ייצוג מהסרטים: הישראלים שעשו לנו כבוד באוסקר. צילום: Gettyimages.IL/Handout

ייצוג מהסרטים: הישראלים שעשו לנו כבוד באוסקר

מ"סאלח שבתי" ועד דניאל גד: רגע לפני טקס האוסקר, חזרנו אל הישראלים שעשו לנו כבוד בתחרות הסרטים הבינלאומית. גאווה ישראלית!

לקראת טקס האוסקר ה-93 שייערך הלילה, אי אפשר לפספס את הנציגות הישראלית בטקס, עם סרטו הקצר של תומר שושן, "עין לבנה" (בכיכובו של דניאל גד) בקטגוריית "הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר". בזמן שאתם מחזיקים אצבעות לזכייה, אספנו לכם את המועמדויות, הזכיות, והנציגויות הישראליות באוסקר לאורך השנים, כאלו שהכי עשו לקולנוע הישראלי כבוד.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

"אנחנו במפה, ואנחנו נשארים במפה, לא רק בספורט, בהכל!" ואכן לאורך כמעט מאה שנים בהן טקס האוסקר מתרחש מידי שנה, הוא כלל מספר נציגויות, מועמדויות וזכיות ישראליות בלתי נשכחות. סרטים ישראלים החלו להישלח לאוסקר כבר בשנות ה-60, אך מעטים הנציגים שהצליחו להכנס לרשימות המועמדים הנוצצות, ואף לזכות בפרס החשוב, המוערך והיוקרתי ביותר בעולם הקולנוע, חלומו הפרוע של כל שחקן או יוצר.

"עין לבנה" עם דניאל גד © סער מזרחי, באדיבות yes

חלוץ הנציגים הישראלים באוסקר, שללא ספק הפך לאחד הבולטים ביותר שהגיעו מארצנו הקטנטונת היה יוצר הקולנוע הישראלי המוערך אפריים קישון ז"ל, שסרטו "סאלח שבתי", אחד מהסרטים הישראלים המוצלחים והזכורים ביותר בכל הזמנים, היה הסרט הישראלי הראשון שנשלח לטקס האוסקר ה-37, אי שם בשנת 1964. מדובר גם בסרט ראשון שמועמדותו התקבלה.

 

בהמשך סרט נוסף של קישון, "השוטר אזולאי" זכה להיכנס לרשימת המועמדים האקסקלוסיבית. למרות שעל שני הסרטים לא זכה קישון בפסלון המוזהב, הם "סרטי חובה" הזכורים בכל בית וישארו לעוד שנים כחלוצי תעשיית הקולנוע בארץ.

 

גם שותפו המיתולוגי של קישון, במאי הקולנוע ומפיק העל מנחם גולן, שהיה שותף להפקת מיטב הקלאסיקות הישראליות הבלתי נשכחות דוגמת "קזבלן", "אני אוהב אותך רוזה", "מבצע יונתן", והפך לאחד המפיקים המצליחים ביותר בהוליווד, קיבל מועמדות לפרס הנחשק בשנת 1977 על "מבצע יונתן".

 

עוד נציג ישראלי בולט ביותר הוא יוצר הקולנוע משה מזרחי, שזכה לשתי מועמדויות רצופות לסרט הזר הטוב ביותר בשנים 1972 ו-1973 על סרטיו אני "אוהב אותך רוזה" ו"הבית ברחוב שלוש", ואף זכה למועמדות נוספת בשנת 1977 על סרטו "כל החיים לפניו", שמבוסס על הספר המצליח באותו השם.

מלבד גולן, קישון, מזרחי ונוספים, כמה מן המועמדויות הישראליות הבולטות ביותר היו דווקא בשנות ה-2000. ארי פולמן שהועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר על "ואלס עם באשיר", יוסף סידר עם "בופור" ו"הערת שוליים", וירון שני וסכנדר קובטי עם "עג'מי". המון יוצרים שהצליחו בעזרת היצירות הקולנועיות יוצאות הדופן ופורצות הגבולות שלהם, לשקף את המציאות והחיים הישראלים דרך המסך בצורה שתסחוף את העולם.

"בופור"
"בופור" © באדיבות yes

מלבד יוצרים מוכשרים, היו לנו גם אנימטורים, צלמים, תסריטאים, מוזיקאים ושחקנים שזכו להיות מועמדים בטקס הגדול ביותר של עולם הקולנוע, לצד היוצרים המוערכים ביותר בעולם בתחומם. חיים טופול, הועמד לפרס השחקן הטוב ביותר על הסרט "כנר על הגג", ואסנת שורר הישראלית, הייתה מועמדת לפרס עבור סרט האנימציה הטוב ביותר, על הלהיט המטורף של דיסני שכבש את ליבנו, הסרט "מואנה".

הקשר הישראלי של מואנה
הקשר הישראלי של מואנה © צילום: Disney באדיבות yes

אחד מהזוכים הישראלים הבולטים ביותר הוא גיא נתיב, שזכה בשנת 2018 בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר על סרטו "Skin", שמלבד הביקורות המשבחות, היווה השראה אמיתית להמון יוצרי קולנוע צעירים להמשיך בעבודתם.

השנה, יכול להיות שנראה זכייה ישראלית נוספת בקטגוריית הסרט הקצר, עם הסרט "עין לבנה" של תומר שושן, סרט המבוסס על סיפור שחווה היוצר עצמו.

בנוסף לכך, סרט ישראלי נוסף כמעט גם הוא זכה למועמדות, ואת הכוכבת שלו, הוליווד הספיקה להכיר בשנה האחרונה מקרוב. הסרט הישראלי "אסיה" בכיכובה של שירה האס, כוכבת הסדרה "המורדת" של נטפליקס שהכתה גלים בשנה האחרונה, לא נכלל לבסוף ברשימת המועמדויות הסופית לסרט הזר הטוב ביותר, אך אין ספק שכוכבת הסרט, תישאר בסביבה עוד זמן רב.

כמובן שאי אפשר לשכוח גם את השתתפותה של גל גדות בשנתיים האחרונות כמגישת פרס, וזה רק עניין של זמן עד שנראה אותה מועמדת בעצמה לאחד הפרסים הנוצצים.

© gettyimages.IL

מלבד הנציגות הישראלית, טקס האוסקר השנה, שנערך באיחור של חודשיים בשל אילוצי הקורונה, כולל בתוכו סרטים מגוונים רבים מרחבי העולם כולו, עשרות מועמדויות של יצירות מבית ענקית הסטרימינג "נטפליקס", ונציגות מכובדת של נשים המועמדות בקטגוריות השונות. בשנים הבאות, אנו מקווים שבנוסף ליוצרים הישראלים הנפלאים, נראה גם יותר יוצרות מוכשרות, שישקפו את הקולנוע הישראלי בצורה הטובה ביותר!

תגובות