ציפורי הטרף - הארלי קווין: יותר אג'נדה מסרט גיבורי על. צילום: באדיבות Tulip Entertainment

ציפורי הטרף - הארלי קווין: יותר אג'נדה מסרט גיבורי על

אמש (ה') הגיח לבתי הקולנוע סרט הסולו הראשון של הבחורה הרעה ביקום DC. "ציפורי הטרף והארלי קווין המהממת", מספק פאן בכיכובה של מרגו רובי המושלמת, אך סוטה הצידה כאשר מנסה להיות סרט גיבורי על טוב ובעל מסר וחשוב. ביקורת

הארלי קווין, הילדה הרעה של היקום הקולנועי של DC מקבלת סרט סולו ראשון, "ציפורי הטרף: והארלי קווין המהממת" - זה מה שחשבנו עליו.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

הסרט השמיני במספר ביקום הקולנועי של DC ("ליגת הצדק", "וונדר וומן") הגיע אמש (ה') לבתי הקולנוע. הוא מתרחש לאחר אירועי "יחידת המתאבדים" מ- 2016: באטמן נעלם והעיר גות'אם כמרקחה, חסרת הגנה וחשופה לפשעים. הארלי קווין נפרדה מהג'וקר בפיצוץ גדול ושמה לעצמה מטרה גדולה על הגב. כאשר הנבל הנרקסיסטי 'מסכה שחורה' מוציא חוזה עליה ועל נערה צעירה בשם קסנדרה קיין (אלה ג'יי באסקו) שגנבה ממנו חפץ יקר, השתיים נאלצות לשתף פעולה ויחד עם חבורה מפתיעה של לוחמות בשם ציפורי הטרף, יוצאות למאבק כנגד כל המאפיה.

 

דמותה של הארלי קווין מעוצבת היטב, היא מגולמת באופן מצויין על ידי מרגו רובי (שנכנסה לנעלייה של הארלי גם בסרט ''יחידת המתאבדים''). התסריט מספק לה כמה פאנצ'ים טובים ופה ושם, וכל הסרט בעצם מסופר מנקודת מבטה. מדובר במהלך נחמד שמציג לנו את הסרט עם נגיעות מהפרשנות הסובייקטיבית והמשעשעת של הארלי קווין. דבר נוסף שבלט מאוד לטובה הן התלבושות שלבשה הארלי קווין במהלך הסרט, הצבעים והעיצוב המוחצן שלהם תרם רבות לאפיון דמותה החצופה של קווין. 

© צילום: באדיבות Tulip Entertainment

יחסית לסרטי DC אחרים, מדובר בסרט שונה - הוא פחות רציני, פחות דרמטי, פחות מחובר למושגי 'גיבורי העל' של די סי. מצד שני, הריחוק משאר סרטי דיסני הופך אותו ליותר צבעוני, חצוף ומשעשע (דברים שלא תראו בהרבה סרטי די.סי, למעט "שהאזאם"). 

נעבור לבשר - המסרים של הסרט. לא הופתעתי כאשר הארלי קווין נטתה לשדר מסרים פמיניסטיים, זה לגיטימי לגמרי בקולנוע בשנים האחרונות - מסר פמיניסטי הוא תו תקן שמופיע כמעט בכל סרט מיינסטרים. והוא אכן מציב מולנו חבורת נשים גיבורות על שנלחמות בכל מי שחפץ להן רע (רובם המוחץ - גברים). ככל שהסרט מתקדם אנחנו מבינים כמה חשוב היה ליוצרים להדגיש מסרים כמו 'עצמאותה של האישה' ו-'אחוות נשים', וזה בסדר גמור - עד שזה בא על חשבון התסריט. הרגיש בשלב מסויים כי לא מדובר בסרט עם מאפיינים של סרט על גיבורי על. לקראת השליש האחרון שלו אנו ניצבים מול תסריט שתבול יתר על המידה במסרים פמיניסטיים, כאלה שפוגעים בעלילה שלו, מטשטשות את המאפיינים שצריכים להיות כלולים בסרטי דרמה-אקשן ובעיקר כאלה שלא מציגים שוויון כפי שהתנועה הזו מתיימרת להציג. וזה חבל, גם כי זה לא מייצג את חשיבות המאבק הפמיניסטי (בניגוד ל-"וונדר וומן" של DC שעשה את זה באופן נפלא) וגם כי זה פוגע באיכות הסרט.

© צילום: באדיבות Tulip Entertainment

לסיכום, הארלי קווין היא האחות הלא רשמית והיותר מפולפלת של וונדר וומן ומהווה אנטיגוניזם פמניסיטי ביקום הקולנועי של DC. מדובר בסרט משעשע ומהנה אך כזה שנותן יותר חשיבות לאג'נדה מאשר לתסריט איכותי - וזה עלול לשנות את דעתכם אם ציפיתם לראות עוד סרט גיבורי על מודרני.

 

 

 

תגובות