יום האישה הבינלאומי: על פמיניזם ושוביניזם ומה שבניהם. shutterstock

יום האישה הבינלאומי: על פמיניזם ושוביניזם ומה שבניהם

לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל היום, כתבתנו ניצן אלדד, חושפת בטור אישי את דעותיה על פמיניזם, שוביניזם ומה שביניהם

אתחיל בהסבר קצר. אם תמיד התבלבלתם בין שובניזם לפמינזם, אני מקווה שעכשיו יהיה לכם קצת סדר. פמינזם זוהי תנועה שמטרתה לגרום לנשים לקבל שיווין זכויות. שובינזם, לעומת זאת, היא תופעה שלאו דווקא מתייחסת לנשים, אבל בהקשר של נשים זוהי אפלייה לרעה על גדר מין.

עוד בערוץ הסטייל בפרוגי:

מה אני חושבת על תופעת הפמיניזם?

זה די מורכב. מצד אחד אני לא נגד שיוויון זכויות. אני מאמינה שלנשים יש זכות לקבל בדיוק אותו שכר כמו גברים ולעבוד בכל דבר שהן רוצות. שמתם לב שאין נשים שעובדות בפינוי פחי הזבל? כשהייתי בחו"ל, שמתי לב לראשונה שבארץ אין נשים שעובדות בפינוי פחי הזבל. למה אף אישה לא עושה מחאה על עצם העובדה שאין נשים בתחום זה?

אני מאמינה שיש סיבה שנשים נולדו נשים וגברים נולדו גברים. חוץ מהעובודות הפיזיולוגיות שהן ברורות, יש לנשים ולגברים תכונות אופי שונות. אני רוצה להדגיש, שאני מדברת על הנשים ככלל. אני מודעת ליוצאי הדופן ולמרות זאת אני חושבת שרוב הנשים הן יותר רכות, יותר עדינות, יותר מודעות לסביבה שלהן ולעצמן. לכן נשים לא צריכות להיות שוות בכל דבר לגברים. נשים לאו דווקא צריכות להיות מועסקות בעבודות פיזיות, כי הן יותר טובות בעבודות אחרות, שדורשות כוח אחר. הנשים יכולות להגיע למקומות מאוד גבוהים, לנהל הרבה אנשים ולהיות משפיעות מאוד בעולם. 

למה נשים לא עובדות בתעשיית הזבל?
 © shutterstock

"לא צריך לפרש כל דבר כשוביניזם"

חלק מההשקפה הפמינסטית נוגעת באפליה בצורת הדיבור שלנו. הפמינסטיות טוענות שאנו צריכים לדבר בלשון נקבה כשיש רוב של נשים. לפי האקדמיה ללשון העברית, דבר זה אינו נכון. צורת הזכר, לפי האקדמיה ללשון עברית, היא צורה סתמית שמתאימה למה שלא יודעים אם הוא זכר או נקבה. ולכן גם לנשים וגברים ביחד מתאימה צורת הדיבור בזכר. חשבתם מה לגבי הגברים? אני לא מאמינה שלהם נחמד כשמדברים אליהם בלשון נקבה. הנשים לעומת זאת, התרגלו לכך, כי זאת השפה שלנו, לכן אני לא חושבת שצריך לשנות את זה. אני חושבת שלא צריך ללמוד מצורת הדיבור שלנו על מקומה של האישה בחברה. לא צריך לפרש כל דבר כשוביניזם.

© shutterstock

לסיכום, אני חושבת שהנשים, צריכות להכיר בכך שלעולם הן לא יהיו שוות לגמרי לגברים וטוב שכך. עדיין יש לנשים במה לפעול ולשנות. אני מאמינה שעל הנשים לפעול בדברים שחשוב שהן ישנו, בשבילן, ולא בדברים קטנים וחסרי חשיבות.

אז אני לא מגדירה את עצמי כאנטי פמינסטית, אבל אלו הדעות שלי. כדי לסיים בנימה חיובית, תזכרו מי שולט בעולם? הנשים!

 
תגובות