אנחנו טובים יותר? השיעור שלמדנו מדיאן שוורץ. מתוך האח הגדול, רשת 13

אנחנו טובים יותר? השיעור שלמדנו מדיאן שוורץ

בריונות נגד בריונות? איך זה בדיוק פותר את הבעיה? ההדחה של דיאן מבית "האח" לימדה אותנו שיעור חשוב, שכדאי שנתחיל ליישם בדחיפות • לטור המלא

תגובות רעילות ברשתות החברתיות הן לא דבר חדש. מצד אחד - חופש הביטוי והבעת דעה היא חשובה, ובעידן הנוכחי יש יותר במה ומקום להביע את הדעות שלנו. מנגד - לפעמים הקהל מרגיש שכל האמצעים כשרים ומותר להגיד פשוט הכל ובכל מחיר - כאלו שהופכים את היתרון של הרשתות החברתיות לחסרון הגדול ביותר שלהן.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

בתחילת השבוע הודחה הדיירת דיאן שוורץ מבית "האח הגדול", דיירת שהייתה שנויה במחלוקת והתנהגה בצורה קשה בבית. בין אם אלו אמירות פוגעניות, אלימות מילולית, צעקות, עידוד חרמות ואקטים פוגעניים (ריסוס המשפט כנגד הדיירת לירן). שוורץ לא הייתה מודעת לכל מה שהולך סביבה בחוץ ויצאה ממקום בטוח וסגור אל עולם טוקבקים ושנאה המונית - עולם לא ציפתה כשהיא נכנסה לבית המפורסם במדינה. 

אין הצדקה להתנהגותה של דיאן על המסך, ופייר? היה משהו מנחם לראות שגם הקהל הצביע וגרם להדחתה. אממה? אין מקום לבריונות גם מצד הקהל, לא משנה מה. נכון, מדובר בתכנית טלוויזיה שעוסקת בצהוב וכל מטרתה היא שנדבר על מה שקורה שם, אבל כל שיח צריך להיעשות בצורה עניינית, מכבדת וראויה. איך זה הגיוני שתוך כדי שכועסים על מה שדיאן עושה בבית - חלק מהקהל פועל בעצמו באותה הדרך? איך זה הגיוני שכדי להילחם בברינות על המסך פועלים בבריונות? זה לא הופך אותנו לטובים יותר, לא משנה כמה היה קשה לצפות במעשיה של דיאן בבית.

© מיכה לובטון, באדיבות רשת 13

הבוקר, ולאחר שביטלה ראיונות מסורתיים אחרי ההדחה מתחילת השבוע. עם כמה ש'היא הביאה את זה על עצמה' - מדובר גם במהלך נכון לה, היא צריכה להרגיע את הרוחות ולשוב כשהקהל לא טעון עליה ולא כל כך אלים בעצמו בתגובות כלפיה. 

שוב, אין הצדקה למעשיה, אבל השיעור שאנחנו צריכים ללמוד ממה שראינו מדיאן בתכנית זה שאין מקום לבריונות, והתנהגות כזאת צריך להוקיע, אבל בדרך נכונה, ראויה והכי מכבדת שיש. 

© מתוך האח הגדול, רשת 13

וזה לא רק דיאן. בשבועות האחרונים אנו רואים יותר ביקורות אלימות וללא רסן כלפי אנשי תעשייה ועולם הבידור - אלמוג בוקר קיבל טוקבקים מאיימים בעקבות תחקיר שהעלה כלפי כדורגלנים, אשרף חכימי המגן המרוקאי של קבוצת הכדורגל שספג קריאות בוז מהקהל במהלך כל המשחק שהתרחש אמש בשל דעותיו, מעיין אשכנזי ובן זוגה שהעלו תמונה חושפנית, עדן בן זקן שעוררה את הרשת וקיבלה ביקורת נוקבת על היותה עם אמא שמעלה תמונות בבגד ים, מיכאל בן דוד שקיבל איומים על חייו רק מפני שהוא מחוץ לארון, ועוד רבים.

היד על המקלדת קלה, כלפי כולם, אנשים ציבוריים ואנשים פרטיים, מילים פוגעות – גם אם הן נכתבות "רק" כתגובה ברשת, אל תתנו לזה יד. מי שחושב שהוא נאבק בבריונות על ידי שימוש בריונות רק מוסיף לשיח הרעיל והוא לא הופך את עצמו ליותר טוב ממי שבוחר לעשות זאת על המסך.

 
תגובות