עשו היסטוריה: הסיפור של ורסצ'ה צבעוני יותר מהבגדים עצמם. צילום: Gettyimages.IL/Catwalking

עשו היסטוריה: הסיפור של ורסצ'ה צבעוני יותר מהבגדים עצמם

מידי שבוע נספר לכם את סיפורו של אדם ששינה את עולם האופנה הישראלי או הבינלאומי מקצה לקצה. השבוע בחרנו לגולל בפניכם את סיפור חייהם של שלושת האחים לבית משפחת ורסצ'ה - ג'יאני, סנאטו ודונטלה, סיפור חיים לא פחות צבעוני ונועז מהבגדים בעיצובם. כתבה שנייה בסדרה

בשנת 1944 נולד סנאטו דומניקו ורסצ'ה, בן שני לאנטוניו ופרנצ'סקה, תופרת במקצועה. בשנת 1946 נולד ג'יאני, האדם שלימים יהפוך למייסד אחד מבתי האופנה המצליחים בעולם מאז מחציתה השנייה של המאה ה-20. בשנת 1955 נולדה בתה הצעירה של המשפחה ומעצבת העל האגדית- דונטלה ורסצ'ה.

עוד בערוץ האופנה של פרוגי:

בילדותו ג'יאני בילה זמן רב בעזרה לאמו וכך התחיל להתמחות כבר מגיל תשע באמנות העיצוב והתפירה. באותם הימים משפחת ורסצ'ה הייתה משפחה חסרת אמצעים, זאת לעומת מעצבי על אחרים באותה תקופה אשר הגיעו ממשפחות מבוססות ואמידות. בנעוריו ג'יאני כבר עיצב דגמים של ממש בשביל העסק של אמו, בגיל 25 למד אדריכלות, וכשנה לאחר מכן עבר למילאנו. שם, עבד עבור מספר חברות אופנה ואדריכלות בו זמנית, ובשנות ה- 70 בעקבות גילויו על ידי ציידי כשרונות, נבחר לעבוד בחברת טקסטיל מצליחה והתחיל לקנות לעצמו שם דבר בעולם האופנה. ב 1978 פתח את חנותו הראשונה במילאנו לבגדי נשים וההצלחה לא איחרה לבוא.

תפקידה של דונטלה במותג שהפך תוך עשור בלבד לכזה שמלביש את האנשים החשובים ביותר בעולם היוותה מרכיב חשוב בהצלחתו. בת הזקונים למשפחה הייתה לצידו של ג'יאני לאורך כל שנות פעילותו בתפקיד השראה, מעצבת, אשת יחסי ציבור וזו שחיברה לראשונה בין עולם הבידור לאופנה. היא הביאה לשורות הראשונות של תצוגות האופנה של המותג את מיטב הסלבס, דבר שנחשב אז לדבר חריג ואף 'זול'. בדיעבד, מהלך זה כמובן הצליח וקידם את בית האופנה רבות, ולבסוף הפך לפופולרי ומקובל ביותר בקרב כל רשתות האופנה בעולם. על הפן העסקי היה זה אחיהם הגדול, סנאטו, אחראי. אמנם שמו פחות מוכר בתעשיית האופנה, אך אין ספק שללא עבודתו החשובה למען המותג, גם כישרון ענק מצד אחיו לא היה מביא להצלחה שכזו.

בתחילת דרכן של בית האופנה הוא נחשב למתחרה של מותג על אחר - ג'ורג'יו ארמני. אך מבט מהיר בפריטי המותגים יוכל לגלות לכם שמדובר בשני בתי אופנה שונים בתכלית, כאשר ארמני פונה לקהל יעד אלגנטי ומוקפד, ואילו עיצוביו של ורסצ'ה ידועים בשילוב המדהים שבין קלאסי לנועז, צבעוני בכל מובן המילה, מודרני, חושפני, ומרענן. לעיצוביו הוא השתמש במגוון רחב של בדים, יצר מגוון פריטים אייקוניים שגם כיום עוד שומעים עליהם מידי פעם, ובאופן מיוחד לפעמים גם עיצב את פריטיו על הדוגמנית עצמה ללא רישום סקיצה מראש. בנוסף למותג הבגדים שלו הוא גם עיצב רהיטים, תלבושות לתיאטרון, ורקח בשמים.

ג'יאני אמנם היה גיי, אך הוא יצא לא פעם כנגד הקהילה הגאה. הוא טען כי בניגוד לאחרים בקהילה, כל מבוקשו הוא אהבת אמת. בשנת 1982 פגש באנטוניו דומיניק, דוגמן ומעצב אופנה, אשר הפך לבן זוגו ב-15 שנותיו האחרונות. ב-1994 חלה ג'יאני בסרטן נדיר בהיותו בן 47, וחשב שמותו קרב, לכן כתב את צוואתו בה הוא מוריש לאחייניתו אלגרה, בתה של דונטלה בת ה-11, חצי משווי מהמותג. לאחר שנתיים ורסצ'ה החלים וחזר למסלול חייו.

בשנת 1997 כאשר חזר מסיבוב קצר בקרבת בית הקיץ שלו שבמיאמי ביץ' (בו נמצאת "המדוזה" - פסיפס היוצר את סמל המותג והאחוזה הענקית אותה יקנו לאחר מותו שני ישראלים) ורסצ'ה נורה על ידי הרוצח הסדרתי אנדרו קונאן, כשהוא בן 51 במותו. המניע לרצח לא נודע עד היום, וככל הנראה גם לא יתגלה לעולם, אך לסיבה לרצח הטרגי הועלו מספר ספקולציות וביניהן שחמשת האנשים אותם בהם ירה קונאן במסע הרצח שלו, ביניהם ג'יאני, היו אנשים בהם קינא מאוד בעקבות תהילתם לה השתוקק ושהיה איתם בסוג של מערכת יחסים. כמו כן, ישנם שאומרים שבעקבות תשוקתו העזה לפרסום הוא רצח את אותם האנשים, שהרי כיום הוא מוכר מאוד בעקבות כך ולכן במידה מסוימת הוא השיג את מבוקשו. 

לפני כשנה יצאה עונה בת תשעה פרקים "הרצח של ורסצ'ה" במסגרת הסדרה "סיפור פשע אמריקני", אשר גוללה את סיפור הרצח של המעצב בכיכובם של אדרגז רמירז כג'יאני, פנלופה קרוז כדונטלה ודארן כריס כרוצח אנדרו. הסדרה אמנם הפכה לחביבת הקהל, אך בפועל היא ספגה ביקורות קשות מכל עבר משלל סיבות, וביניהן שהסדרה נותנת במה יותר לרוצח מאשר לקורבן, שהיא מלאת חורים בעלילה, ושהיא קודרת ומשעממת. משפחת ורסצ'ה הוציאו הודעה בה אמרו שאין להם כל קשר לסדרה ושהיא מלאת סיפורים שקריים.

© צילום מסך מהסדרה

האחים לבית משפחת ורסצ'ה עשו היסטוריה בהמון מובנים, הם שינו את פני השטיחים האדומים בכך שהלבישו מגוון מפורסמות כמו ג'ניפר לופז ואנג'לינה ג'ולי בבגדים מיוחדים ונועזים, גרמו למעצבים להפוך לשם דבר כמו אומנים אחרים מתחומים שונים, והם עודם מכניסים לעולם האופנה צבע (תרתי משמע) שיקי וחסר תקדים. לפני כשנתיים הייתה זו השנה ה- 20 להירצחו של אחד מעמודי התווך של עולם האופנה ולציון מאורע זה עלו יחד עם דונטלה על מסלול התצוגה של ורסצ'ה בשבוע באופנה חמש סופר מודל שעבדו בצמידות עם המעצב בשנות ה-90 ביניהן סינדי קרופורד ונעמי קמפבל, במה שהייתה לפינאלה מסוקרת ואייקונית.

© Gettyimages.IL/Catwalking

 

 
תגובות