פאנל טיפוח: מור סילבר ואסף גורן נגד פצעי הבגרות. צילום: לם וליץ סטודיו

פאנל טיפוח: מור סילבר ואסף גורן נגד פצעי הבגרות

מובילי דעת קהל, הורים, נערים וסלבס - הם רק חלק מהאנשים שהתכנסו בערב חגיגי ומיוחד לטיפול בבעיה שמטרידה את הנוער יותר מכל: "פצעי בגרות". במהלך הפאנל שנערך, הדגיש אסף גורן כי הבעיה היא לא רק אצל נוער אלא גם אצל מבוגרים"

טיפול נקודתי. מובילי דעת קהל, הורים, נערים וסלבס - הם רק חלק מהאנשים שהתכנסו בערב חגיגי ומיוחד לטיפול בבעיה שמטרידה את הנוער יותר מכל, הפצעים שעל עור הפנים והגב, או במילים אחרות: "פצעי בגרות". התופעה היא מן הסתם שכיחה ומתרחשת בגיל ההתבגרות, בתקופה בה אנחנו הכי פגיעים ולמעשה נתונים למה שהסביבה מקרינה לנו. עיקר הפגיעה: בביטחון העצמי שלנו.

פצעי אקנה יכולים להיות לא דלקתיים ודלקתיים. פצעון בודד לא דלקתי של אקנה נקרא קומדון. בכל קומדון יש מצבור של חֵלֶב והוא יכול להופיע בשתי צורות: בעל ראש שחור או בעל ראש לבן. הראש השחור מעיד על כך שהקומדון פתוח ונחשף לחמצן (הראש השחור הוא תוצאה של חמצון). הראש הלבן מעיד שהקומדון סגור ולא נחשף לחמצן. כאשר בקומדון מתפתח גם זיהום חיידקי, הוא עלול להפוך למודלק. אם הפצעון המודלק מכיל הפרשה מוגלתית, הוא נקרא פוסטולה, ואם הוא בלי הפרשה מוגלתית ורק בעל ראש אדום - הוא נקרא פאפולה.

עוד במדור הסטייל של פרוגי:

לא ידוע מדוע אנשים מסוימים סובלים מאקנה ואחרים לא. בשנים האחרונות חלה עלייה בשכיחות האקנה בנשים צעירות. אקנה מושפעת ללא ספק מהורמונים שונים, בייחוד הורמוני מין זכריים, אך אצל מרבית הסובלים מאקנה לא ניתן להצביע באופן ברור על הפרעה הורמונלית כזאת או אחרת.

במהלך אירוע השקת התכשיר "לה רוש פוזה", שאליו הגיעו ארבעים בני נוער מלווים באחד ההורים, נכחו מובילי דעת קהל ואושיות מוכרות בהם טום קשתי, מור סילבר ואסף גורן - כאשר כולם חוו ונפגעו מהתופעה. "פעמים רבות התעוררתי עם עץ תותחים על המצח" סיפר קשתי בפאנל בזמן האירוע. "בוא נאמר שאני זוכרת היטב את הבקרים עם החצ'קון על האף" הוסיפה סילבר.

© לם וליץ סטודיו
© לם וליץ סטודיו

"הייתי בוכה כמו ילדה קטנה"

בפעמים רבות, פצעי הבגרות או האקנה, גורמים לבני הנוער הסובלים מהפצעים לפגיעות שונות. "זה לא חינוכי מה שאני הולכת להגיד, אבל לא הייתה מסכימה ללכת לבית ספר" מדגישה בפנינו סילבר ואליה מוסיף קשתי כי "הייתי בוכה כמו ילדה קטנה, אפילו כדורגל לא היה מוציא אותי ככה מהבית. תמיד הייתי ילד יפה, אבל עדיין הייתי מתעסק בזה כל היום והלילה. זה השפיע לי על המצברוח".

גורן לעומתם, בן ה-23 עדיין מתמודד עם הפצעים: "אני לא מבין למה בכלל מדברים בלשון עבר, אני עדיין סובל מאקנה ופצעונים. אני כמו כולם ואני מבין את התסכול. אני חווה את זה כל הזמן".

טיפול באקנה

הטיפול באקנה צפוי להיות ממושך. במקרים קלים נהוג להתחיל בטיפול מקומי בעזרת משחה, תחליב או תמיסה. אם מדובר בנגעים חמורים שעלולים להצטלק, ניתן לשקול נטילה מיידית של תרופות דרך פה. במקביל לטיפול התרופתי יש להקפיד לבחור תכשירים קוסמטיים שלא סותמים את נקבוביות העור (יש לחפש על תוויות המוצרים הקוסמטיים את המילים non-comedogenic  או non-acnegenic).

עבור המשתמשים ברואקוטן, שימו לב שלצד התוצאות החיוביות שמפיק הכדור ישנם סיכונים רבים בנטילתו. זה לא שקר שיש כמות גדולה של נערים ומבוגרים שמשתמשים בכדורים אלו במהלך חייהם. מכיוון ומדובר בטיפול שדורש הרבה תשומת לב, אגדנו עבורכם מספר נקודות חשובות שיעזרו לאלו המתלבטים ויסבו את תשומת לבם של אלו שכבר נוטלים את הכדור:

בדיקות חודשיות: מדי חודש על המשתמש בכדורים לבקר רופא מוסמך. במהלך הביקור ייבדקו כישורי הכבד ואם תהיינה בעיה, המשך הטיפול בכדור יעמוד בסימן שאלה.

חשיפה לשמש: במהלך הטיפול קיימת רגישות לשמש. לרוב, עדיף להשתמש בכובע או למרוח קרם הגנה באופן עקבי. חשוב מאוד לשים לב לכך משום שהכדורים מייבשים את הגוף ולכן יש להיזהר מאיבוד נוזלים נוסף.

השפתיים: במהלך הטיפול השפתיים מתייבשות ונסדקות. הייבוש מתבטא בכך שקשה לפתוח את הפה בשביל לאכול או בשביל לצחוק. יש אומרים שאכילת שזיפים מונעת מהשפתיים להתייבש (אבל לא בדקנו!). ההצעה הטובה ביותר היא כמובן שימוש בשפתון רפואי. אם לקראת הערב אתם מרגישים שהשפתיים שלכם מאוד כואבות ומציקות, לכו להתקלח. מקלחת חמה מרגיעה מעט את השפתיים.

© tumblr @ prostheticknowledge

עדשות מגע: אם אתם משתמשים בעדשות מגע, לא תוכלו להשתמש בכדורים. 

תקופה נכונה להתחיל: הכדורים הללו גוזלים את האפשרות ליציאה לבריכה, לים או לכל מקום אחר בו הנכם חשופים לאור השמש, לכן עדיף להשתמש בכדורים בתקופת החורף.

זמן קצוב: צריך לזכור שהטיפול בדרך כלל אורך כשישה חודשים, לכן אם יש הטבה במצב, עליכם לפנות לרופא ורק אז להפסיק את נטילת הכדורים. לא להפסיק לבד.

אלכוהול: שתייה מרובה וממושכת של משקאות אלכוהוליים עלולה לפגום בפעילות הכדור וביעלותו. שתיית כוס אלכוהול אחת מידי פעם ולא באופן עקבי, לא אמורה להפריע לפעילות הכדור. 

פעילות גופנית מאומצת: מיותר לציין שאין שום איסור לעסוק בספורט במהלך תקופת נטילת הכדורים. אך אסור להתאמץ במהלך הפעילות, זה עלול לגרום לכאבי מפרקים ושרירים.

אוכל: לפני נטילת הכדורים חשוב לאכול משהו כדי למלא את הבטן. במילים אחרות, אסור ליטול את הכדור על בטן ריקה.

כמובן שרואקטון, זה רק חלק מהטיפולים האפשריים, והכתבה איננה מחליפה התייעצות עם רופא המומחה בנושא, אך מלבד הטיפול עם רואקטון, ניתן להפחית את כמות הפצעים על הפנים, כאשר שומרים על פנים נקיות. מחקרים מוכיחים שזה מפחית ברמה גבוהה את הפצעים, אם תרחצו יותר מדי חזק זה רק יגביר אותם, שפשפו בעדינות את הפנים ועסו את העור.

© דן פרץ

גם זיעה גורמת להגברת הפצעים. לאחר משחקי ספורט, כדאי להתקלח על מנת שהזיעה לא תשאר בגוף והפצעים לא יתגברו, אפשר להשתמש גם בסוגי קרמים מהטבע, כמו קרם מלפפונים, שעוזר ומפחית את הפצעים. לכל מי שסובל מפצעי הבגרות עדיף שתהיה מגבת נקייה ורכה. עדיף להימנע מרחיצה של הפנים במים יותר מדי חמים, כי זה מחזק אותם. הרבה מאיתנו אוהבים לפוצץ את הפצע, וזה בכלל לא טוב, זה יכול ליצור מוגלות וצלקות, ואף להוסיף עוד כמה פצעים במקום שפיצצנו.

הסלבס שמטפחים את עור הפנים

כחלק מבדיקת הטיפוח שעשינו, שלחנו את כתבתנו עדי בן חמו לבדוק עם הסלבס שהגיעו לאירוע של "ניוטרוג'ינה" כיצד לשמור על עור הפנים. בדרך גילינו מי בכלל לא אהבה להתקלח פעם ומי מעדיפה שמנים? מי בכלל מעדיפה להיות אקטיבית? צפו:

 
תגובות