיליוני צעירים (ואף מבוגרים) מכל העולם במאבקה למען הצלת כדור הארץ. בגיל 15 בלבד הוכרזה גרטה כאישה המשפיעה ביותר בשוודיה, ונבחרה על ידי מגזין ה- Times לאחת מ- 25 בני הנוער המשפיעים בעולם. בגיל 16 הוכרזה גרטה כמועמדת לפרס נובל לשלום לשנת 2019. בבתי הספר ברחבי העולם, וגם בישראל, לומדים על גרטה ופועלה. המנהיגים הגדולים בעולם מתמודדים עם הסוגיות שהיא מעלה, חוקים בארצות וביבשות שלמות נחקקים בעקבות פועלה, ואינספור ארגונים ותנועות להצלת הסביבה קמים בהשראתה.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:



"גרטה והענקים" ו- "קוראים לי גרטה – וביחד נציל את העולם" הם שני ספרים חדשים שנכתבו בהשראת דמותה של גרטה, ומטרתם להנגיש את הרקע המדעי של בעיות האקלים והסביבה לדור הצעיר ולהעביר את המסר בו גרטה דובקת, לפיו - "אף אחד לא קטן מדי בכדי לחולל שינוי, ושבכוחות משותפים באמת אפשר להציל את העולם".

לכבוד יציאת שני הספרים החדשים בישראל בהוצאת 'אגם', החלטנו לחפש את הגרסאות הישראליות של גרטה ולראיין שתי צעירות, שגם להן חשוב להיאבק ולפעול למען האקלים, הסביבה והצלת כדור הארץ.

מתוך הספר:
מתוך הספר: "קוראים לי גרטה", בהוצאת אגם


"שמי סופיה, אני בת 19, ויוצרת תוכן באינסטגרם. בעבר הייתי בלוגרית טיולים אבל כשלמדתי על משבר האקלים, לא יכולתי להשאר אדישה! כיום אני מפרסמת תוכן לגבי כדור הארץ, מצבו, כיצד לשמור עליו ומעודדת שינוי באורח חיים בעזרת העלאת מודעות! כל פוסט שלי מלווה במידע, טיפים, רעיונות, עובדות בגובה עיניים ובקרקע משותפת עם עוקביי ואנשים נוספים שנחשפים לתוכן שלי״.

"אני גוליית, ואני בת 17. אני טבעונית, ואני חושבת שטבעונות ממש מתחברת לנושא שינוי האקלים. אני כבר שנה מתכננת מיזם בתוכנית קו זינוק של ארגון שותפויות אדמונד ה רוטשילד, שהנושא שלו הוא לשבור הסטיגמות על הטבעונות ולעודד התלמידים להתנסות בטבעונות! גם התחלתי לתכנן מיזם לנטוע המון עצים בכפר שלנו."

במיוחד בתקופה האחרונה, לאחר השריפות שהשתוללו באוסטרליה - מה דעתכן על הנוער של היום? אתן חושבות שבני הנוער מודעים למשבר האקלים?
"אני חושבת שכולם שמעו על השריפות וזה באמת כואב" אומרת גוליית. "בני נוער יודעים ומודעים למצב, אבל הרוב לא באמת עושים הרבה. אני חושבת שהסיבה העיקרית לשריפה היא גידול בעלי חיים לאכילה בצורה קיצונית. ידעת שעל פי מחקרים, במשך השנים האחרונות המקור של 49% מגזי חממה באוסטרליה הם מחוות המגדלים בהם בעלי חיים לצורך אכילה? אבל לצערי, כשאני מדברת על הנושא עם הנוער, רובם מתנגד ולא רוצה לשמוע אבל לפחות מדברים על הנושא״. סופיה הוסיפה כי "אני חושבת שללא ספק יש עלייה במודעות - הרי יותר ויותר אנשים מוכנים לוותר על צריכת מזון מן החי, ממחזרים ונמנעים מפלסטיק מיותר. עם זאת, זה לא מספיק. לפחות לא בקצב הדרוש. הנושא לא מספיק מדובר, אבל מאמינה שאם אלו שמודעים יפעלו יחד נוכל לעורר שינוי משמעותי!"

למה אתן חושבות שהם לא עושים הרבה למרות המודעות?

"מאוד קשה לפעול מתוך סכנה שקיימת רק במודעות" ממשיכה סופיה. "בדיוק כמו שכולנו מודעים למוות ולמה עלול לזרז אותו, אבל בכל זאת רבים מאיתנו לא דואגים לבריאותם.. אולי אין להם את היכולת להאמין שזה באמת קורה. בנוסף, אנשים יודעים שפלסטיק ודלקי מאובנים זה רע, אבל הם לא מודעים לכמה זה רע! אני חושבת שתהיה פעולה רק אם נצליח להפוך את משבר האקלים לנושא השיחה היחידי. בעזרת הרצאות, ירידים, אירועים, מכירות יד שנייה בית ספריות, איסור חד"פ ושקיות ניילון - צריך ליצור סמל למאבק, כדי שזו תהיה תנועה ברורה!"

"נכון שיש העלאת מודעות בין בני הנוער אבל בתור נערה ששמה דגש יותר על עניין הטבעונות, אני חושבת שבני נוער לא מנסים להתרחק ממוצרי החי, או אפילו להפחית אותם, כי יש להם כל מיני סטגמות על טבעונות!" אומרת גוליית. "כמו שזה לא בריא, שאנשים טבעונים בטח מאוד חלשים, שהאוכל לא מכיל את כל הערכים התזונתיים שהגוף שלנו צריך או שהאוכל לא טעים.. אבל זה ממש לא נכון! אני חושבת שחייבים לשנות להם החשיבה שלהם על טבעונות. אבל בדיוק כמו שסופיה אמרה - הנושא מרתיע מאוד ובני נוער מעדיפים לא להתקרב ולדבר על הנושא הזה. הם לא רואים הצד החיובי שאנחנו יכולים לשנות המצב הרע שנמצאים בו. לדעתי צריך לדחוף אותם לראות שיש הרבה אנשים שעושים שינוי ופועלים לטובת העניין, ואולי זה יעודד אותם לשינוי!"

מתוך הספר:
מתוך הספר: "גרטה והענקים", בהוצאת אגם

ומה לגביכן - האם אתן תמיד הייתן מודעות לבעיות איכות הסביבה וגיליתן עניין ואכפתיות כלפי התחום? מה גרם לכן להרים את הכפפה, לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל לפעול למען יצירת שינוי?
"זה התחיל כשאימצנו כלב, התחברתי ואהבתי אותו מאוד! התחלתי להבין שגם לבעלי חיים יש רגשות בדיוק כמונו, וכך הפכתי להיות צמחונית. אחרי זה הפכתי לטבעונית. פתאום התחלתי לעקוב אחרי עמותות שפועלות בעניין זכויות של בעלי חיים, ודרכם נחשפתי והבנתי עד כמה טבעונות קשור לעניין שינוי האקלים ועד כמה המצב שלנו רע! ולכן צריך שינוי! דרך תוכנית קו הזינוק, שנתנו לי הכלים הנכונים לעשות שינוי, התחלתי לפעול בדרך שלי!" סיפרה ג׳ולייט וסופיה שיתפה ״הייתי מודעת בזכות המון סרטים תיעודיים, טיולים וחינוך. לפני שלוש שנים הפכתי לטבעונית, וכך התחיל הצעד הרציני הראשון. כיום אני בתהליך של חיים עם מינימום (בשאיפה אפס) פסולת! השינוי שלי קרה הודות לדיוויד אטינברו, מנחה סדרות וסרטים תיעודיים רבים בBBC. הצורה בה דיבר באהבה והערצה על כדור הארץ מדבקת! לכן אני כל כך מאמינה בהשכלה וחינוך! שינוי לא בא בכוח, הוא מתוכנו, בעזרת למידה״. 

אתן מאמינות שבאמת ניתן יהיה ליצור שינוי בעולם שלנו? ואם כן- במה זה כרוך?

"לגמרי!" אומרת סופיה. "זה מתחיל בנו! אני חושבת שזה כרוך בארבע דברים עיקריים: לאכול מן הצומח, לוותר על מכונית, להפחית בילודה ולהמנע מטיסות״.

"אין לנו אופציה אחרת״ הוסיפה סופיה. "אנחנו חייבים לשפר מצב הבית שלנו, שזה כדור הארץ. כי אין לנו בית אחר שאנחנו יכולים לחיות בו. אנחנו צריכים להתחיל להשתמש במוצרים ידידותיים לסביבה: כמו 'בשר' מן הצומח, אנרגיה ירוקה, להשתמש בזכוכית במקום פלסטיק וגם לנטוע עוד עצים.. אני מאמינה שיד ביד נצליח לשנות את המצב לטובה!"

מתוך הספר:
מתוך הספר: "גרטה והענקים", בהוצאת אגם


ורגע לפני סיום- יש לכן מסר לקוראי פרוגי?

"כולם חייבים לקרוא את הספרים החדשים בהשראת גרטה, כי הם מעולים!" אומרת גוליית. "אני גם מעודדת את כולם לעקוב אחרי גרטה כי היא באמת נערה מדהימה! היא מהווה סמל לשינוי שאנחנו צריכים יד ביד יחד עם גרטה להשיג אותו!", גם סופיה הסכימה עם ג׳ולייט ואמרה "כולם באמת צריכים לקרוא את הספרים! זה צעד מאוד חשוב. בנוסף, אפשר לחפש אותי באינסטגרם: @fernwehsofia, ולמצוא שם המון מדריכים וטיפים כיצד לשמור על כדור הארץ, כי אחרי הכל - זה הבית שלנו."

תגובות