הסבר רפואי: מה הם ה"כתמים" שיש לדיירת אילנה?. מתוך האח הגדול, רשת 13

הסבר רפואי: מה הם ה"כתמים" שיש לדיירת אילנה?

תהיתם מהם הכתמים שיש לדיירת אילנה מ"האח הגדול"? ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר נותנת הסבר רפואי

כמעט בכל יום היא מופיעה על מסך הטלוויזיה, הצחיקה ונגעה בלב של לא מעט צופים. חדי העין בוודאי שמו לב לכתמים על מצחה של אילנה טרננקו, דיירת בבית "האח הגדול" ותהו מה זה ולמה זה קורה? ובכן, מדובר באחת מהתופעות המעצבנות ביותר - מלזמה. מה גורם להופעת כתמי מלזמה? האם ניתנים לטיפול? ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר עם כל הפרטים על המחלה שבפריים טיים.

מהי מלזמה?

מלזמה, היא מצב כרוני נרכש של העור המתבטא בפיגמנטציה עקשנית. היא ידועה גם כמסכת הריון ותופיע כמעט באופן בלעדי בנשים. בגיל הפוריות היא תתבטא בצורה של תפרחת כתמית בגוון כהה יותר מהעור הכללי, בתבנית לא סדירה ובאזורים שיותר נחשפים לשמש.

איפה תופיע המלזמה?

המלזמה תתפרץ בעיקר באזורי הפנים; האף, מעל השפה העליונה באזור הלחיים והמצח (מיקומים פחות שכיחים יהיו זרועות גב ועוד)..

כיצד נזהה מלזמה?

כיוון שלא כל פיגמנטציה המופיעה על העור מאובחנת כמלזמה, חשוב לעבור אבחון רפואי של הכתמים ולהבין מה מקורם, כמה זמן הם קיימים ולאחר איזה מקרה הופיעו על העור.

© מתוך האח הגדול, רשת 13

מה הגורמים למלזמה?

עד היום הניתוח הפיזיולוגי המדויק לבעיית המלזמה אינו ברור ומדויק, אך ידוע כי בין הבולטים שבגורמים להופעתה נמנים; קרינה בכלל וחשיפה לשמש בפרט, גיל הפוריות (הורמוני מין), גורמים גנטיים כגוון העור. שורש הבעיה הוא ייצור מוגבר של מלנין בשילוב עם נטייה גנטית, וכן השפעה הורמונלית כמו בעת היריון או בזמן נטילת גלולות למניעת היריון.

מה ניתן לעשות כדי למנוע מצב של התפרצות מלזמה?

כלל ברזל למניעת מלזמה: הגנה מהשמש על בסיס יומי. מכיוון שאור השמש האו אחד הגורמים למלזמה, חשוב להגן על העור כל יום, גם בימים מעוננים ואחרי שחייה או הזעה. יש לשים קרם הגנה כרבע שעה לפני היציאה לשמש ולהימרח בערך כל שעתיים. במידת האפשר, חשוב להישאר בצל וללבוש בגדים מגנים מפני השמש, כגון כובע רחב שוליים ומשקפי שמש עם הגנת UV. חוץ מחשיפה נכונה לשמש הטבעית, אין להשתמש במיטות שיזוף, שכן, אלה מחמירות את המלזמה ויפגעו בטיפול.

האם ניתן לטפל במלזמה?

הטיפול במלזמה מאתגר, משום שלעיתים קרובות גם עמידה לטיפול, אולם, ככל שתהיה הקפדה באופן הטיפול, תחזוק ומניעת התפרצותה - כך ייטב. מלזמה הינה מצב עורי ולרוב כרוני על כן הטיפול בה יהיה ארוך טווח ויכלול בראש ובראשונה הימנעות מהגורמים המחמירים אותה ובהמשך טיפול אחזקתי.

ככל שהטיפול סמוך להופעתה של המלזמה, כך יוקל לרופא העור להבין מה גרם להתפרצות.
הטיפולים הפופולריים: חומרים פעילים ברקיחה אישית על ידי רופא. מכשור כטיפול מכשור המבוסס על לייזר או IPL הראו יעילות חיובית בטיפול במלזמה, טיפול רפואי -חומצה טרנאקסמית היא בין הבשורות העדכניות בתחום ובעולם הרפואה בפרט, מדובר באחד משחקני המפתח החדשים לטיפול במלזמה.

© מתוך האח הגדול, רשת 13

כמה היא פופולרית?

מלזמה לרוב תפגע בנשים ממוצא אסיאתי או אפריקאי שחיות תחת אקלים שטוף שמש וגוון העור שלהם עומד על רמה 3-4 בסולם פיצפטריק (המדד של רופאי העור לגווני העור כאשר רמה 1 היא הבהירה ביותר בסולם ו- 6 היא הרמה הכהה ביותר). כמו כן, המחלה פוגעת ב-25% מהנשים בגיל הפוריות.

לחיות עם מלזמה:

על מנת לשמר מצב "רדום" של התופעה ואף למגר אותה ככל הניתן, חשוב להתמיד בטיפול שניתן לאחר אבחון של רופא העור לצד כל התרופות ושלבי המניעה שחשובים לתהליך, ובנוסף לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם מומלץ לטפל באופן תדיר ומשולב עם הטיפול הרפואי – גם אצל קוסמטיקאית המתמחה בתופעות של מלזמה.

טיפ לקחת הביתה -

מומלץ להמנע מהסרת שיער בעזרת שעווה באזורים בגוף עם מלזמה. שעווה עלולה לגרום לדלקת בעור, שעלולה להחמיר את המלזמה.

 ד״ר סיון מרסר
ד״ר סיון מרסר © סטודיו Bare
תגובות