
אבולוציה: איך סדרות הנוער השתנו ב-16 השנים האחרונות?
בסדרת הכתבות הזאת נציג לכם את השינויים שעברו בתחום מסויים בבידור והפעם – סדרות נוער ישראליות. אז איך השתנו הסדרות משנת 2000 ועד היום, מה היו הנושאים המרכזיים ומה ההבדל בין החבר'ה הטובים לגאליס?
לפני 16 שנה העולם נכנס למאה חדשה והתחיל להתפתח ולהשתדרג בקצב מהיר מאוד. מהיר עד כדי כך שבחלק מהתחומים נראה כאילו עברו 30 שנה ולא 15 שנה. גם בתחום סדרות הנוער הרבה דברים השתנו. המדע הבדיוני והפנטזיה הפכו למוליך העיקרי של סדרות הנוער כיום וכל סדרה כבר לא עומדת בפני עצמה אלא מלווה במוצרים, הופעות ובעיקר בטירוף שמגיע לכולם.
עוד בערוץ הבידור של פרוגי:
על מה היו הסדרות?
בתחילת שנות ה-2000 סדרות הנוער דיברו בעיקר על נושאים הקרובים למציאות, מערכות יחסים, קשרים חברתיים, קבוצות, ביה"ס והרפתקאות שתיאורטית יכולות לקרות בעולמנו כמו ב"הילדים מגבעת נפוליאון" – שם התמודדו עם גנבים, מאפיונרים ופושעים אחרים.
בשנת 2005 נרשם השינוי הגדול שמעתה והלאה ישנה את פני ז'אנר סדרות הנוער הישראליות. ביוני של אותה שנה, היוצר גיורא חמיצר נכנס לשוק סדרות הנוער עם הסדרה הראשונה שלו – השמיניה. התכנית הפכה להיות סדרת מפתח שבעצם הוסיפה שחקן חדש לשוק – ז'אנר הפנטזיה והמדע הבדיוני.

מעתה מתחילה תקופה של התעסקות בטכנולוגיה, בעתיד ובעלילות המתרחקות מהמציאות. השמיניה ודאוס עסקו בדברים שהם כביכול טכנולוגיים ומדעיים, אך לא באמת קיימים במציאות שלנו כמו השתלטות מחשבים או גלי מוח מיוחדים.
בנוסף לטכנולוגיה נכנסו עלילות יותר רחוקות מהמציאות ודמיוניות כמו ערפדים בחצויה ומסע בזמן ב"האי". העלילות החברתיות הפכו מראשיות למשניות אשר תומכות בעלילה הראשית – ההרפתקה. אומנם, עדיין נראו הרבה סדרות שעדיין קרובות יותר למציאות כמו ראש גדול.

כיום, רוב סדרות הנוער הן סדרות מתח כאשר בהרבה מהן יש התעסקות בהרפתקאות, חיפוש אוצר (גאליס) וטכנולוגיה (החממה). בנוסף, לעלילות בין חברים הצטרפו עלילות יותר מורכבות ודיבור על דברים כמו מנהיגות, נטיות מיניות והתנהלות מדינה.
מערכות יחסים ונושאים חברתיים
מערכות היחסים לא השתנו בהרבה מאז תחילת שנות ה–2000 ואנחנו עדיין רואים משולשי אהבה רבים שלעיתים מתרחבים לשרשראות המכילות יותר אנשים, בגידות, הקרבות, יחסים בין בני זוג וכמובן חברויות, משפחה וחבורות. משהו שכן יכולנו לראות בתחום מערכות היחסים בשנים האחרונות, הוא התעסקות בנושא הנטיות המיניות.
הדרישה לייצוג של הקהילה הגאה בטלוויזיה התחזקה ואכן יכולנו לראות זאת גם על המסך הישראלי כשהייצוג הכי חזק נראה בגאליס בעונות האחרונות כאשר הוצגה דמות של אדם אשר מתמודד עם חוסר הקבלה של אבא שלו. חוץ מייצוג של הקהילה הלהט"בית ניתן לראות כיום גם התייחסות יותר חזקה לייצוג שוויוני של קהילות ורצון לחשוף כמה שיותר אנשים ותרבויות.

יחסי כוח
לפני 15 שנה הבחנו יותר במעמדות בחלק מהסדרות ויחסים של מקובלים מול דחויים או עשירים מול עניים. ככל שעברו השנים, ההתעסקות בנושא יחסי הכוח פחתה (יחד עם ירידת מערכות היחסים מעלילה ראשית לעלילת משנה) ויהיה יותר קשה למצוא את המעמדות על המסך. למרות שהם עדיין קיימים ומתעסקים בהם (שכונה), נוכל לראות יותר הרמוניה בין חבורות וחוסר במעמדות.
חשיפה
עד שנת 2005 רוב סדרות הנוער שודרו בערוץ הילדים לכל ילדי ישראל. מהשנה הזו והלאה רוב הסדרות הופקו על ידי חברות הטלוויזיה יס והוט ושודרו רק למנויי החברות, כך שאנשים שלא היו מנויים לאחת מהחברות לא היו חשופים לסדרות שבה. דבר זה גם גרם למין תחרות סמויה אצל הילדים בקשר לאיזו סדרה טובה יותר ואף יצר קבוצות שיחה נפרדות.

ב- 2010 היה יותר קל להיחשף לסדרות באמצעות האינטרנט. כיום, החשיפה לסדרות לא קשורה לערוץ או לחברת ההפקה, שכן רוב סדרות הנוער יצאו מערוץ הילדים ומשודרות ומופקות בערוצים מתחרים כמו דיסני, ניקלודיאון וזום.
כיום, גם מי שלא מנוי לאחת מהחברות או שבכלל לא מחזיק בטלוויזיה נחשף לסדרות באמצעות המחשב ויכול לעקוב אחריהן, בצורה לא חוקית ובאיכות טובה, בדיוק כמו חבריו במרחק של שעות ספורות משעת השידור המקורית.
מוצרים נלווים
בשנות ה-2000 המוקדמות תכניות לנוער עמדו בעיקר בפני עצמן ולא כללו כמעט מוצרים נלווים או אירועים. משנת 2005 ואילך כבר התחילו להתקיים יותר אירועים, מפגשים והופעות ובחנויות שווקו יותר ויותר מוצרים תחת שם הסדרה. מאותו רגע, סדרת נוער אינה רק סדרה אלא מותג שלם ומוביל בשוק.
בשש השנים האחרונות קיים מין סטנדרט שלרוב סדרות הנוער יש מופע אחד או יותר בתפוצה ארצית, סדרת ספרים אשר מוסיפה עלילות שלא נראו על המסך ומגזין רשמי שיוצא כמעט בכל עונה. לחלק מהסדרות קיימים ספין אופים ואפילו סרטים.
כיום לסדרות יש מדפים שלמים בחנויות ואפשר לראות את סמל הסדרה ופרצופים של כוכביה על עטי כתיבה, ביגוד ואפילו מולטימדיה. גם בתחום המחשבים והסמארטפונים ניתקל במוצרים נלווים של הסדרות ונמצא משחקי אונליין ואפליקציות.
הערצה
בשנת 2000 ההערצה הייתה קטנה יותר ביחס להיום. סדרות הנוער היכו פחות גלים ומעריץ הסדרה היה אדם שאהב את הסדרה ואולי גם תלה פוסטרים ודיבר עליה עם חבריו. בשנת 2005 עם התפתחות הז'אנר והאינטרנט, ההערצה גדלה ומעריצים יכלו לקרוא ספרים של הסדרה, להתמתג בה וללכת להופעות (בנוסף לפוסטרים, כן?). חוץ מזה, האינטרקציה בין כוכבי הסדרה למעריציה התעצמה וכך גם הדרישות והביקוש מהשחקנים גדלו.
קמו אתרי מעריצים וקבוצות הערצה לסדרות ושחקנים בפרט וב-2010 נכנסו גם עמודי פייסבוק וכיום אפשר לראות שלל עמודי אינסטגרם לכל סדרה שעולה ושחקניה ואפילו סיפורים שנכתבו על ידי מעריצים ונקראים על ידי הרבה מעריצים אחרים.
ההיסטריה רק מתגברת, האינטרקציה חזקה יותר מאי פעם ואפשר לראות אצל מעריצים מותגים, מתנות ורצון לעוד ועוד (לטוב ולרע).
מעמד הסדרה והשחקנים
לפני 15 שנים לא הייתה חשיבות מיוחדת מידי לסדרות הנוער הישראליות, אך מעמד הסדרות גדל עד מאוד לאורך השנים. כבר ב–2005 אפשר היה לראות איך המעמד מתבסס ואיך שוק הסדרות גדל מסדרה אחת או שתיים לחמש עד עשר סדרות שמשודרות במקביל.

כיום סדרות הנוער הן תחום גדול, מכובד ומגוון וכמו שמעמד הסדרות עלה כך עלה גם מעמד השחקנים. התואר כוכב נוער תפס יותר מקום, הרבה שחקנים מתחילים ואף נשארים עם התואר הזה ומעמדם בליבם של הילדים עולה על כל אחד אחר. ואכן, ניתן לראות זאת בהיותם מושא הערצה ומודל לחיקוי, ובכמות האהבה שעוטפת אותם.

ובקיצור..
אז מה קרה לנו ב- 16 השנים האחרונות? התחלנו לראות על המסך יותר פנטזיה ובכללי יותר סדרות נוער. ההערצה לסדרות גברה עם השנים ובהתאם לכך גם שוק המוצרים הנלווים. הנושאים החברתיים נשארו וגם קצת השתנו, קהל היעד התרחב וכיום אנחנו יותר חשופים לסדרות ולשחקנים שבהן.
בשנה הקרובה צפויות לנו סדרות אשר יחזרו לכיוון הקרבה למציאות כמו "או בוי" (ב-yes), "שכונה", העונה השישית של "ראש גדול" ו"פלאשבק" (ב-HOT) והסדרות המרכזיות אשר עסקו בפנטזיה בשנים האחרונות – "החממה" ביס ו"גאליס" בהוט, סיימו את שידוריהן.
סדרות חדשות תמיד יהיו ואין לדעת מה לצפות מהן, מה שכן אנחנו מסופקים מהסדרות שעלו לנו על המסך משנת 2000 ומלאים בזכרונות טובים מהן. הן לא נעלמו ופה כדי להישאר, ומעניין מה יקרה בעוד 16 שנים.
|