מה הופך את הסדרות הישראליות למצליחות מעבר לים?. כאן 11, רונן אקרמן, רפי דלויה

מה הופך את הסדרות הישראליות למצליחות מעבר לים?

בשנים האחרונות יותר ויותר סדרות מקומיות מביאות לנו גאווה מעבר לים • מה סוד הקסם ואיך זה בדיוק קורה?

זה לא סוד שהיוצרים הישראלים מביאים לעולם משהו אחר שלא רגילים לראות בכל מקום, מציאות שונה, חדשה ומאתגרת שנתפסת כמיוחדת מאוד מעבר לים. איך קומדיה ישראלית סוחפת את הצופים גם בפינלנד ותאילנד? איך סדרת נוער על תיכון ישראלי על שפת הכינרת עובדה לסדרה מקורית של נטפליקס? ואיך סדרה על מלחמת יום הכיפורים נמכרה בגרסתה המקורית לאחת מענקיות הסטרימינג הגדולות בעולם?

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

היוצרים, המפיקים והשחקנים הישראלים כבר מזמן נחשבים למילה האחרונה במרכז התעשייה העולמית, עם מועמדויות ונציגויות לפרסים הגדולים והנוצצים ביותר והציפייה לראות איזו עוד סדרת מופת תצא מארצנו הקטנטונות. אז עצרנו לבדוק, מה יש במציאות ובתרבות הישראלית שגורמת לעולם כולו, לעבור מהר לפרק הבא?

לא רק דמויות, אנשים

אחד המאפיינים הבולטים ביותר להצלחה של סדרות ישראליות מעבר לים הוא הדמויות הסוחפות את הצופים באמצעות הכנות שלהן. לא גיבורי על, לא אנשים עם כוחות על טבעיים, אלא אנשים אמיתיים המתמודדים עם אתגרים גדולים של החיים.

בשבילה גיבורים עפים עושה כבוד
בשבילה גיבורים עפים עושה כבוד © באדיבות יחסי ציבור קשת 12

אנחנו רואים זאת ב"בשבילה גיבורים עפים", אחת מהסדרות הישראליות המצליחות ביותר של השנים האחרונות,  בה חייל מילואים שלחם במלחמת לבנון השנייה סובל מהפרעה פוסט טראומטית. הסדרה, שזכתה בפסטיבל הסדרות של 'קאן', נמכרה לקטלוג הסדרות העולמי של נטפליקס וכן לעיבוד מחודש של 'אפל', כבשה צופים רבים מסביב לעולם. למרות הריחוק הכל כך גדול הצליחו להזדהות עם האירועים הקשים, על רקע המציאות הישראלית היחודית, שהצליחה לכבוש מיליונים ברחבי העולם. אנו רואים זאת בעיבוד האמריקאי לסנסצייה האמריקאית "אופוריה". הרבה לפני שהמגה סטארים זנדאיה וג'ייקוב אלורדי כבשו את העולם באחת הסדרות המצליחות ביותר בשנים האחרונות (שבזכותה זנדאיה זכתה בפרס האמי האחרון על תפקידה), אלו היו רוני דלומי, מאור שוויצר ורועי ניק בנעלי התיכוניסטים הפרועים והמבולבלים. הדמויות שלנו אמיתיות, משב רוח קצת שונה מהדמויות והגיבורים המסחריים וה'כל יכולים' של הוליווד.

אופוריה © אוהד רומנו

עושים מהלימון - לימונדה!

תאמינו או לא, אבל היוצרים הישראלים אלופים בלעשות מהלימון לימונדה. המון שחקנים ויוצרים ישראלים מעבר לים מרבים לדבר על הבדלי התקציב המשמעותיים בין הפקה ישראלית להפקה בחו"ל. בעוד (לרוב) סדרה ישראלית תעלה בין עשרות למאות אלפי שקלים לפרק, הפקות הוליוודיות יכולות להגיע לעשרות מיליונים. בשל מגבלות התקציב לעומת הפקות מעבר לים ואולי אפילו בזכות מגבלות אלו, היוצרים הישראלים חושבים מחוץ לקופסה ומשתמשים בכל היצירתיות והמקוריות. התוצאות מדברות בעצמן!

© להיות איתה, קשת 12

לוקחים סיכונים!

קחו לדוגמה את "החממה". סדרת הנוער האהובה שכולנו (או לפחות רובנו) גדלנו עליה. מי היה מאמין שכמה שנים לאחר סיום שידורה בישראל, יצא עיבוד אמריקאי המשודר ביותר מ-190 מדינות בעולם? עורבים, נשרים, כל הסיפור, אולי חוץ מהקטע של הכינרת. כשגיורא חמיצר יצר סדרת נוער ישראלית בתיכון על שפת הכינרת, המשלבת בתוכה חלקים רבים מהתרבות הישראלית, אף אחד לא דמיין שהסיפור יגיע רחוק כל כך. כשאסי עזר כתב סדרה על אופה מבת ים ודוגמנית, עם עלילה מתובלת בחוש הומור ישראלי שכולנו מכירים, אף אחד לא ציפה שהרעיון יעבוד בפריים טיים של רשת ABC, ועוד תימכר לרימייקים ביוון, רוסיה או ברזיל.

© רונן אקרמן

וכמובן "טהרן", הסדרה הישראלית שעשתה היסטוריה, תוארה על ידי המפיק אלון ארניה כ"סינדרלה הישראלית החדשה", לאחר שלקחו סיכון והשקעה רבה בהפקת הסדרה, שלבסוף נמכרה לאפל TV, באחת העסקאות הישראליות הגדולות ביותר. בניגוד ל"פסי הייצור" המוכרים של סדרות הנוער על חיי התיכון האמריקאי, או הקומדיות המאוסות, הישראלים לא מפחדים לקחת סיכונים ולהביא דברים אמיתיים וכנים יותר למסך, ועובדה, הנוסחה עובדת! 

© באדיבות כאן 11

מספרים סיפור

לפעמים, מה שעושה את כל הקסם, הוא פשוט לדעת לספר סיפור. "הנערים", בכיכובם של אור בן מלך, אדם גבאי ואיל שקרצי ששודרה ב-HBO ומהווה שיחזור מפליא לאירועי 2014, או "שעת נעילה", הפנינה התורנית של "כאן 11" ואחת הסדרות הישראליות החשובות שנעשו, שתשודר גם בפריסה עולמית ב-HBO max, כך שכל העולם יקבל חשיפה לאירועים העוצמתיים והקשים של מלחמת יום הכיפורים.

© ורד אדיר, באדיבות כאן 11

מהוות מראה לחברה הישראלית באמצעות עלילה סוחפת

בעידן כמו שלנו, בו לכל אחד מאיתנו יש לפחות סדרה פייבוריטית אחת בשפה זרה, ובתקופה בה אנשים להוטים להעמיק בתרבויות ובחיים אחרים, הסדרות הישראליות מתאימות כמו כפפה ליד. הדרמה והאקשן הישראלי, חווית החיים, הצבא, המלחמה והאי-וודאות בחיי היום-יום, מהווים השראה לסיפורים גדולים מהחיים שהעולם רק מחכה להם. "חטופים" למשל, הסדרה שהוכתרה כ"סדרה הזרה הטובה ביותר של העשור" והיוותה את הבסיס ל"הומלנד", זוכת האמי וגלובוס הזהב, או אם זה ב'פאודה' למשל, כשהכאוס של הסכסוך הגדול ביותר במזרח התיכון מוצג בצורה כל כך סוחפת ומדבקת למסך, שכבשה את כל העולם: 'פאודה' נמכרה לקטלוג העולמי של נטפליקס, הגיעה לטופ 10 אפילו במדינות העולם הערבי כמו סוריה, לבנון ואיחוד האמירויות, והפכה את ליאור רז, כוכב ויוצר הסדרה, גם לכוכב הוליוודי מן המניין. אפילו שי מיטשל, ה-כוכבת של שקרניות קטנות, פרגנה באחד הריאיונות ואמרה ש"פאודה" היא אחת הסדרות האהובות עליה. גם עלינו!

© צילום: אוהד רומנו / באדיבות yes

'שעת נעילה', 'אופוריה', 'פאודה', 'להיות איתה', 'החממה', 'טהרן', 'הנערים', 'הומלנד', 'בשבילה גיבורים עפים', 'רמזור', 'לאבד את אליס', 'כבודו', 'נבסו' זוכת האמי ועוד רבות... הסדרות הישראליות כובשות את העולם בסערה, ואנחנו כבר לא יכולים לחכות לסדרה הבאה שתביא גאווה.

תגובות