האם הסדרה החדשה "כפולים" מיועדת לילדים? ביקורת. צילום מסך מיוטיוב

האם הסדרה החדשה "כפולים" מיועדת לילדים? ביקורת

איך הייתם מגיבים אילו הייתם קמים בוקר אחד ומוצאים את תמונת הדרכון שלכם מתנוססת בחדשות בכל העולם ואתם למעשה מתפרסמים כרוצחים של בכיר איראני? הסדרה "כפולים", שעלתה לאויר אמש, מציגה לנו בדיוק את הסיטואציה הבדיונית הזו. אז מה חשבנו על הסדרה והאם מומלץ לילדים לצפות בה?

אחרי אינספור דיבורים ופרומואים, עלתה אמש בערוץ 2 הסדרה "כפולים". הסדרה, שכבר הספיקה להימכר ל-127 מדינות ועומדת להיות משודרת בהן בעברית, שידרה אמש בהקרנת בכורה עולמית את שני הפרקים הראשונים שלה. הסיפור הבסיסי עוסק ב-5 אזרחים ישראלים תמימים הקמים בוקר אחד ומגלים שהם חשודים בחיסול בכיר איראני כחלק מפעילותו של המוסד. לכל החמישה אין שום דבר משותף למעט העובדה שכולם מחזיקים בדרכון ואזרחות זרה בנוסף לדרכון ולאזרחות הישראליים.

עוד במדור הבידור של פרוגי:

הבסיס לסדרה, אותה יצרו מריה פלדמן ועמית כהן (שיצר בין היתר יחד עם רון לשם את הסדרה "תא גורדין"), מוכר. בשנת 2010 חוסל מחמוד אל-מבחוח ובזמנו, פורסם בכלי התקשורת כי המוסד הישראלי קשור בהריגתו. שבועיים לאחר מכן, גילו להפתעתם 4 אזרחים תמימים כי המוסד ביצע שימוש בשמם ולמעשה כל העולם בטוח כי הם הרוצחים. אין ספק שהבסיס לסדרה הוא מעולה והיוצרים עמדו בו בגבורה שכן רק בסיס הסדרה הוא המבוסס על פרשיית מבחוח והשאר כמובן פרי דמיונם של היוצרים.

 

מעניין היה לראות את השוני בין הדמויות ואת המצב והתגובה שיצרה אצלם החשיפה התקשורתית. בן רפאל (ישי גולן), כימאי, אב משפחה ובעל אזרחות יוונית אשר שהה בזמן החטיפה בלונדון. נטלי אלפסיה (מגי אזרזר), כלה ביום חתונתה אשר כל משפחתה משתדלת להסתיר ממנה את המצב עד לסיום האירוע החשוב אך היא מגלה אותו מספר שעות בודדות לפני חופתה ונעצרת בזמן צעידתה לחופה. אסיה ברנדיץ' (אניה בוקשטיין), גננת ובעלת אזרחות רוסית אשר שהתה בזמן החטיפה במוסקבה אך למעשה די מרוצה מכל עניין החשיפה ותשומת הלב שהיא מקבלת בעקבות הפרשה. אמה ליפמן (אורנה מסינג'ר), אזזרחית ישראלית בעלת אזרחות בריטית שרק לאחרונה עלתה לישראל. בזמן החטיפה, בילתה בלונדון יחד עם בן רפאל מבלי לדעת את שמו האמיתי והוא חושש שבעקבות הפרשה, אשתו תגלה את שעשה עימה. החשוד החמישי הוא שון טילסן (אנחל בונני), ישראלי שהידיעה המרעישה תופסת אותו בחזרתו מהודו ולא ברור מה הסיפור איתו משום שהוא מתחמק מהצוותים המנסים לתפוס אותו בכל דרך אפשרית.

מה אתם הייתם עושים?
מה אתם הייתם עושים? © צילום מסך מיוטיוב

הליהוק של כל אחד מן השחקנים שנאמרו לעיל הוא גאוני. כל תפקיד מבוצע בצורה הטובה ביותר וזה אחד הדברים החשובים ביותר בסדרה, אם לא הכי חשוב. ישי גולן שכבר ראינו אותו בתפקיד בדרמת מתח בזכיינית "קשת" ("חטופים") מצליח להפנט את הצופים שנית. מגי אזרזר תפורה לתפקידה של נטלי אלפסיה ואילו אניה בוקשטיין משחקת גם היא בצורה מושלמת את אסיה ברינדץ' בעזרת המבטא הרוסי והפלרטטני אותו יצרה לדמות. אנחל בונני המגלם את שון טילסן משחק אותו בצורה מצויינת וכפי שנאמר, עדיין לא ברור מהו סיפורו של שון ואורנה מסינג'ר נכנסה לנעליה של אמה ליפמן הבריטית התמימה בצורה יוצאת מן הכלל.

© צילום מסך מיוטיוב

הרעיון של יוצרי הסדרה לבחור בדמויות כל-כך שונות אחת מהשנייה וביניהן קווי דמיון מקשרים הוא גאוני. "כפולים" יכולה ללא ספק לעורר גאווה אצל כל ישראלי משום שמדובר בסדרה בין המוצלחות שנראו כאן לאחרונה. רמת ההפקה יוצאת מן הכלל, המשחק מעולה והעריכה מדהימה. אחד הדברים שהייתי רוצה לציין לשבח את העורכים הוא הבחירה להשתמש במוזיקת רקע מינימלית, הדבר תורם רבות לסדרה ומוסיף למתח בלי מאמץ וזה מצויין. נראה שהסדרה הזו עומדת לזכות להצלחה רבה וכמו שכבר נאמר, לא רק בישראל אלא בעוד 127 מדינות ברחבי העולם. בארץ יש נטייה להמון אנשים לראות רק סדרות מחו"ל משום שלטענתם "ההפקה בישראל לא מגיעה לקרסוליים של חו"ל" – הסדרה הזו היא בדיוק ההוכחה אל אותם המפקפקים.

אבא, אתה בטלויזיה!
אבא, אתה בטלויזיה! © צילום מסך מיוטיוב

כעת ניגש לשאלת השאלות, למי מיועדת הסדרה? הסדרה לא כללה תכנים מיניים שאינם מתאימים לילדים או כל דבר אחר אך המתח והעלילה המורכבת, בעיניי, יהיו קשים להבנה אצל קהל צעיר יותר. לטעמי, מומלץ לצפות בסדרה מגיל 14+. הדור הצעיר של היום שרוי במתח רב רק מפרק בסדרות כגון "גאליס", אך "כפולים" כמובן נמצאת בליגה אחרת לגמרי. "כפולים" צפויה לשמש כחוויית צפייה מהנה לבני נוער בוגרים ולמבוגרים, ולדור הצעיר מומלץ כרגע להישאר בגבולות שבין "גאליס" ל"החממה".

ציון בסולם פרוגי – 10 מתוך 10.

תגובות