זה הכל בארנבת: הטיפוח שלנו פוגע בבעלי החיים?. צילום מסך מטמבלר

זה הכל בארנבת: הטיפוח שלנו פוגע בבעלי החיים?

יכול להיות שבשביל האיפור והבשמים שבהם אנחנו משתמשים נגרם סבל לבעלי החיים? איך בכלל יודעים אם המוצרים נוסו על בעלי חיים? למרות מה שחשבנו, הניסויים בבעלי החיים עדיין ממשיכים להתקיים. דיברנו עם עו"ד קרין פרלשטיין מ"תנו לחיות לחיות " כדי לענות לכם על כל השאלות

במדינת ישראל מתקיימים ניסויים בבעלי חיים. חלק מבעלי החיים סובלים בניסויים וחלקם אפילו מתים מהם. הניסויים נעשים על הרבה חיות כדי ללמוד על מגוון תחומים. "בישראל מתקיימים מדי שנה מאות אלפי ניסויים בבעלי חיים. בממוצע בכל שנה 'מוקרבים' לניסויים כ-400,000 בעלי חיים ביניהם ניתן למצוא מכרסמים, פרות, חזירים, כלבים, חתולים, קופים, דולפינים, צפרדעים, כרישים, סוסים ועוד. אף בעל חיים לא מוגן מפני ניסויים, וחוקרים בישראל חופשיים לבצע ניסוי בכל בעל חיים שירצו" כך מספרת קרין.

עוד בערוץ הסטייל בפרוגי:

מתי תופעת הניסויים החלה? "ניסויים בבעלי חיים ובבני אדם התקיימו מאז ומתמיד. עם זאת, נהוג לייחס לקלוד ברנר את המצאת השיטה של ניסויים בבעלי חיים לצורך למידה על בני אדם. קלוד פעל במאה ה-19 והוא טען שהמבנה האנטומי של בעלי חיים דומה למבנה של בני אדם ולכן ניתוח של בעלי חיים ולמידת הגוף שלהם יכולים לשמש לשם הבנת הגוף האנושי".

הרבה מאתנו תוהים איך מלכתחילה בני אדם חשבו שזה מוסרי ואנושי לעשות ניסויים בבעלי חיים, "חשבו שזה מוסרי" קרין מספרת, "כי הייתה מקובלת התפיסה שבעלי חיים הם נחותים מבני אדם ושזה מוצדק מבחינה מוסרית לפגוע בהם ולהרוג אותם כל עוד יש בכך איזושהי תועלת לבני אדם".

© צילום מסך מטמבלר

איך יודעים איזה מוצר נוסה על בעלי חיים ואיזה לא?

יש סמל של ארנב על כל המוצרים שלא מנוסים על בעלי חיים. חשוב שתדעו שגם במוצרי הטיפוח, נעשים ניסויים בבעלי חיים. קיימות חברות גדולות של איפור ובשמים שעושות ניסויים על בעלי חיים כדי להגיע לתוצר הטוב ביותר עבור בני האדם. במדינת ישראל קיים חוק ניסויים בעלי חיים שבו כתוב: " לא ייערך ניסוי לבדיקת מוצרי קוסמטיקה, שאינם לצורכי בריאות, ולחומרי ניקוי אלא על פי היתר ממליאת המועצה." כך שכיום, במדינת ישראל, אסור לערוך ניסויים על בעלי חיים לצרכי קוסמטיקה.

אם כך הבעיה פתורה, אסור לבצע ניסויים כאלו. אבל לפי קרין קיימת בעיה נוספת. "הבעיה היא שחברות קוסמטיקה גדולות יכולות פשוט לבצע את הניסויים במדינות שבהן זה כן חוקי, שכן הן בלאו הכי פועלות ברמה העולמית ולא מגבילות את העסקים שלהן לשטחי מדינה אחת. הרבה אנשים חושבים שמשום שאסור לבצע ניסויים בשטחי אירופה, זה אומר שכל חברת קוסמטיקה אירופית לא מבצעת יותר ניסויים בבעלי חיים וניתן לרכוש את מוצריה מבלי לחפש את סמל הארנב. חשוב להדגיש  שזה לא נכון משום ששום דבר לא מונע מחברה צרפתית לבצע ניסויים שאסור לבצע בצרפת במדינות כמו סין".

© צילום מסך מטמבלר

"עם הכוח באה האחריות, בעלי החיים חלשים מאיתנו בני האדם"

חלקנו חושבים שהניסויים בבעלי חיים מוצדקים, הרי הם עוזרים לבני האדם לחיות ברמת חיים גבוהה יותר. אך קרין חושבת אחרת. "אני חושבת שעם כוח מגיעה הרבה אחריות. בעלי החיים חלשים מאתנו בני האדם. בעל החיים שנמצא במעבדה לא יכול להגן על עצמו הוא לא יכול לברוח, הוא לא יכול להילחם. האחריות שלנו כבני האדם היא להשתמש בכוח הזה שיש לנו על בעלי חיים לטובה על מנת לעזור להם ולא על מנת לפגוע בהם. אני חושבת שפגיעה במישהו רק משום שהוא חלש ממך היא בריונות ואני מתנגדת לזה לחלוטין."

קיימת דעה שלפיה אם נפסיק להשתמש במוצרים שנוסו על בעלי חיים זה לא יעזור להפסיק את הניסויים ולכן זה לא משנה אם נמשיך להשתמש בהם או לא. אבל זה חשוב מאוד לא לצרוך מוצרים שנוסו על בעלי חיים משום שיש לכך תוצאות בשטח. קודם כל, יש הרבה חברות שהפסיקו לערוך ניסויים בבעלי חיים בגלל שצרכנים הפסיקו לקנות את המוצרים שלהן מהסיבה הזו. בנוסף, המחאה הצרכנית נגד מוצרים שנוסו על בעלי חיים היא המניע לכך שכל כך הרבה מדינות אוסרות היום בחוק על ביצוע ניסויים קוסמטיים בבעלי חיים. אני מאמינה שאם נמשיך כך, לא רחוק היום בו ניסויים קוסמטיים בבעלי חיים יכנסו לדפי ההיסטוריה.

לנו, בתור בני נוער יש כוח לשנות. באמצעות הרשתות החברתיות אנחנו יכולים לשתף, לספר, וללמוד על הנושא. באמצעותכם הסבל שנגרם לבעלי החיים יכול להשתנות.

© צילום מסך מטמבלר

 

תגובות